Reparatie STL11000M

Alles over techniek; Hardware en Software zaken.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Reparatie STL11000M

#21 Bericht door gerard van den braak » 18 mar 2021 18:34

In ASTAP, het programma van Han, kan je ook per kleur een correctie inbrengen. Dat doe je dan na het stacken en niet bij het opnemen. Maar dat kan Han beter uitleggen.

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Reparatie STL11000M

#22 Bericht door Wjdrijfhout » 19 mar 2021 22:48

SimonW schreef: 16 mar 2021 17:37
Willem Jan wat zijn de filters die je voornamelijk gebruikt?

Redelijk standaard werk. Voor 'normaal licht' foto's (galaxies, sterhopen etc.) gebruik ik een L, R, G en B filter. Soms bij een galaxy met veel stervormende gebieden voeg ik ook opnames met H-alfa filter toe. Krijg je die mooie paarse plukken van in de foto.
Voor nevels gebruik ik vaak narrow-band filters: H-alpha, S-II en O-III. Hangt ook een beetje van het target af. Sommige nevels doen niet veel in S-II. Ben bijvoorbeeld nu bezig met een project Sh2-129, en daarbij neem ik alleen H-alpha en O-III. Die narrow-band opnames geven geen echte sterkleuren, dus sterren zijn vaak gewoon wit. Soms neem ik een korte serie op met R, G en B filters alleen voor de sterren. Dan heb je bijvoorbeeld 10h aan narrow-band opnames, met daarbij bijvoorbeeld 1h aan gezamenlijk RGB.

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Reparatie STL11000M

#23 Bericht door Wjdrijfhout » 19 mar 2021 22:54

SimonW schreef: 16 mar 2021 17:37
Wat ik mij nog wel af vraag. Hoe zit het met een LP filter. Ik heb er dan één maar gebruik je die ook met je LRGB Ha etc. filters? Ik heb hem nu in het filterwiel zitten. Maar dat past straks natuurlijk niet meer.
Ik zou hem nog op de corrector kunnen schroeven maar ik weet niet of dat wel de bedoeling is.
Op internet heb ik er nog niet echt een pas klaar antwoord op gevonden. Her en der lees ik dat ze worden gebruikt met RGB. Sommigen hebben hem i.p.v. het "L" kanaal. Erg eenduidig is het niet.
Hier heb ik zelf nog nooit mee gewerkt, maar volgens mij worden deze primair gebruikt bij full-color camera's of spiegelreflexcamera's. Ik heb nog nooit gezien dat iemand die LRGB filters en een mono-camera gebruikt ook nog eens een LP filter gebruikt.
De 'truc' om light pollution tegen te gaan met de huidige CMOS cameras is voornamelijk heel veel kortere opnames schieten. De theorie is dat zodra de LP een signaal (lees:ruis) geeft van een keer of 5 de achtergrondruis kun je wel stoppen met belichten. Langer belichten geeft dan geen beter resultaat. Maar heel vaak belichten geeft wel beter resultaat omdat dat je signaal-ruis verhouding verbetert.

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Reparatie STL11000M

#24 Bericht door Wjdrijfhout » 19 mar 2021 22:58

gerard van den braak schreef: 17 mar 2021 12:41
5. Het worden dan: 100x rood. 47x groen en 65x blauw

Tjonge, dat is een groter verschil dan ik had verwacht. Rood is inderdaad vaak het zwakkere signaal. Ik moet eerlijk bekennen dat ik op dit vlak een beetje lui ben, en R, G en B altijd gelijk behandel (zowel belichting per frame als totaal aantal frames). Maakt het ook overzichtelijker met darks en zo. En elk verschil in signaal wordt sowieso in de nabewerking aangepast, bijvoorbeeld tijdens de Colorcalibration, maar je kunt ook een linearfit doen naar het R kanaal. Wie weet ga ik het nog een keer echt netjes proberen en het volgens jouw berekening doen, Gerard.

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Reparatie STL11000M

#25 Bericht door gerard van den braak » 20 mar 2021 14:34

De gedachte achter m'n opmerking is dat je tijd bespaart door niet meer opnames te maken dan écht nodig zijn. Met Colorcalibration doe je dan de rest.

SimonW
Berichten: 90
Lid geworden op: 31 mar 2020 11:38
Contacteer:

Re: Reparatie STL11000M

#26 Bericht door SimonW » 22 mar 2021 08:28

gerard van den braak schreef: 20 mar 2021 14:34 De gedachte achter m'n opmerking is dat je tijd bespaart door niet meer opnames te maken dan écht nodig zijn. Met Colorcalibration doe je dan de rest.
interessante gedachte. ik ga hier mee aan de slag. ik ben bij bekende fotografen zo als Karel Teeuwen een aan het kijken geweest en daar zie ik ook duidelijk dat zij dit ook toepassen.
En wat je zegt het is eigenlijk redelijk logies. En bespaart veel tijd.

Plaats reactie