November 2020 - Hyaden

Elke maand een voor iedereen toegankelijk object
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: November 2020 - Hyaden

#11 Bericht door Bob » 12 nov 2020 17:52

De visuele helderheden van sterren komen idd niet op een paar tienden aan, maar om het (m.n. bij dubbelsterren) eenduidig te houden is het goed om in eerste instantie aan te houden wat in WDS is vastgelegd. Dat klopt zeker niet altijd en bij twijfel kijk ik dan naar de waarden die via Hipparcos zijn bepaald. Bijvoorbeeld bij 80 Tau (= STF 554 A) staat 5.7 in WDS en Hipparcos geeft 5.58.
@ Gerard:
Er zit toch een foutje in je naamsbepaling op de foto, kijk nog maar even naar mijn plaatje.
Jouw 80 Tau is 81 Tau en andersom.
80 Tau, dus de rechter heldere ster in de foto, is STF 554. Daarbij zie je A en B samen want die kun je zo niet scheiden.
Zoals eerder gezegd, 81 Tau (links dus) is BUP 62 A en de ster van 8,9 erboven is BUP 62 B.
De helderheden die ASTAP aangeeft voor 81 Tau A en B kloppen precies met Hipparcos (5,4 en 8,9), die van 80 Tau is heel vreemd want die is toch echt 5,6 en niet 8,8. Dat kun je ook aan de grootte van het sterbeeld zien.
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: November 2020 - Hyaden

#12 Bericht door gerard van den braak » 12 nov 2020 18:21

Bob schreef: 12 nov 2020 17:52 Er zit toch een foutje in je naamsbepaling op de foto, Jouw 80 Tau is 81 Tau en andersom.
Je hebt gelijk, en ik heb de foto aangepast.
Bob schreef: 12 nov 2020 17:52 STF 554. Daarbij zie je A en B samen want die kun je zo niet scheiden. Zoals gezegd, 81 Tau (links dus) is BUP 62 A en de ster van 8,9 erboven is BUP 62 B.
Aha, dát had ik niet door. Bedankt, ik zal het in mijn verslag aanpassen.

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: November 2020 - Hyaden

#13 Bericht door Bob » 14 nov 2020 10:14

In de periode rond 1900 heeft astronoom Prof. S.W. Burnham onderzoek gedaan naar de eigen beweging van nabije sterparen (Burnham is bekend van zijn vele metingen aan dubbelsterren die zijn samengevat in de BU-catalogus).
Van de sterparen met gemeten eigen beweging is de catalogus BUP gemaakt, die staat voor Burnham measurements of Proper motion.
In de Hyaden zijn een aantal van deze BUP-paren te vinden, logisch want de Hyaden staan erg dichtbij en dat zijn juist de sterren waarbij eigen beweging gemeten kan worden.
Je ziet ook dat BUP-dubbelsterren altijd een erg heldere hoofdster (A) hebben, ook logisch want het gaat natuurlijk om redelijk nabije sterren.
In de Hyaden zijn een aantal BUP's die net binnen bereik van mijn 13cm zijn, dwz dat de begeleiders (B) niet te zwak en niet te dichtbij A staan. De volgende heb ik 12 nov jl. 'onderzocht' op zichtbaarheid:
81 Tau (BUP 62). Mooi zichtbaar op de foto van Gerard en ook heel makkelijk te zien, al met 20x. B is mag 8,9. De makkelijkste van de BUP's in de Hyaden.
71 Tau (BUP 59). Ook mooi te zien op de foto van Gerard, waarbij je al kan zien dat B veel zwakker is. In dit geval is B mag 11,9. Door de grote afstand met A is B vrij makkelijk te zien met 155x, en makkelijk met 220x.
70 Tau (BUP 57). Zie ook de foto van Gerard en ook dat deze B weer zwakker is. Deze B is 13,4!. Daarmee echt op de grens van waarneembaarheid voor de 13cm, de heldere A speelt daarbij ook een rol. Met 310x is B met veel moeite soms even op te pikken.
83 Tau (BUP 63). B is hierbij mag 12,4 en dus wat makkelijker. De afstand is 102". Ook hier speelt de nabijheid van de heldere A een rol en moet 310x gebruikt worden om B met enige moeite soms even te zien.
89 Tau (BUP 65). Weer een erg zwakke B, mag 12,9, maar wat verder van A (140") en daardoor wat beter te zien met 310x. Zeker niet makkelijk, maar iets beter op te pikken dan B van BUP 63.

Er zijn nog meer BUP's in de Hyaden, maar door oftewel erg zwakke B's oftewel kleinere afstanden tot de A's, zal ik voor waarneming daarvan een keer met de 40cm of 50cm moeten gaan kijken.
Van dit stel is 81 Tau dus wel aardig en makkelijk, de rest zou ik maar overslaan... :mrgreen:

Overigens: Let bij waarneming wel heel goed op de juiste PA en juiste afstand, want in alle gevallen zijn er meer zwakkere sterren die soms makkelijker zichtbaar zijn, rond de A's. Het is dus van belang precies te weten welke zwakke ster B is en waar die moet staan!
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Plaats reactie