Flats maken, rood elektroluminescentie paneel voor meer H-alpha licht

Alles over techniek; Hardware en Software zaken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Han
Berichten: 297
Lid geworden op: 27 dec 2018 09:52

Flats maken, rood elektroluminescentie paneel voor meer H-alpha licht

#1 Bericht door Han » 06 apr 2019 15:49

Zoals jullie misschien weten heeft de ASI1600 MM camera een andere uitleesmode bij langere belichtingstijden. Dit is voor USB3, 1 seconde of langer en voor USB2, 5 seconden of langer. Bij langere belichtingtijden worden de pixels nog belicht tijdens het uitlezen. Dit geeft een ongewenst verloop bij het maken van flats.

Mijn elektroluminescentie paneel/EL geeft niet veel licht in H-alpha. Om die reden hing ik voor het maken van flats er altijd een USB 2.0 kabel er tussen en ging belichten met 4.99 seconden voor circa 12 % signaal (7500 op 65535)

Om die reden heb ik een rood EL panel bestelt in het verre Oosten. Deze geeft duidelijk meer licht in H-alpha. Circa 12x meer. Bij 0.99 seconden zijn de pixels circa 28% verzadigd (17500 op 65535) dus ideaal.

Zie ook http://www.hnsky.org/el_panel.htm

Han

Het paneel is voor het menselijk oog roder dan op deze foto:
el_panel_red.jpg
el_panel_red.jpg (65.57 KiB) 11710 keer bekeken

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Flats maken, rood elektroluminescentie paneel voor meer H-alpha licht

#2 Bericht door gerard van den braak » 06 apr 2019 20:06

Han,
Is het dan niet beter tussen elke opname een delay tijd van pakweg 6 seconden te programmeren? Dan weet je zeker dat er tijdens het uitlezen niet belicht wordt.

Han
Berichten: 297
Lid geworden op: 27 dec 2018 09:52

Re: Flats maken, rood elektroluminescentie paneel voor meer H-alpha licht

#3 Bericht door Han » 07 apr 2019 07:52

Hallo Gerard,

Het uitleesprobleem zit in de software/sensor. Stel het uitlezen van de sensor duurt 1 seconde. Als ik 2 seconden belicht, dan gaat de software de sensor na twee seconden uitlezen. De eerste pixelswaarden worden uitgelezen op 2.0001 seconden. De laatste pixel op 3.0000 seconden. De flat heeft dan een verloop. Onder is deze langer belicht (3 sec) dan boven (2 sec)

De reden voor de twee uitleesmethodes is de amp-glow. Deze neemt in de normale mode (0-1 seconde) toe en is wordt om die reden softwarematig alleen bij korte belichtingstijden gebruikt. Om de amp-glow te vermijden gaan ze naar de "primitieve" method (1-999999 seconden). Ik vermoed dat ze een intern analoge waarden buffer omzeilen die de meeste amp glow veroorzaakt.

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Flats maken, rood elektroluminescentie paneel voor meer H-alpha licht

#4 Bericht door Wjdrijfhout » 08 apr 2019 10:16

He, dat is interessant. Die ben ik nog niet eerder tegengekomen, klinkt goed.
Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik niet op de hoogte was van het effect van die langzamere readout by >1s belichtingen. En inderdaad logisch dat dit bij flats een probleem kan/zal zijn, terwijl dit voor een normale 3 minuten belichting natuurlijk niets uitmaakt. Ik maak mijn flats eigenlijk altijd in de 1-3s range, zal er eens wat grondiger naar kijken of ik verlopen zie (ik gebruik alleen USB3). Ben ooit juist belichtingen van 1-3s gaan gebruiken omdat ik soms bij korte belichtingen (0.3s of zo) een vreemd soort banding tegenkwam. Ik geloof dat dat te maken heeft met de electronica van het EL panel.

Han
Berichten: 297
Lid geworden op: 27 dec 2018 09:52

Re: Flats maken, rood elektroluminescentie paneel voor meer H-alpha licht

#5 Bericht door Han » 09 apr 2019 17:14

Het verhaal over de twee uitleesmethodes van de ASI1600 staat hier:

https://www.cloudynights.com/topic/5474 ... -behavior/

Het is iets specifiek van de sensor in de ASI1600.

De banden bij korte belichtingstijden komen door de omvormer. Deze maakt de hoge spanning van circa 100 volt door transformatie van wisselspanning ergens tussen de 500 en 1000 hz. Het paneel staat dus heel snel te flikkeren (net als bij TL buizen, 100 hz, dus niks bijzonders). Dat flikkeren zal bij vele flat zich uitmiddelen maar iets langere belichtingstijd geeft mooiere flats.

Han

Plaats reactie