Juni 2020 - Coathanger (Cr 399)

Elke maand een voor iedereen toegankelijk object
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Juni 2020 - Coathanger (Cr 399)

#1 Bericht door gerard van den braak » 31 mei 2020 16:27

Het waarneemobject van de maand juni is eens wat anders, het is een asterisme. Een asterisme is een samenstand van sterren die een herkenbaar patroon vormen. De sterren hoeven niets met elkaar te maken te hebben, het gaat om het patroon. Veel asterismes zijn groot en te zien met de verrekijker. De kleinere zijn soms alleen met een telescoop te zien. Enkele zijn geschikte voor de telescoop al dan niet met camera én de verrekijker.
In juni gaan we ons richten op de Coathanger (kleerhanger). De officiële namen zijn Collinder 399 en Brocchi’s Cluster. Dit asterisme staat in het sterrenbeeld Vulpecula.
De Coathanger is met een verrekijker zeer eenvoudig waar te nemen. Waarschijnlijk zelfs beter dan met een telescoop omdat hij met een 8x40 geheel in het beeldveld past. Eén verrekijker beeldveld vanuit Alfa en Beta Sagittae naar het NW en hij staat in beeld.
De 'hanger’ staat oost-west en bestaat uit 6 sterren. De 2e van oost en de meest westelijke zijn de zwakste. De haak bestaat uit 4 sterren. De ster aan de open zijde (westelijk) van de haak is de meest zwakke van het asterisme (mag 7,16).
Als je de Coathanger eenmaal ik de (verre)kijker hebt gehad lukt het een tweede keer veel gemakkelijker. Als je de routine hebt opgedaan is het de moeite waard ook te zoeken naar de kleine open sterrenhoop NGC 6802. Dat is wat lastiger maar ook hier geldt: een keer gevonden en je snapt niet dat het de eerste keer zo moeilijk was. NGC 6802 staat oostelijk van de hanger nét even onder twee wat zwakkere sterren in hetzelfde verrekijker beeldveld. Misschien moet je hiervoor perifeer kijken. Ik hoop op vele visuele verslagen én wat foto's van onze astrofotografen :)
.
Cr399 zoekkaart.JPG
Cr399 zoekkaart.JPG (104.03 KiB) 11333 keer bekeken
.
Cr399 detail.JPG
Cr399 detail.JPG (83.14 KiB) 11333 keer bekeken

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Juni 2020- Coathanger (Cr 399)

#2 Bericht door Muddelflut » 31 mei 2020 18:13

Ja leuk object Gerard T!
Zeker mooi en al in de verrekijker mooi en herkenbaar.
Ik had hem op Terschelling al gezien maar nu zal hij nog een keer "moeten" :mrgreen:
Hij is inderdaad zeer herkenbaar en je hoeft geen hogere sterrenkunde te hebben gestudeerd om hem te vinden. Dwaal wat met je verrekijker door het gebied en dan valt hij je vast en zeker ineens op.
De sterren vormen zo'n duidelijk patroon en zijn ook redelijk helder dat gaat vast lukken.
En lukt het niet om hem te vinden vraag dan gerust hier op het forum we zijn allemaal best bereid om waar nodig een handje te helpen :)

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Juni 2020 - Coathanger (Cr 399)

#3 Bericht door Bob » 31 mei 2020 18:27

Ook nog even een plaatje met NGC 6802 erbij. Dit sterrenhoopje zal met een verrekijker niet lukken, maar met een (kleine) telescoop is hij wel te zien.
En, let op!
De op 1 na grootste planetoide, 2 Pallas, staat deze periode ook vlakbij!
Een ideale gelegenheid om deze eens op te gaan zoeken.
Let er daarbij wel op dat je een actueel zoekkaartje gebruikt want de positie van Pallas verandert natuurlijk snel. In de loop van juni gaat Pallas in een boogje boven Cr 399 langs.
Helaas is Pallas ook niet helder momenteel, hij is mag 9,8 en dus alleen met een telescoop te zien. Omdat hij vrij zwak is, is hij ook moeilijk te herkennen tussen de vele sterren, zorgvuldigheid bij het vaststellen van Pallas is dus vereist!
-
Cr399_NGC6802.JPG
Cr399_NGC6802.JPG (22.45 KiB) 11324 keer bekeken
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Juni 2020 - Coathanger (Cr 399)

#4 Bericht door Bob » 01 jun 2020 09:36

En als aanvulling:
Wil je voor een bepaalde avond de exacte positie van Pallas weten en heb je die informatie zelf niet?
Geef dan even een seintje en dan zal ik een gedetailleerd kaartje voor dat moment maken en sturen!
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Juni 2020 - Coathanger (Cr 399)

#5 Bericht door Alnilam » 01 jun 2020 18:29

Dit is een leuke actie, zal vanavond ( vannacht) indien helder kijken of ik ze kan vinden. :mrgreen: Denk ik de MAK hier voor ga gebruiken. Heb de 15 cm explorer even ingepakt in afwachting van de nieuwe Starseeker IV. :roll: :D
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Juni 2020 - Coathanger (Cr 399)

#6 Bericht door Bob » 22 jun 2020 07:57

Waargenomen tijdens de "Midzomerstarparty" op 20 juni (die ging zowaar door!).
Met de verrekijker al makkelijk te vinden en te zien als je vanaf Albireo wat richting zuiden gaat. Met de 13cm Astrophysics bij 20x een heel aardige configuratie van heldere sterren, die het bekende, karakteristieke 'klerenhanger' figuur vormen. Met wat hogere vergroting past de figuur niet meer in het beeldveld. Wel zijn dan twee aardige dubbelsterren te scheiden: 4 Vul (HJ 2871) en STF 2521. Beide paren nogal wijd maar met groot helderheidsverschil tussen A en B. Bij 4 Vul is ook nog een verre, zwakke C te zien.
Niet ver weg was 2 Pallas te vinden. Deze is nu vrij zwak, mag 9,7, en dus alleen met de telescoop te zien en alleen te herkennen als je een goede sterrenkaart heb met minimaal alle sterren t/m mag 10.
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Juni 2020 - Coathanger (Cr 399)

#7 Bericht door gerard van den braak » 25 jun 2020 20:17

Waargenomen in Friesland met de verrekijker.
The Coathanger staat op een van de denkbeeldige verbindingslijnen van de zomerdriehoek (Wega-Altair-Deneb). De open cluster staat op de lijk Altair-Deneb. Eerst oriënteer ik me met de 10x50, los in de hand en al snel staat de ‘Kleerhanger’ in het beeldveld. De Kleerhanger bestaat uit zes sterren die bijna oost-west staan. De uit drie sterren bestaande haak wijst naar beneden. In de 10x50 zie ik weinig verschil in magnitudes tussen de sterren.
De 15x70 op statief geeft meer rust in het beeld waardoor de verschillende helderheden tussen de sterren wel te zien zijn. Ik zie nu dat in de haak, met z’n opening naar het westen, een vierde ster staat.

Plaats reactie