Aandacht voor 2 in beeld; een aardig voorbeeld

2 of meer objecten in 1 beeldveld!
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Aandacht voor 2 in beeld; een aardig voorbeeld

#1 Bericht door Bob » 05 jan 2019 09:31

Het komende jaar wil ik me nog wat meer toeleggen op het waarnemen van 2 of meer objecten die dicht bij elkaar staan!
Dat blijven toch de leukere waarnemingen! Ook tekeningen maken is dan dankbaar werk.
Naast het vaste AL-programma waar 'wij als clubje' ook aan meedoen zijn er natuurlijk nog vele vele andere 2-in-beeld's te zien. Daarvoor wil ik ook zeker aandacht en ruimte besteden op deze plek.
Wat vooral mooi is om te zien zijn combinaties van heel verschillende objecten, bijv. een ver sterrenstelsel met iets uit ons zonnestelsel, planeet, planetoïde of misschien zelfs een komeet.
Maar ook, als tussenvorm, zijn er vele leuke combinaties met dubbelsterren, zoals onderstaand voorbeeld.
Het kijken naar dichtbij elkaar staande objecten waarvan 1 relatief dichtbij staat en de nader heel ver weg (sterrenstelsels dus...) geeft mij altijd een geweldig gevoel van diepte en de eindeloosheid van het heelal! :?

Dit voorbeeld is zoiets, en dan ook nog eens eentje met een heel verhaal... :mrgreen:
Sterrenstelsel NGC 1161 is redelijk goed te zien met een niet al te grote kijker. Er staan zeer dichtbij twee sterren waarvan je op eerste gezicht niet veel denk, behalve 'hmm, voorgrondsterren'. Maar dit paar blijkt door John Herschel opgenomen te zijn in zijn dubbelsterrencatalogus. Deze HJ-catalogus bevat veel erg wijde en niet zo heldere dubbelsterren, logisch want Stuve had al de mooie heldere paren al onderzocht en beschreven...
Bij dit soort paren als deze HJ 2167 is meestal niet duidelijk of het een echte dubbelster is. Soms geven moderne afstandsmetingen uitsluitsel, maar in dit geval is die niet beschikbaar voor ster B.
De onderlinge afstand A-B is 38".De sterren zijn mag 9,4 en mag 10,1. Van A wordt een afstand van 440 lj aangegeven, maar wel met een flinke foutmarge, +/- 270 lj...
De gemeten eigenbeweging van B is wel in dezelfde buurt als die van A, dus laten we aannemen dat dit een echte dubbelster is!
Herschel heeft ook nog een C beschreven. Die heb ik niet gezien bij deze waarneming. C staat midden voor het stelsel en is mag 10,7, wat lastiger dus. Van C wordt echter een afstand van slechts 38 lj geschat, hoort fysiek dus zeker niet bij HJ 2167!
Voor de wat grotere kijker wordt het nog interessanter!
Vlak boven NGC 1161 staat nml. de zwakkere NGC 1160! Zeker reden om deze nog eens met bijv. mijn 40cm te bekijken. NGC 1160 heb ik wel al gezien met de C14 en de 30cm dobson, maar dan alleen als zwak perifeer vlekje.
Dit stelsel heeft een lage oppervlakte helderheid en is erg diffuus. Niettemin, met de 40cm is dit voer voor een 3-in-beeld tekening! 8-)
-
NGC1161_HJ2167_AP13_155x.jpg
NGC1161_HJ2167_AP13_155x.jpg (96.66 KiB) 9815 keer bekeken
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Aandacht voor 2 in beeld; een aardig voorbeeld

#2 Bericht door gerard van den braak » 05 jan 2019 12:04

Het zijn leuke waarnemingen die 2 in 1 objecten. Vele zijn met de telescoop te zien maar er zijn er genoeg die waargenomen kunnen worden met een bino. Beide projecten staan op onze website!
Het schetsen is best een moeilijke bezigheid en vraagt veel tijd tijdens het waarnemen en achteraf voor de uitwerking. Het valt niet mee in een schets weer te geven wat je oog ziet. Onderlinge posities van objecten en de helderheden (vooral van nevels) vragen ervaring. Toch vind ik het een bijzonder leuke bezigheid en je houdt er wat aan over. Een geschreven verslag van je waarneming met een tekening (of foto) beklijft beter. Bovendien kan je er lekker van genieten op dagen zoals vandaag waar het dik bewolkt is en motregent.

Plaats reactie