M34 - Open Cluster

Toon hier je fotografische resultaten
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

M34 - Open Cluster

#1 Bericht door Wjdrijfhout » 16 jan 2022 15:10

In de nacht van 8-9 december was het belangrijkste doel om komeet Leonard te fotograferen. Maar die kwam pas om 05:00h op. Dus de rest van de nacht gebruikt om M34 vast te leggen. Een open cluster, redelijk dichtbij op 1500 lichtjaar. Een nog vrij jonge club van zo'n 200 miljoen jaar oud, en behoorlijk helder, met een magnitude van 5.5.
Voor de eerste keer met een OSC-camera gewerkt. Toch wel even wennen, met name in de beeldbewerking. Het lijkt erop dat je toch wat minder flexibiliteit hebt. Maar ongetwijfeld zullen er veel tips en tricks zijn waarmee je ook dit soort opnames geheel naar eigen hand kunt zetten.
Al met al 184 frames @120s (ongeveer 6h).
FSQ-106 met QHY268c.
Voor alle details en een link naar een versie met volledige resolutie:
https://www.astroworldcreations.com/image-details/m34
M34_2000px.jpg
M34_2000px.jpg (857.7 KiB) 2487 keer bekeken

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: M34 - Open Cluster

#2 Bericht door Muddelflut » 17 jan 2022 09:47

Mooie opname Willem Jan T!

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: M34 - Open Cluster

#3 Bericht door gerard van den braak » 19 jan 2022 12:06

Dat is een mooi resultaat. Mooie sterkleuren en geen achtergrondruis. Ik heb de foto vergeleken met een foto van mij en zie duidelijke verschillen. Die van jou is mooier :) T!
Het grote verschil zit in de sterren en achtergrond (logisch want er staat ook niet meer op), maar toch.
Met je 184 frames is de achtergrondruis wel weg maar door de lange belichtingstijd van 120 seconden vloeien sommige sterren ook samen.
Op mijn foto, met 54 frames onder veen minder goede condities, staat veel meer ruis en door die weg te halen werd de plaat er niet mooier van. Er staan ook minder sterren op, maar ze zijn wél gescheiden met 50 seconden/sub.
Ik denk dat het te overwegen is wat korter te belichten maar wel zoveel frames te maken.
Voor mij weer een goede les, bedankt.

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: M34 - Open Cluster

#4 Bericht door Wjdrijfhout » 20 jan 2022 17:19

Dat is een goed punt, Gerard. Oorspronkelijk was het idee zelfs om meerdere belichtingstijden met elkaar te combineren op een HDR-achtige manier. Daarom had ik ook nog 29 opnames van 30s geschoten. Maar het viel me op dat bij 2 minuten belichting er nagenoeg geen pixel volledig was overbelicht in alledrie de kanalen. Dus toen heb ik het maar bij 120s gelaten. Tijdens de bewerking heb ik nog kort geprobeerd of het toevoegen van de 30s opnames iets zou toevoegen, maar in mijn handen deden ze dat niet.
Op basis van jouw opmerking heb ik net nog even wat zitten te stoeien met de 30s vs de 120s opname en het is absoluut zo dat bij de 30s je meer ruimte houdt om de zaak niet dicht te laten vloeien. Bij de 120s opname wordt de boel al snel wat opgeblazen. Misschien volgende keer eens experimenteren met 1 minuut opnames.
Bijgaand de twee voorbeelden, waarbij ik geprobeerd heb de sterren qua omvang vergelijkbaar te houden. Uiteindelijk lijkt de scheiding daarmee redelijk vergelijkbaar, maar het komt wel erg precies, en 120s raakt makkelijk overkookt.
184 frames@120s.jpg
184 frames@120s.jpg (1.06 MiB) 2439 keer bekeken
29 frames@30s.jpg
29 frames@30s.jpg (1.93 MiB) 2439 keer bekeken

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: M34 - Open Cluster

#5 Bericht door gerard van den braak » 20 jan 2022 18:09

Wjdrijfhout schreef: 20 jan 2022 17:19 maar het komt wel erg precies, en 120s raakt makkelijk overkookt.
Dat is ook de reden waarom ik met de FSQ106 uitgerust met de ASI 294 of 1600 bij steropnames bij 50 seconden blijf. Een bijkomend voordeel is dan dat de sterkleuren beter tot z'n recht komen. De sterren worden niet/minder overbelicht, dus niet wit.
Het valt me op dat in de twee voorbeelden die je laat zien de sterren duidelijk minder blauw zijn. Ik mijn conclusie juist als ik denk dat het blauw sterk verzadigd is bij het bewerken?

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: M34 - Open Cluster

#6 Bericht door Wjdrijfhout » 21 jan 2022 14:56

gerard van den braak schreef: 20 jan 2022 18:09 [ de sterren duidelijk minder blauw zijn. Ik mijn conclusie juist als ik denk dat het blauw sterk verzadigd is bij het bewerken?
Nee, andersom. Bij deze test-plaatjes is de kleur vervaagd. Hierbij een snelle auto-stretch gedaan met de ScreenTransferFunction. Die draait de gamma helemaal naar beneden, waarbij alles wat helder is kleur verliest.
Bij de 'echte' bewerking heb ik ArcSinhStretch gebruikt. Die gebruikt een ander soort algoritme (weet niet precies welke), die erop gericht is de gekalibreerde RGB kleuren te behouden. ArcSinhStretch alleen is overigens meestal niet voldoende, dus meestal wordt het nog gevolgd door een verdere beperkte stretch met de HistogramTransformation.

Overigens pas ik meestal tegen het eind nog wel een beetje extra kleurverzadiging toe, maar dan gewoon over het hele spectrum.

Plaats reactie