Sterrenkunde overdag

De plek voor maan- en planeetfoto's e.d.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Sterrenkunde overdag

#1 Bericht door gerard van den braak » 16 feb 2019 17:12

Zoals in het vorige bericht gemeld werkt(e) de DMK-camera niet. De volgende morgen is hij -met hulp van Rico- weer aan de gang gebracht. Er bleek iets verkeerd te zijn met de driver.
's Avond hadden we clubavond dus dan kon niet gefotografeerd worden. Daarom ben ik midden op de dag de maan gaan fotograferen. Ik had nog een infrarood filter die ik tussen twee barlow's kon klemmen. Het is verbazingwekkend wat je overdag nog kan. Misschien een tip voor anderen die geen zin hebben om 's avonds in de kou te staan :)
Bijgaande enkele foto's die gemaakt zijn. Wat me opvalt is dat ik in de foto's die overdag gemaakt zijn een fijn raster zie. Ik dit het raster van de CCD? En waarom zie ik dit? Er zijn vast leden die me dat kunnen uitleggen. Niettemin zijn de foto's die je 's nachts maakt beter, dat zie je goed aan de opname van Copernicus.
Copernicus-bij dag en nacht5.jpg
Copernicus-bij dag en nacht5.jpg (608.31 KiB) 14817 keer bekeken
Hippalus rille Lunar100 nr 54.jpg
Hippalus rille Lunar100 nr 54.jpg (424.62 KiB) 14817 keer bekeken

Han
Berichten: 297
Lid geworden op: 27 dec 2018 09:52

Re: Sterrenkunde overdag

#2 Bericht door Han » 17 feb 2019 11:43

Gerard, dat zijn hele mooi beelden!

Dat raster kan ik ook niet verklaren maar wat betreft infrarood, de golflengte neemt toe dus de resolutie zal evenredig afnemen. De grootste invloed zal de seeing zijn.

Han

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Sterrenkunde overdag

#3 Bericht door gerard van den braak » 17 feb 2019 13:20

Ik denk..... dat ik weet waardoor dat raster veroorzaakt wordt. Bij het Bewerken wilde ik AstroStakkert gebruiken maar dat lukte niet omdat de AVI niet werd ingelezen. Registax kon dat wel en daar heb ik het mee gedaan. Nader onderzoek wees uit dat 3600 frames die ik eerder had opgenomen ongeveer 901.000 KB zijn terwijl de opnames die ik vrijdag maakte 423.00 KB zijn. En het zijn beide AVI's. Blijkbaar is de ene AVI niet de andere. Bij de settings van de camera heb ik het format van MJPEG compressor naar Y800 gezet. Ik weet dat dit de juiste instelling is al weet ik niet wat het verschil is (afgezien dat MJPEG gecompromeerd is). Het zal nu wel over zijn.
codec instelling.JPG
codec instelling.JPG (52.79 KiB) 14807 keer bekeken

Plaats reactie