IC1805 in NB onder de pool door

Toon hier je fotografische resultaten
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Arie
Berichten: 409
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

IC1805 in NB onder de pool door

#1 Bericht door Arie » 21 apr 2021 18:56

Dit object, bekend als de "Heart Nebula, vaak samen genoemd met de "Soul Nebula" die er vlak bij staat (bij Cassiopeia), staat voor ons altijd boven de noordelijke horizon.
De uitstulping rechts boven wordt vaak apart vernoemd als de "Fish head" (vissekop).

Maar nu staat hij dus op het laagst. Om 02:00 na middernacht staat hij precies in het noorden en gaat dan onder de pool door.
Voor astrofotografen is dat een uitdaging.
Objecten die in het zuiden door de meridiaan gaan kunnen met de goede software, en goede instelling hier van, een zgn. meridian flip uitvoeren, waarbij de telescoop een slag van 180 graden moet maken om daarna aan de andere kant van de montering zich weer op het object te richten.
In het noorden is dit niet voor de hand liggend. Althans wanneer je SGP (Sequence Generator Pro) gebruikt om te fotograferen.
Dus heb ik op advies van een goede vriend het opgelost door het object in 2 stadia te volgen.
De eerste vanaf 22:30u tot vlak voor het noorden, zeg maar 359 graden, dan 20 minuten wachten en dan de tweede serie oppakken vlak na het noorden. Op 1 graad bijv. tot 04:30u
Dan maakt de montering vanzelf de ommezwaai omdat hij nu een object moet opzoeken dat oost van het noorden staat.
Vanwege de aanwezige heldere maan is narrow band imaging (smal-band) de beste optie. Oftewel in de veel gekozen golflengtes Ha (waterstof), S2(zwavel) en O3(zuurstof)
De kleuren worden dan volgens het bijv. "Hubble Palet" toegewezen. Ha wordt groen, O3 wordt blauw en S2 krijgt het rode kanaal. Andere keuzes zijn uiteraard ook mogelijk.
Deze kleuren zijn dan zgn. "False colors". In zichtbaar licht is dit object veel roder met aanzienlijk minder detail.
Vanwege de lage stand boven de horizon, is de invloed van de atmosfeer en lichtvervuiling maximaal.
Toch ben ik best tevreden met het resultaat.
IC1805
21x300s Ha
19x300s S2
19x300s O3
Zo'n 5 uur netto in totaal dus.
Geschoten met de Atik1600M CCD en mijn nieuwe Epsilon160ED.
Gekalibreerd met alleen "Darks" omdat ik nog steeds geen "Flats" heb gemaakt.
Arie
IC1805NBEpsilonV2.jpg
IC1805NBEpsilonV2.jpg (1.49 MiB) 5359 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Arie op 22 apr 2021 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: IC1805 in NB onder de pool door

#2 Bericht door gerard van den braak » 22 apr 2021 11:29

Een prachtige foto Arie -Chapeau-.

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: IC1805 in NB onder de pool door

#3 Bericht door gerard van den braak » 25 apr 2021 09:34

Arie schreef: 21 apr 2021 18:56 De eerste vanaf 22:30u tot vlak voor het noorden, zeg maar 359 graden, dan 20 minuten wachten en dan de tweede serie oppakken vlak na het noorden. Op 1 graad bijv. tot 04:30u
Dan maakt de montering vanzelf de ommezwaai omdat hij nu een object moet opzoeken dat oost van het noorden staat.
Ari,
Het door het Zuiden of Noorden gaan van een object vraagt een meridiaanflip zoals je schrijft. Ik vraag me af of het wachten van 20 minuten nodig is.
Ik laat de telescoop nog -pakweg- een kwartier na de meridiaan passage z'n gang gaan. Dan stop ik de sequence en start direct opnieuw waarbij de kijker het object vanaf de ander kant benadert.
NB: Vannacht ga het ook eens proberen met smalband filters.

Arie
Berichten: 409
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

Re: IC1805 in NB onder de pool door

#4 Bericht door Arie » 25 apr 2021 11:32

Je hebt helemaal gelijk Gerard.
Mijn montering kan wel 25 graden voorbij de noord een object volgen.
Uiteraard met risico van een bump van de telescoop tegen de pier.
Zoals je aangeeft, pakweg 5 graden door de noord meridiaan heen en dan direct het tweede target opstarten.
Het was de eerste keer dat ik dit zo gedaan heb en ik wilde zeker zijn dat het goed ging, omdat ik er niet bij zou zijn om 02:00 ‘s nachts. Vandaar de 20 minuten pauze om er zeker van te zijn dat ik voor de noord kon stoppen en de hele nevel de meridiaan gepasseerd zou zijn.
Het mooiste zou natuurlijk zijn wanneer de mount gewoon een automatische flip maakt, zoals hij dit op de zuid meridaan doet. Maar SGP voorziet daar niet in.
Maar als je eenmaal weet hoe het werkt, is dit natuurlijk best eenvoudig in te stellen.
Elk planetarium programma geeft je de passage door de meridiaan van een object. Dan kun je er van uitgaan dat dit 12 uur later door de noord zal gaan. Dat gaat al een paar miljard jaar zo, dus dat zal niet plotsklaps veranderen. . . . :D
Je kunt je overigens afvragen wat het praktisch nut is hiervan.
Deze nevel staat zo laag dat de atmosfeer behoorlijk roet in het eten gooit.
Sluierbewolking en (het begint nu ook hier te komen) lichtvervuiling laag boven de horizon helpen de fraaie SQM die ik jarenlang hier had, vakkundig om zeep.
De Ha opnamen zijn geen probleem, maar de Oiii en Sii daar heb ik bijna niks op staan.
Dus voor een mooie plaat, moet ik die nog bijschieten.

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: IC1805 in NB onder de pool door

#5 Bericht door Wjdrijfhout » 27 mei 2021 09:51

Mooie foto, Arie. Heel mooi bewerkt ook, met ingetogen kleuren. Bevalt de Epsilon goed? Is het een beetje makkelijk scherpstellen op F/3.3?
Tja, die automatische meridian flip is een lastige. In Ekos zou het nou met de 10Microns moeten kunnen, maar ik heb het nog niet aan de praat gekregen. Ik gebruik jouw methode, met het verschil dat ik niet 20 minuten wacht, maar een extra object laat kiezen, die een stukje verderop ligt, zodat je zeker weet dat de flip gemaakt wordt. En als je daarvandaan dan weer naar je target laat gaan, zal hij aan de juiste kant blijven.
Scheelt je een paar minuten, maar ja, als je fotografeert met f/3.3 heb je tijd zat...:-).

Plaats reactie