Downloaden van images vanaf je telescoop

Alles over techniek; Hardware en Software zaken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Arie
Berichten: 409
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

Downloaden van images vanaf je telescoop

#1 Bericht door Arie » 09 mar 2021 08:52

Zo, hier even een apart draadje voor een interessante discussie omtrent downloadsnelheid e.d. ecomputer setup.
Mijn lijntje gaat als volgt:
Camera op de telescoop is verbonden met een PegasusPowerboxV2 (usb3) naar een Dell I5 (was eerst een NUC I3) pc in de koepel.
De Atik16200 is usb2 en de ASI071C is usb3
Vandaar via een switch door een cat5 kabel naar de schuur.(60m)
Daar komt ie op een accesspoint (engenius) binnen en gaat dan door naar de zender van de ubiquite bridge.
Vanaf de schuur naar de woning een straalverbinding (bridge) van ubiquite (>500mb/s) over 50m.
Vanaf daar (mijn mancave boven) via cat5 naar de router in de meterkast (experiabox) en dan over de home wifi naar mijn laptop.

De bottleneck hier is voor mij de usb2 transfer van de Atik naar de dome pc.
Als ik in de dome zelf bezig ben. Dan werkt de asi071 een stuk vlotter.
Vanuit huis telt dat veel minder, hoewel framing en focussing dus wel wat langzamer gaan.

Wanneer ik ‘s ochtends de 1,5 Gig aan foto’s naar mijn laptop kopieer gaat dat met een fluitende 1 Mb/s soms 2.
Dus dat duurt even. Maar op zich ook geen probleem. Nemen we gewoon een extra kopje koffie.

De normale aquisitie doe ik vanaf mijn laptop via remote desktop onder win10pro.
En dat werkt eigenlijk best goed. Ik kan de acquisitie op de dome pc aansturen ( ben nu nina aan het leren) en via een ip camera de telescoop en montering zien bewegen e.d.)
Wat me opviel na de installatie is de traagheid van het oversturen van de foto’s via het netwerk.
Als ik dit naar een bedraad aangesloten pc doe in de woning (dus het laatste stukje wifi by pass) gaat het wel iets sneller maar niet zo veel.
Ik heb verder geen verstand van netwerk technologie.

Han
Berichten: 297
Lid geworden op: 27 dec 2018 09:52

Re: Downloaden van images vanaf je telescoop

#2 Bericht door Han » 09 mar 2021 09:23

Het beste is natuurlijk overal ethernet bekabeling. Mijn huisje is met wifi verbonden. Dat werkt redelijk goed voor remote desktop. Mijn opnames haal ik echter met een memory stick op. Met een batch routine werkt dat het eenvoudigste voor mij. Als je vooraf de stick al in de dome pc steekt kan je via remote desktop de opnames all op de stick zetten. Maar meestal doe ik het achteraf.

Ethernet over 230VAC bekabeling gaat niet goed door "armoured" grondkabels. Hoewel mijn grondkabel niet zo lang is werkt dat niet goed.

Han

Arie
Berichten: 409
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

Re: Downloaden van images vanaf je telescoop

#3 Bericht door Arie » 09 mar 2021 12:25

Ik heb een 128Gig SD kaartje in de dome pc zitten. Daar worden de opnames op weggeschreven.
Met hetzelfde doel als Han omschrijft. Maar den mensch is lui . . .
Vanaf dit SD kaartje (gedeeld via het netwerk) haal ik de foto’s naar binnen.
Dat zijn dus nogal wat overstappen die de data moet maken voordat ze op mijn laptop staan.
Ik vind het sowieso knap dat dit überhaupt werkt.
(En dat ik dat zelf allemaal heb aangelegd en geconfigureerd!)

SimonW
Berichten: 90
Lid geworden op: 31 mar 2020 11:38
Contacteer:

Re: Downloaden van images vanaf je telescoop

#4 Bericht door SimonW » 09 mar 2021 15:13

Wjdrijfhout schreef: 09 mar 2021 08:06 Hangt een beetje van je opstelling af. In mijn geval werk ik met INDI in een server/client configuratie. Dus in jouw schema ziet het er als volgt uit:
Camera--->PC1 (server)--->Netwerk--->PC2 (acquisities computer).
Daarbij is PC1 een headless PC op de telescoop en PC2 de laptop in de huiskamer.
Van Camera naar PC1 is het met USB3 supersnel. Maar PC1 naar PC2 is afhankelijk van de snelheid van het netwerk (sterk/zwak WiFi, ethernet kabel).
Als die netwerk snelheid beperkend wordt, kun je twee dingen doen: of je laat de bestanden gewoon op de server staan en haalt ze op een later tijdstip binnen, of je maakt van PC1 ook je acquisitie computer en gebruikt PC2 alleen om naar het scherm van PC1 te kijken.
Indi systeem dat zecht mij zo niks, maar is het altijd niet het beste om alles lokaal te doen.
Zo dat je aplicaties lokaal naast je telescoop draaien. want stel je voor er is een internet storing. Dan kan je niet imagen toch?

Ik zelf heb in de schuur een pc staan. En heb daar alles op aan gesloten, en maak via Anydek verbinding met de pc om alles te bedienen.
en als alles klaar is, doe ik net als Arie een bakkie koffie zetten en ondertussen het pakketje downloaden van afgelopen nacht. ik merk dat je zo het minst storingen krijgt.

