Hey allemaal...

Algemene zaken, opmerkingen, wensen, vragen mbt het nieuwe Forum
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
StarWatcher
Berichten: 26
Lid geworden op: 02 dec 2020 20:00
Locatie: Drenthe

Hey allemaal...

#1 Bericht door StarWatcher » 02 dec 2020 22:42

Ook maar even een (hernieuwde) kennismaking

Hoe het begon...

Sterrenkunde of nee eigenlijk de Maan
Lang geleden, in de vorige eeuw, het zal ergens eind jaren 70 zijn geweest dat ik als klein jochie
voor het raam stond te kijken naar de Maan. Als kind had ik dus een grote interesse in onze naaste
buur, La Luna... Okee gewoon Nederlands... De Maan.
Wat ouder, waren we bij Opa en Oma en gingen weg toen er een kunstmaan over kwam.
Pa wees ons daar op en zei zo bewegen ze... ( Maakt de vingerbeweging zoals je een kind laat
merken dat ie iets niet moet doen...)

Nog wat ouder... even naar buiten en mijn Pa wijst op een ster en zegt dat is Mars.
Ook keek ik regelmatig in de krant, Nieuwsblad van het Noorden omdat daar een stukje in stond
wat er zoal aan de hemel te zien was. Of het wekelijks of maandelijks was weet ik niet meer...
Rond 1986 was de komeet Halley zichtbaar. Ik weet dat ik af en toe als joch van een jaar of 10 een
paar keer heb gekeken of ik de komeet kon vinden. Rond 10 Januari... Niets gezien natuurlijk.
Ook regelmatig spelen met de verrekijker die van mijn Pa is geweest... Het ding bezorgde me
koppijn, ik zag alles dubbel en het was lastig om de 7x50 stil te houden.
Wat doe je dan... je begint een “experiment” Of je sloopt het ding. Ja dat werkte en het leek toch
meer op een telescoop...
Veel plezier heb ik niet van de verrekijker gehad.

Toch wel veel buiten op heldere avonden... vooral in de wintermaanden. Samen met mijn broer
het veld in. Sterrenkijken en lopen... En dan zie je daar voor het eerst de drie gordelsterren van
Orion. Wow is dat Orion? Naar binnen... boekje dr bij. Lijkt er wel op... tekening gemaakt als
sterrenkaartje... weer naar buiten... Orion... Ja Orion! Voelde als een hele grote ontdekking...
Dat boekje? Welke ster is dat van Walter Widmann. De 11de druk 1982 3 e oplage. (Ik heb het boekje nog steeds!)
Ik werd weer wat ouder en kreeg voor mijn verjaardag een verrekijker(tje)... ..x25 niet echt
geschikt voor Astronomie... maar wel leuk een eigen instrument! De maan was er redelijk mee te
bekijken.
Nu gaat ie af en toe mee als ik vogels ga kijken. Ja dat vind ik ook leuk om te doen!

Naarmate ik ouder werd en ik ontdekte dat er bladen waren over sterrenkunde kocht ik regelmatig
een tijdschrift.
Abonnement op Sky and Telescope gehad... maar een persoon bij de post bleek ook gek te zijn op dat soort
tijdschriften en ik ontving het blad niet... Dus kijken bij de boekhandel en ja daar hadden ze
Astronomy en Sky en Telescope!
En dan al die advertenties met mooie kijkers!! De fantasie sloeg op hol!
Toen ontdekte ik ook Zenit, een Nederlands blad. In dit blad stonden ook advertenties... onder andere Fa. Polaris in Utrecht aan de
Nachtegaalstraat. Polarex en Meade geloof ik.
En Ganymedes in Amstelveen, Middeldorpstraat 1.
Heb regelmatig eens een briefje gestuurd naar Ganymedes om te vragen naar folders.
Kreeg ik een envelop thuis met informatie van Vixen en Celestron telescopen! Wow!
Toen kwam de Celestron Starhopper op de markt. Een 20cm spiegeltelescoop op Dobsonmontering.
Die kijker vond ik leuk! En toen naar Amstelveen... in eerste instantie om een Starhopper te gaan
halen. Maar het werd een Vixen R130E op NP montering een spiegelijker of Newton. Wow dat was
cool! Leuke objecten gespot met de “13cm” Wat later kocht ik, om de New Polaris montering te
vervangen, een Great Polaris... volgmotortjes voor Rechte Klimming en Declinatie.De NP heb ik uit
elkaar gehaald... Nu heb ik er toch wel wat spijt van dat ik die montering
heb gesloopt. Maar ja... ik wilde weten hoe zoiets in elkaar zat en ik had/heb een Great Polaris...
De kijker: een Newton 130mm F5.5 wide view... veel plezier mee gehad maar ook wel eens
vervloekt.

