M86 in de Markarian Chain

Toon hier je fotografische resultaten
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Arie
Berichten: 409
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

M86 in de Markarian Chain

#1 Bericht door Arie » 11 mar 2021 19:51

Zo ziet deze keten van galaxies er vanaf Borger uit.
In dit gebied onder het sterrenbeeld Leeuw wemelt het van de verre sterrenstelsels.
Leo Triplet en Virgo cluster en nog veel meer.

Dit is mijn versie.
Door de bijna volle maan die er vlakbij stond, had ik veel last van instraling in mijn newton.
Hierdoor ontstaat een duidelijke rond ring in het midden van het beeld, die zich met kalibratie-frames niet weg laat werken.
Met veel kunst en vliegwerk en gehannes met synthetic flats heb ik het redelijk weg kunnen poetsen.
Omdat de newton maar net in mijn koepeltje past, heb ik geen ruimte om een dauwkap voor op de teleskoop te zetten.
De coma-corrector heeft een lens helemaal onderin en dus vlak met de binnenkant van de kijkerbuis, zitten. En omdat die helemaal voorin zit en als daar dan wat strooilicht opvalt, ontstaat door lichtbreking die ring.

Wederom alleen RGB frames gebruikt.
32x120s per filter.
Atik16200 achter de 10" f4 newton.
M86_Markarian_V2.jpg
M86_Markarian_V2.jpg (590.2 KiB) 3713 keer bekeken

Ik sta er elke keer weer versteld van hoe een dergelijke afbeelding tevoorschijn komt uit de ruw frames.
Bedankt voor het kijken.
Arie

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: M86 in de Markarian Chain

#2 Bericht door Wjdrijfhout » 11 mar 2021 20:19

Tjonge, die ziet er prachtig uit Arie! Zou maar niet teveel over die blauwe ring inzitten. Schitterende foto. T!

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: M86 in de Markarian Chain

#3 Bericht door Alnilam » 18 mar 2021 19:39

Wow!!!! Dat ziet er schitterend uit Arie, moest goed kijken om die blauwachtige ring te zien. Stoort niet ( voor mij althans).
Erg mooie foto! T! T! :D
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Plaats reactie