Oktober 2020 - Mars!

Elke maand een voor iedereen toegankelijk object
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Oktober 2020 - Mars!

#11 Bericht door Alnilam » 21 sep 2020 15:07

Muddelflut schreef: 21 sep 2020 09:30 Eindelijk heb ik afgelopen nacht heerlijk kunnen waarnemen. Ik heb de objecten van de maand juli, augustus, september en oktober gezien (onder andere).
Die van juli: IC 4665 is een heel mooi open cluster, met een vergroting van 38x. Verspreid over een groot beeldveld liggen ruim 20 heldere sterren enigszins geconcentreerd. Een mooi open cluster.
Van augustus: M57. Een planetaire nevel als een ringetje. Ik geloof dat ik hem nog nooit zo mooi heb gezien met mijn 13 cm. Bijna in zenit en tegen de zwarte achtergrond met 50x en UHC filter meen ik zelfs enig structuur in de ring te zien.
Object van de maand september: M31 ofwel het Andromedastelsel. Met een vergroting van 27x was er behoorlijk meer te zien dan alleen de kern. Zelfs M110 paste erbij in één beeldveld. M32 kon ik vreemd genoeg niet vinden, ik zal wel wat kippig worden :-)
En dan het object voor oktober: Mars komt al lekker hoog maar een vergroting van 81x is teveel dus met 50x gekeken. Ik kon donkere structuren op de rode planeet ontwaren maar het poolkapje kon ik niet zien, de seeing was niet zo goed.
En Uranus, mijn favoriete planeet, een mooi helder en lichtblauw bolletje en goed te herkennen, verder uiteraard geen details. Ook met 50x.
Uiteraard heb ik ook nog Jupiter (met 3 manen) en Saturnus bekeken, altijd fraai.

Hoogtepunten van de avond waren voor mij M27. Ook deze grote gasbel, bijna in zenit en dan tegen een zwarte achtergrond kwam er werkelijk schitterend uit. Veel detail en structuur. Ik kon een beetje de klokhuisvorm zien, de westelijk kant was duidelijk iets donkerder dan de oostelijke kant. Met 50x en UHC filter werkelijk schitterend.
De helixnevel was ook verbluffend en groot. Deze ook met 50x en UHC en zag er uit als een lichte vlek maar niet egaal, Er was duidelijk wat structuur te ontdekken.
Ook M30 vond ik toch wel een leuk bolhoopje met 38x.
Verder heb ik nog NGC 7009 (PN), M72, 73, 22, 24, 25, 75, 36, 37, 38, 81, 82, en M33 gezien. Deze laatste kwam er met een vergroting van 27x ook goed uit. Groot met wat structuur.
Kortom een topavond!

Ria
Wow Ria, je bent goed bezig geweest!!! :mrgreen:
Mooie dingen gezien ook, wij hier ook, vanavond weer in de tuin en verder gaan zolang het kan. Heeeeeeeel misschien Dinsdag ( if the weather holds...) nog een keer naar Gasteren! :D
Heerlijk donker natuurlijk op het eiland, dat is fijn waarnemen... veel plezier nog daar! :mrgreen:
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Oktober 2020 - Mars!

#12 Bericht door Bob » 23 sep 2020 11:16

Wat was Mars GEWELDIG de nacht van 21-22 sep!

Die avond en nacht heb ik meerdere uren (van 22.00 tot 03.00) met de 50cm in de tuin gestaan.
Het was een zeer goede nacht, veel waarnemingen gedaan van allerlei soorten objecten. Van (natuurlijk) dubbelsterren tot zeer zwakke planetaire nevels en extragalactische nevels in M 33.
Maar het hoogtepunt kwam om 02.00 toen ik Mars in beeld nam!
Niet al teveel verwachtend, de nachten ervoor was de seeing bagger... Maar dat viel mee!
Het was nog beter dan die vorige geweldige waarneming van Mars vorige week. Natuurlijk geen strak, scherp beeld maar wel heel acceptabele seeing en het mooiste planeerbeeld dat ik ooit gezien heb :shock:
Ik kon 330x gebruiken (bijzonder zeldzaam bij planeten!) en heb langere tijd gekeken. De beste momenten waren adembenemend, wat een fraai beeld van Mars!
Bijgaand een plaatje gemaakt van het daadwerkelijk Marsbeeld van dat moment (uit Winjupos) en bewerkt zodat het visuele beeld goed benaderd wordt.
Zoiets echt live zien is natuurlijk het summum.
Met stacken van foto's kun je uiteraard veel betere resultaten behalen, maar dan zie je alleen een opgekrikt plaatje achteraf en niet de werkelijke planeet in het echt... :mrgreen:

Het is nog veel jaren wachten, maar als Jupiter en Saturnus ooit hoog aan de hemel staan en ik kan dan de 50cm erop zetten, pfffff...
-
~Mars_200922.PNG
~Mars_200922.PNG (22.31 KiB) 11264 keer bekeken
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Oktober 2020 - Mars!

