Een toonbare M94 na een lange worsteling

Toon hier je fotografische resultaten
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Astrovirus
Berichten: 218
Lid geworden op: 10 mar 2020 22:15

Een toonbare M94 na een lange worsteling

#1 Bericht door Astrovirus » 29 apr 2022 20:58

Zo deze opname dateert al weer van de mooie bestendige periode eind februari en begin maart. Bevat in totaal bijna 35 uur data en had als doel om de zwakke buitenring overtuigend vast te leggen. Echter na het verwerken van de ruwe data bleken er toch wel wat zorgen in te zitten. Zo werken mijn flats niet naar behoren, waardoor er een gradiënt in de data zit, waar ook DBE niet goed genoeg raad mee weet. Ook mijn guiding is niet meer wat het geweest is, mogelijk dat ik mijn montering nu voor het eerst moet gaan reviseren, maar het zou ook aan een niet voldoende goede polar alignment icm balans kunnen liggen, die had ik al niet meer gecheckt sinds mijn laatste opname een jaar daarvoor. Ook de collimatie bleek redelijk verschoven en ik was vergeten deze op voorhand te checken. Al met al verwonderlijk wat er nog van de data te maken is, gezien een groot deel van de losse subs niet geheel ronde sterren bevat. Uiteindelijk zitten hier 696 subs van 3 min in (gain 565, offset 25, Temp @ 0°C), 50 darks, 11 flats, 50bias/darkflats). Post-processing in PI, gebruikmakend van: DynamicCrop, Linear Fit, DBE, ATrousWavelets Noise Reduction, Deconvolution, Histogram Transformation, Masked Stretch, HDR MultiScaleTransform, Local Histogram Enhancement, Color Saturation, ACDNR en daarna LRGB combinatie (de OSC data is zowel als kleur en Luminance bewerkt).

In verband met de moeilijke gradiënt en de verlopen collimatie, is het beeldveld ongeveer een 80% crop van het volle beeld.
M94_34-8hrs_LRGBfinal1500px.jpg
M94_34-8hrs_LRGBfinal1500px.jpg (957.42 KiB) 2186 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Astrovirus op 01 mei 2022 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Een toonbare M94 na een lange worsteling

#2 Bericht door gerard van den braak » 30 apr 2022 08:11

Wat een duld Tim ....35 uur opnemen..... Hoeveel nachten zijn dat geweest? Nooit geweten dat M94 ook nog een ring had. Hij staat er overtuigend op.
Het resultaat mag er zijn, PRACHTIG. De gevolgen van 'de problemen' zijn niet terug te vinden op de foto, mooi bewerkt.
Ik bergrijp dat de opnames met een OSC zijn gemaakt? Welke camera was dat?

Gebruikersavatar
Astrovirus
Berichten: 218
Lid geworden op: 10 mar 2020 22:15

Re: Een toonbare M94 na een lange worsteling

#3 Bericht door Astrovirus » 30 apr 2022 08:28

Dank je Gerard,

Ja het is verbazingwekkend dat je flinke guiding problemen toch aardig de baas kan blijven gebruikmakend van sigma-clipping bij het stacken, ten minste als de volgfoutjes niet in 1 richting zijn. In deze stack zit toch een behoorlijk percentage (denk wel 15-20%, misschien zelfs wel meer) losse opnamen met ovalere sterren t.g.v. volgfoutjes.

Ben in totaal 6 nachten data aan het vergaren geweest, waarbij 1 nacht grotendeels verloren is gegaan door binnendrijvende bewolking. De camera is een Altair Astro 269C Pro TEC en gelukkig is de nieuwe die ik van TS gekregen heb, na het debacle van mijn eerste defecte en daarna tijdens transport voor reparatie zoekgeraakte 269C, een heerlijke camera die vooralsnog perfect functioneert en aan mijn verwachtingen voldoet. Ik moet alleen toch echt eens gaan werken aan een goede flat field procedure, want mijn huidige sky flats werkten totaal niet goed in deze serie opnames met de introductie van extra gradiënt boven op de al aanwezige luchtvervuiling, waar DBE ook geen raad mee wist. Iedere keer dat ik na DBE probeerde te stretchen om de zwakke buitenring zichtbaar te maken, kwam die gradiënt ook mee terug naar boven in de vorm van bruinige kleur ruis in een cirkelpatroon (waarschijnlijk afkomstig van de vignetering). Uiteindelijk opgelost door in meerdere stapjes te stretchen, eerst via Histogram transformation, daarna via een masked stretch. Ook was ik opnieuw flink roestig in het gebruik van PI, maar gelukkig staat Youtube vol met goede instructie videos.

Nu eerst maar eens uitsltuiten/bevestigen dat mijn poolafstelling de (hoofd)oorzaak is van mijn guiding problemen, zo niet, dan zal ik denk ik niet ontkomen om mijn NEQ6 een keer geheel te demonteren en te reviseren.