Een spiegelkijker op een Equatoriale montering... soms betekend dat een slangenmens zijn... zulke
rare posities moet je innemen om door het oculair te kijken. Maantjes van Jupiter, Maan en nog
meer objecten.Ik heb de kijker nog steeds! Er moeten wat dingen aan gebeuren... er mist een schroefje van de
railfocusser... en de spiegels moeten een nieuw laagje aluminium... als dat in orde is, is het een
leuke kijker voor bijvoorbeeld Astrofotografie.
Maar ook om op een Dobsonmontering te zetten en gewoon lekker genieten van de Sterrenhemel.
Ik gebruik voor mijn waarnemingen een 7x50 verrekijker, een 5” Maksutov-Cassegrain, een 70mm
refractor (“duur woord voor lenzenkijker”) en een 20cm spiegeltelescoop op Dobsonmontering. En
toen ik dus net een telescoop had een 13cm spiegelkijker.
Vraag niet welke ik het meest gebruik dat is de 7x50 (onder andere vogels kijken) ... en de 20cm
Dob...
Tenminste voor Deep (er) Sky Objecten. M31 het Andromedastelsel of M42, de Orionnevel.
Maar ook wel voor Maan en Planeten... daarvoor gebruik ik toch sneller de Maksutov...
Nadeel van de MCT de afkoeltijd... de spiegelkijker is sneller op bedrijfstemperatuur dan de MCT
of Mak ook wel Cat (adioptrische telescoop) genoemdIk wilde al heel lang een Maksutov hebben...
na het zien van de Questar 3.5” in Sky and Telescope.
Die Questartelescopen waren mooi!!! Zilverkleurige vorkmontering met een blauwe kijkerbuis met
de sterrenhemel erop!

Toen ik de kans had heb ik een ETX 125 aangeschaft met de autostar. Inmiddels word de telescoop
gebruikt op de GP montering.
De 70mm kijker... mijn breed inzetbare waarneeminstrument... Wat dat wil zeggen: Ik gebruik
deze kijker als Sterrenkijker, als Vogelkijker (met 45graden prisma) en ook regelmatig als telelens
om vogels te fotograferen. Ik heb de kijker ook al gebruikt om wat aan Astrofotografie te doen... Heel
leuk maar wat een gedoe!!! Ik vind fotograferen erg leuk maar Astrofotografie... nou ja... soms.
Omdat het kan.

Vanaf 2008/ 2009 heel erg weinig met Astronomie bezig geweest...
Heb ik in die jaren helemaal nooit achter de kijker gezeten... jawel in 20xx heb ik een paar uurtjes
waar genomen en zelfs nog een verslagje geschreven voor mijn website... Website is weg heb
alleen de domeinnaam nog. Ik heb nu een blog.
Als ik me goed herinner was het, het sterrenbeeld Maagd die ik heb bekeken...

In December 2018 komeet Wirtanen en ergens in Januari 2019 ook nog een keer. Wat was ie
achteruit gegaan in helderheid...
M45, de Plejaden, Hyaden, M36,37 en 38 open sterrenhopen in Voerman, M35 Open sterrenhoop in
Tweelingen, M42/43 de Orionnevel, M31 Andromedanevel en nieuw in de verrekijker M33! Een
sterrenstelsel in Driekoek.