#13 Bericht door gerard van den braak » 23 sep 2020 14:18

Ik kan me heel goed voorstellen dat het genieten was. Met de 50 cm zie je het bijna net zo goed als op een foto maar achter de telescoop krijg je er ook nog een ‘gevoel’ bij.

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oktober 2020 - Mars!

#14 Bericht door Muddelflut » 24 sep 2020 06:41

Wat een geluk Bob dat je zo'n mooie waarneming kon doen T!

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Oktober 2020 - Mars!

#15 Bericht door Bob » 14 okt 2020 09:42

Gisterenavond Mars weer even bekeken met de 13cm AstroPhysics. Dat viel niet tegen, ondanks dat de seeing zeker niet strak was.
155x was goed te gebruiken. Het zuidpoolkapje was heel mooi te zien. Erg klein inmiddels maar goed te zien als een klein, wit, ovaal vlekje.
Als het goed is gaat het poolkapje verdwijnen de komende periode, de zomer op het zuidelijk halfrond vordert. Dus leuk om in de gaten te houden en pak zeker de kans om het kleine poolkapje toch nog even te zien!
Op het zuidelijk halfrond waren wat donkere streken te zien, een diagonaal lopende donkere band.
Je mist dan wel de hoge resolutie van 50cm optiek, maar al met al een prima waarneming.
Nu toch nog maar een keer hopen op die goede seeing en een grote dobson in de tuin om Mars nog eens echt mooi te zien!
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Oktober 2020 - Mars!

#16 Bericht door Alnilam » 14 okt 2020 14:09

Bob schreef: 14 okt 2020 09:42 Gisterenavond Mars weer even bekeken met de 13cm AstroPhysics. Dat viel niet tegen, ondanks dat de seeing zeker niet strak was.
155x was goed te gebruiken. Het zuidpoolkapje was heel mooi te zien. Erg klein inmiddels maar goed te zien als een klein, wit, ovaal vlekje.
Als het goed is gaat het poolkapje verdwijnen de komende periode, de zomer op het zuidelijk halfrond vordert. Dus leuk om in de gaten te houden en pak zeker de kans om het kleine poolkapje toch nog even te zien!
Op het zuidelijk halfrond waren wat donkere streken te zien, een diagonaal lopende donkere band.
Je mist dan wel de hoge resolutie van 50cm optiek, maar al met al een prima waarneming.
Nu toch nog maar een keer hopen op die goede seeing en een grote dobson in de tuin om Mars nog eens echt mooi te zien!
Dan heb ik dus toch de boel te vroeg opgeruimd gisteravond :( (naderhand wel gezien met de 10x50 bino, maar weinig detail) was bovendien met de refractor bezig, als er vanavond weer gaten in de bewolking zitten ga iktegen 23.30 wel eens kijken met de Newton. Dan maar hopen dat Uranus dan ook zichtbaar is , dan heb ik het object vd maand ook weer binnen... :mrgreen:
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Oktober 2020 - Mars!

#17 Bericht door gerard van den braak » 14 okt 2020 15:06

Helaas voor mij (nog) geen Mars. Het is mogelijk om vrijdag om 04:00 uur op te staan want dan is het tot schemering helder :mrgreen:
Maar ik denk even te wachten tot het rond middernacht weer helder wordt.
De waarnemingen van Bob werken wel stimulerend en roepen op navolging.

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Oktober 2020 - Mars!

#18 Bericht door Alnilam » 18 okt 2020 12:32

Had Mars natuurlijk al redelijk vaak bekeken, maar Uranus nog niet. Gisteravond was er een periode met nagenoeg geen bewolking in het zuid oosten dus fluks even de Newton op de StarSeekerIV gezet en had rond 21.15 Mars keurig in beeld. Wel erg veel onrust id lucht dus veel vergroting ging niet echt, uiteindelijk met 13mm Hyperion kreeg ik hem redelijk scherp zonder al te veel details. Maar goed toch gezien. Toen naar Uranus gehopt, die stond 25+ graden boven de horizon en ik kreeg een keurig blauw wit bolachtig stipje in beeld, wel wat spikes en erg moeilijk te focussen. . 3x de kijker weg gedraaid en weer terug gezet ( goto ) en ik bleef steeds bij het zelfde blauwwitte bolletje komen. getracht om met de hyp 10mm te kijken maar dat werd dus niet scherp, dus via de 21mm weer terug naar de 13mm. Het bleef een blauwachtig wit bolletje. Maar goed in ieder geval de beide objecten gezien.pffff was maar kort, maar toch blij dat ik Uranus nu eindelijk gezien heb, nog maar eens proberen als de seeing beter is.
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oktober 2020 - Mars!

#19 Bericht door Muddelflut » 19 okt 2020 08:32

Lekker mee gesnoept Nils!

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Oktober 2020 - Mars!

#20 Bericht door Alnilam » 19 okt 2020 14:09

Muddelflut schreef: 19 okt 2020 08:32 Lekker mee gesnoept Nils!

Ria
:mrgreen: :D
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Plaats reactie