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Een toonbare M94 na een lange worsteling

#4 Bericht door gerard van den braak » 30 apr 2022 09:31

Tim,
Over de pooluitlijning het volgende: ASTAP heeft functie om de pooluitlijning te controleren, het heet Mount analyse. Je neemt twee opnames die bv 45 graden van elkaar genomen zijn en Astap rekent de afwijking. Voordeel is dat je snel en eenvoudig weet of het al dan niet goed is. Mijn montering staat en alweer ruim zes jaar op. Na controle kwam er dit uit en blijkt de afwijking binnen de meetfout te zitten; niets doen dus!
Indien het wél de moeite waard is om het aan te passen dan heeft CcdCiel een zeer eenvoudige methode om dit te doen. Zie: https://www.youtube.com/watch?v=vfZd_FeJv5U
.
Polar alignment.JPG
Polar alignment.JPG (58.16 KiB) 2212 keer bekeken
.
Wat de flats betreft:
Op advies van Han heb ik een (12V=) light panel gekocht en in een foto frame geplaatst. Ik heb er een overbrugbare 10-turn potmeter tussen gezet. Als de potmeter eenmaal is ingesteld, gebruik ik alleen de stand met dimmer of de maximale stand (overbrugde potmeter). Omdat enkele filters te lang belicht moesten worden heb ik ook een rood gekleurd light panel. Nu kan ik gewoon overdag flats maken door het fotolijstje op het objectief te leggen.. Ik heb de wit-waarde onder de 65000 gehouden en dan moet het goed zijn. Het werkt snel en moeiteloos want ik ken de instellingen. Ik maak er 100 en voor elke belichtingstijd ook een 100x bias.
.
Tabel flatsl.JPG
Tabel flatsl.JPG (71.09 KiB) 2212 keer bekeken
P1040198.JPG
P1040198.JPG (6.94 MiB) 2212 keer bekeken
P1040199.JPG
P1040199.JPG (5.09 MiB) 2212 keer bekeken

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Een toonbare M94 na een lange worsteling

#5 Bericht door Muddelflut » 01 mei 2022 06:17

Een prachtige foto Tim T!

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Een toonbare M94 na een lange worsteling

#6 Bericht door Wjdrijfhout » 01 mei 2022 20:51

Wat een schitterend resultaat, Tim! 35 uur is inderdaad wel heel erg veel, maar daar krijg je dus ook heel veel voor terug. Die donkere band met lichte ring eromheen is erg moeilijk echt goed te krijgen en jij hebt hem er fantastisch op staan. Proficiat!
T!

Gebruikersavatar
Astrovirus
Berichten: 218
Lid geworden op: 10 mar 2020 22:15

Re: Een toonbare M94 na een lange worsteling

#7 Bericht door Astrovirus » 05 mei 2022 10:12

Naar aanleiding van een vraag op een ander forum over hoe ik deze opname gestretcht heb, heb ik daar de verschillende stappen laten zien die ik op de synthetische Luminance heb uitgevoerd. Voor geïnteresseerden hier, ook nog even de 5 stappen die ik in het stretchen van de data gebruikt heb. Voorafgaand aan het stretchen is eerst nog deconvolution uitgevoerd. HDRMT en LHE worden gebruikt om het detail in de kern te herstellen. Daarnaast worden her en der in de stappen ook masker gebruikt om delen te beschermen.
M94 stretching.png
M94 stretching.png (1.57 MiB) 2168 keer bekeken

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Een toonbare M94 na een lange worsteling

#8 Bericht door Wjdrijfhout » 05 mei 2022 20:31

Dank voor het delen van deze bewerkingsstappen. Altijd uiterst leerzaam om andere workflows en hun resultaten te kunnen zien. Het lijkt erop dat je MaskedStretch goede zaken deed om de buitenste ring goed tot z'n recht te laten komen. Deze gebruik ik eigenlijk nooit, toch eens naar kijken. En HDRMT natuurlijk, bij zo'n type object is een HDR tool zeker op zijn plaats.
Heb je al eens ervaring opgedaan met het Generalised Hyperbolic Script (https://ghsastro.co.uk? Eigenlijk een hele verzameling van stretching tools met heel veel fine-tuning mogelijkheden. Heb het laatst een keer geïnstalleerd en geprobeerd. Viel niet mee, eigenlijk een software pakket in zichzelf. Maar het lijkt veel potentie te hebben, ook voor fotos zoals deze.

Gebruikersavatar
Astrovirus
Berichten: 218
Lid geworden op: 10 mar 2020 22:15

Re: Een toonbare M94 na een lange worsteling

#9 Bericht door Astrovirus » 06 mei 2022 09:00

Dankje Willem jan, GHS ziet er inderdaad erg interessant uit en lijkt me zeker waard om me daar eens in te verdiepen. Voor wat betreft mijn eigen bewerking, dit was ook de eerste keer dat ik gebruik heb gemaakt van een masked stretch. Reden hiervoor was dat ik door suboptimale flats circulaire artefacten in de achtergrond had na toepassen van DBE. Bij normaal stretchen kwamen die iedere keer mee omhoog als ik de buitenring zichtbaar probeerde te maken, vandaar ook de worsteling met deze data en de masked stretch bleek uiteindelijk de weg naar succes hiervoor.

Goed om te weten dat ASTAP een mooie tool heeft om de pooluitlijning te controleren, Gerard. Ik moet ook eens de tijd vinden om mezelf wegwijs te maken met al het moois dat ASTAP te bieden heeft, het staat geïnstalleerd, maar ik ben er nog niet aan toe gekomen om het echt in gebruik te nemen. Mogelijk dat ik de komende tijd daar de tijd voor kan vinden.

Wat voor light panel gebruik je trouwens? Ik ben wat huivering voor zomaar een light panel, aangezien je toch best vaak hoort over het niet uniform zijn van de lichtsterkte over het hele paneel.

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Een toonbare M94 na een lange worsteling

#10 Bericht door Wjdrijfhout » 15 mei 2022 14:21

Zaten dezelfde cirkelvormige artefacten in de foto’s van elke sessie? Als maar 1 of twee van de sessies zo’n artefact heeft, en het zit niet pal in het hoofd- onderwerp, heeft Adam Block daar een aardige techniek voor.

Plaats reactie