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Downloaden van images vanaf je telescoop

#5 Bericht door Wjdrijfhout » 11 mar 2021 12:16

Goed idee, Arie, om dit draadje even los te koppelen van het paardenhoofd.
Leuk om de vele oplossingen te lezen. Zo zie je maar, er zijn vele wegen naar Rome (of naar de telescoop...). Hierbij nog wat aanvullende ervaringen.

Vwb Arie's lay-out:
Tjonge, dat is een complexe route die de foto's af moeten leggen. Maar zeggen dat je geen verstand hebt van netwerken en dit wel aan de praat kunnen krijgen.... ;)
Uiteindelijk valt aan het eind van de route de snelheid vaak tegen. De meeste huisnetwerken zijn erop gebouwd dat verkeer in een rechte lijn van gebruiker naar buiten gaat (of omgekeerd). Verkeer tussen gebruikers volgt daardoor vaak een omweg waarbij de router veel zwaarder belast wordt dan nodig en een bottleneck kan worden. Anders dan optimaliseren van individuele knooppunten kun je eigenlijk niet (je Dell i5 is per kabel gekoppeld aan de switch in je koepel?). Maar om echt de snelheid erin te krijgen moet je de hele architectuur omgooien en dat wordt een heftige klus en erg duur. Een kopje koffie is dan een veel makkelijker en aangenamere oplossing. Of het SD-kaartje even ophalen uit de koepel...

Vwb Simon's bericht:
INDI is een alternatief voor ASCOM en is platform-onafhankelijk, dus werkt ook op Linux en Mac. Het werkt met een server en een client. Je kunt deze beide lokaal laten draaien (op/naast je telescoop), maar je kunt ook de server op de telescoop laten draaien en de client op een andere computer in je netwerk. Je hebt dus geen internet nodig, alleen je netwerk in je eigen huis en (uitzonderingen daargelaten) dat werkt eigenlijk altijd wel, zolang je maar goede dekking hebt. In het eerste geval werk je via scherm-emulatie (Remote Desktop, Anydek, VNC, etc), in het tweede geval werk je met native applicaties op de pc waar je achter zit. Persoonlijk vind ik dat laatste veel prettiger/sneller werken. Het meeste wat je overstuurt zijn commando's voor de server en dat stelt qua dataflow niets voor. Het wordt alleen lastig als je grote bestanden (lees: foto's) wilt inzien, dan moet je er even op wachten voordat ze binnenkomen. Bij mijn ASI1600 is dat 6-8 seconden of zo en dat is geen enkel probleem. Maar bij mijn ASI6200 kan dat oplopen tot 30 seconden en dan wordt het wel vervelend. Daarom gebruik ik de laatste tijd voor acquisitie met die camera het systeem helemaal lokaal (zowel server als client). Werkt ook prima, alleen even wennen. En een extra access point in de tuin aangelegd, want het netwerk-verkeer is in deze setting wel veel meer.
Als ik een foto even echt goed wil bekijken bijv. in PI voor exposure, focus, etc dan vind ik de kwaliteit van de scherm-emulatie toch niet ideaal, en haal ik het bestand met een FTP server even binnen. Overigens draai ik Mountwizzard (software om een mount-model te maken) wel weer op afstand en niet via scherm-emulatie. Hierbij gebruik ik vaak sowieso bin2 modus en Mountwizzard is zo slim om downloaden van de foto's los te koppelen van andere taken. Dus terwijl de mount slewt naar de volgende positie, is de computer het bestand aan het downloaden, om vervolgens te solven (wat op mijn desktop PC weer veel sneller gaat dan op de scope-pc). Uiteindelijk is alles redelijk gelijktijdig klaar.

Een leuke toepassing van INDI is bijvoorbeeld de ASIAir Pro. Een raspberry-Pi computertje op de telescoop die als server fungeert en je bedient alles via een client app op je tablet/telefoon. Geen laptops of desktops meer nodig.... Zo'n tablet-app is meestal wat minder uitgebreid dan een PC-client als bijvoorbeeld Ekos, dus ik kies meestal voor dat laatste. Maar onlangs zitten spelen met Stellarmate (net zoiets als ASIAir, maar dan werkt hij ook met niet-ZWO producten) en dat ziet er toch wel erg leuk uit.

Afijn, leuk om zo de diverse setups met elkaar te delen. In lijn met wat Simon eerder zei: één van de dingen die deze hobby leuk maakt is het prutsen met al dit soort oplossingen om het steeds weer wat beter of makkelijker te krijgen.

SimonW
Berichten: 90
Lid geworden op: 31 mar 2020 11:38
Contacteer:

Re: Downloaden van images vanaf je telescoop

#6 Bericht door SimonW » 11 mar 2021 18:16

Heb ook wel eens gekeken naar een oplossing met een Pi dat is Astroberry. misschien dat ik dat nog eens ga doen.
Er staat nu een stevige Intel i7 die eigenlijk alleen maar voor integratie is. eigenlijk wel een beetje inefficiënt.
Aan de andere kant ben wel erg gehecht aan MaximDL en er zal nog geen versie zijn die Linux ondersteund.


Ja ben ook benieuwd hoe iedereen dat een beetje ingeregeld heeft!

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Downloaden van images vanaf je telescoop

#7 Bericht door Wjdrijfhout » 11 mar 2021 20:21

Astroberry, dat is INDI inderdaad. Bijna hetzelfde als Stellarmate, een kant en klaar image met Raspbian, KStars/Ekos, scherm-emulatie software etc. wat je zo in je Pi kunt stoppen.

Plaats reactie