Nieuwe aanwinst.

Toon hier je fotografische resultaten
Bericht
Auteur
Arie
Berichten: 409
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

Re: Nieuwe aanwinst.

#11 Bericht door Arie » 29 mei 2021 20:13

Een volgkijker?
Wat is dat?
:D

Met mijn montering heb ik die niet nodig.
Ook geen zoeker.
Ik maak eerst een zgn. pointing model.
Dat is een kaart van de hemelbol om mij heen.
De telescoop werkt een grid van pak hem beet 85 punten af. Maakt daar een foto en bepaalt mbv "platesolve" waar hij naar kijkt en wat de co-ordinaten van dat punt zijn.
Een soort van gezichtsherkenning. Han heeft daar een programma voor geschreven ASTAP. Dit werkt zo goed dat wereldwijd heel veel amateurastronomen dit nu al gebruiken.
Op de beide assen van de mount zitten heel nauwkeurige sensoren. Zo weet de mount-computer precies in welke richting hij kijkt.
Wanneer ik op een willekeurige ster richt, staat die precies in het midden van het beeld.
De montering volgt nu exact de baan van deze ster. Zo kan ik tot 20-30 minuten belichten zonder dat er enige correctie wordt uitgevoerd.
Dit noemen we "unguided imaging"
Knap staaltje techniek is dit. Zo ontzettend nauwkeurig.
Doorgaans wordt een volgkijker met aparte camera gebruikt. Zodra die een verplaatsing van een ster ziet tov de sensor, gaat er een correctiesignaal naar de mount om dit te corrigeren.
Dat is dan, je raadt het al "guided imaging". Dit vraagt veel minder van de nauwkeurigheid van je mount en dus veel betaalbaarder.
Zo'n volgkijker met zijn camera moet je telkens weer callibreren en opstarten met aparte software.
Dat zijn extra handelingen.
Dat hoef ik dus niet te doen. Gewoon schieten vanuit de heup en raak iedere keer!

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Nieuwe aanwinst.

#12 Bericht door Wjdrijfhout » 29 mei 2021 21:46

Een Rayox saddle… nooit van gehoord, maar de video even bekeken en dat ziet er heel fraai uit. Heb ooit een keer de telescoop uit z’n montering zien glijden… dat beeld blijft je altijd bij. Het bleek dat de dovetail een heel klein beetje scheef had gezeten en daarmee leken die twee kleine grijpertjes vast te zitten, maar dat zaten ze niet echt.
Dit zou dat risico moeten verminderen/wegnemen. Klinkt goed, dank voor de tip!

Arie
Berichten: 409
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

Re: Nieuwe aanwinst.

#13 Bericht door Arie » 30 mei 2021 00:37

Ja, ik ook.
Een TAK nog wel.
Een kleintje weliswaar, maar toch . . .
Goddank viel hij op een stoel die er toevallig naast stond en niet op de stenen vloer eronder.

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Nieuwe aanwinst.

#14 Bericht door gerard van den braak » 31 mei 2021 14:00

Je kan ook aan de uiteinden van de zwaluwstaartvatting een boutje draaien. Dan kan hij wel schuiven maar er niet uit

Han
Berichten: 297
Lid geworden op: 27 dec 2018 09:52

Re: Nieuwe aanwinst.

#15 Bericht door Han » 31 mei 2021 21:47

Hele mooie fotos!

Deze newton gaat lekker diep met F3.3.

Han

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Nieuwe aanwinst.

#16 Bericht door Alnilam » 01 jun 2021 17:56

Arie schreef: 29 mei 2021 20:13 Een volgkijker?
Wat is dat?
:D
Duidelijk Arie.... :D
Dank voor de uitleg. T!
mvgr
Nils :mrgreen:
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Arie
Berichten: 409
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

Re: Nieuwe aanwinst.

#17 Bericht door Arie » 01 jun 2021 18:37

gerard van den braak schreef: 31 mei 2021 14:00 Je kan ook aan de uiteinden van de zwaluwstaartvatting een boutje draaien. Dan kan hij wel schuiven maar er niet uit
Die zijn er daarna ook rap gekomen. . . .

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Nieuwe aanwinst.

#18 Bericht door Wjdrijfhout » 05 jun 2021 07:51

gerard van den braak schreef: 31 mei 2021 14:00 Je kan ook aan de uiteinden van de zwaluwstaartvatting een boutje draaien. Dan kan hij wel schuiven maar er niet uit
Inderdaad, maar ja, wijsheid achteraf... Het is al weer een tijd geleden, gelukkig slijt het...

Plaats reactie