Wat vind ik het leukst om te bekijken... Dubbelsterren vooral de sterren met wat duidelijke
kleurverschillen Albireo in Zwaan en Omicron Cygni Ook zwaan... Deze zijn mooi!
De Maan... elke keer is de Maan anders andere lichtinval in de kraters, andere schijngestalte...
Ja de maan is een heel leuk object!
Nu eind 2020 begint het Astrovirus weer (serieuzer) te kriebelen...

Inmiddels heb ik de 70mm onder handen gehad en de helical focusser voorzien van nieuw vet
Draait nu weer mooi soepel!
Ook een nieuwe montering aangeschaft voor de 70mm Ranger... Een Vixen Porta II...
En ook een nieuwe zoeker gekocht voor deze kijker! ( Haal nooit een zoeker van een kijker als je deze als telelens
wilt gaan gebruiken!) Ik ben dus een schroef kwijt geraakt! Dus iets nieuws was "nodig".
Een TeleVue Quick Point is het geworden. Een Red Dot Finder...

Leden die al langer lid zijn van de vereniging zullen me nog wel kennen...
Maar: Ik ben Rolf,
Woonachtig in de provincie Drenthe... In een dorp dat tegen de gemeente Stadskanaal aan ligt...
Inmiddels 45 jaar oud? of jong
Op dit forum onder de naam StarWatcher...

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Hey allemaal...

#2 Bericht door Bob » 02 dec 2020 23:39

Welkom terug bij de club en bij deze mooie hobby Rolf!
Bedankt voor je uitgebreide en mooie verhaal.

Je belangstelling voor vogels herinner ik me ook van 'toen' en het is goed te zien dat die er ook nog is.
Het is bijna heiligschennis om hier te zeggen, maar er is toch iets wat nog mooier is dan sterrenkijken, en dat is vogels kijken... :mrgreen:

Succes met het hervatten van je sterrenkijk-activiteiten en we horen hier graag van je vorderingen!
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Hey allemaal...

#3 Bericht door Muddelflut » 02 dec 2020 23:51

Welkom (terug) Rolf.
Leuk, uitgebreid en enthousiast stuk heb je geschreven. Altijd handig om het verhaal achter de naam te kennen.
Hopelijk vind je bij ons wat je zoekt.
Het is bijna heiligschennis om hier te zeggen, maar er is toch iets wat nog mooier is dan sterrenkijken, en dat is vogels kijken... :mrgreen:
hmmm :mrgreen:

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
StarWatcher
Berichten: 26
Lid geworden op: 02 dec 2020 20:00
Locatie: Drenthe

Re: Hey allemaal...

#4 Bericht door StarWatcher » 03 dec 2020 19:29

Dank Bob en Ria!

@Bob: Ja vogels kijken is ook erg leuk om te doen! Zeker als de soorten gespot worden die hoog op de lijst staan. En dan blijkt de vogels zitten ook dichterbij.
(Zwarte Specht in Hooghalen omgeving van de Radio Sterrenwacht en Kamp Westerbork en zie later de Zwarte Specht op het Gasselterveld)

@Ria: Het verhaal is iets langer geworden dan ik in eerste instantie in de gaten had... Als ik terug denk aan de jaren die ik lid ben geweest van de vereniging... dan zeg ik, ik heb gevonden wat ik zoek.
Eind jaren 90 een paar hele interessante lezingen mee gemaakt... Vanaf 2001 eigenlijk niet meer naar lezingen toe geweest en kwam het sterren kijken een beetje op de achtergrond. Nadeel van avond en nachtdiensten.
Maar inmiddels een baan die ik overdag uitvoer...

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Hey allemaal...

#5 Bericht door Alnilam » 10 dec 2020 20:48

Hey "Starwatcher"! We kennen elkaar niet, maar welkom terug! The more the merrier!! :D
Leuk verhaal!
mvgr
Nils
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
StarWatcher
Berichten: 26
Lid geworden op: 02 dec 2020 20:00
Locatie: Drenthe

Re: Hey allemaal...

#6 Bericht door StarWatcher » 11 dec 2020 20:03

Dank voor je reactie, Alnilam!

Plaats reactie