PI-Tip: Maken van een PSF-file

Alles over techniek; Hardware en Software zaken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

PI-Tip: Maken van een PSF-file

#1 Bericht door Wjdrijfhout » 06 okt 2020 10:46

Als je PI gebruikt, zul je al snel aanlopen tegen het process Deconvolution. Het idee achter deconvolution is om puntvormige lichtbronnen (lees: sterren), die door allerhande redenen in een telescoop en op een camera als vlekjes worden weergegeven, weer meer puntvormig te maken. Sterren worden op deze manier iets kleiner en feller, maar ook randen van nevels worden doorgaans iets contrast rijker. Het netto effect is dat de foto ietsje scherper lijkt, hoewel de techniek zuiver gezien geen verscherping is. Overigens is het effect vaak erg subtiel, en na een hoop werk soms op eerste gezicht zelfs wat teleurstellend. Maar uiteindelijk in de verdere bewerking zul je zien dat het de moeite waard is gebleken. Het proces van deconvolutie is echter omslachtig en lastig met een hoop trial en error. Je moet de vorm van je sterren definiëren met de zogenaamde Point Spread Function (PSF), je moet een heel goede mask hebben, die nogal nauw komt, je moet een star-mask hebben voor de grote sterren, waarvan de grootte van de sterren nogal nauwkeurig komt. En als je al die ingrediënten hebt is het een hoop stoeien met # iteraties en met black-deringing. Dat is volgens mij het gevoeligste knopje in heel PixInsight. Kortom, een hoop werk, en alles wat dat makkelijker kan maken is welkom. Onlangs ben ik op een script gestuit die het proces van PSF maken volledig automatiseert, en dat scheelt echt tijd.

PSF Image
De standaard tool in PI om een PSF-file te maken is Process>Image>DynamicPSF. Binnen dat proces moet je zo'n 10-25 sterren handmatig selecteren. Maar die moeten niet te helder zijn, niet te zwak, moeten allemaal dezelfde statistische spreiding hebben (Moffat, gaussian etc) en ga zo maar door. Erg tijdsintensief.
Een veel makkelijkere oplossing is het script PSFImage van Hartmut Bornemann, welke hier te vinden is: https://www.skypixels.at/pixinsight_scripts.html#PSF. Let op, het is een script, dus die moet je apart installeren in PI. Op dezelfde pagina staat ook precies hoe je dat moet doen.
Eenmaal geïnstalleerd vindt je het script onder: Script>Render>PSFImage. Het gebruik ervan is letterlijk zo simpel als het drukken op een knop. Je hebt je foto open, je start het script op en drukt op de knop 'Execute'. De computer is dan even aan het rekenen en komt uiteindelijk terug met een keurig PSF-model. Vervolgens druk je op de knop 'Create' en een foto genaamd PSF wordt aangemaakt, welke je zo in het deconvolutie-process kunt selecteren.
Er zijn diverse parameters die je in kunt stellen, maar in default settings gaat het meestal goed. Ik heb een keer gehad dat er veel te veel sterren gedetecteerd werden. Op zich geen probleem, maar het duurt verschrikkelijk lang. De sensitivity omhoog maakt dat er minder sterren gevonden worden (klinkt wat tegenstrijdig, maar goed...). Ook zijn sommige mensen misschien fan om de minimum amplitude van default 0.02 naar 0.1 of 0.2 te brengen. Maar of het echt veel effect heeft op het uiteindelijke resultaat weet ik niet.

Overigens bestaat er ook een verzameling van verschillende scripts onder de name EZsuite, waar een volledig automatische deconvolutie in zit. Die heb ik 1 keer gebruikt en gaf hele slechte resultaten. Dat zou maar zo user error kunnen zijn, dus als er mensen zijn die daar wel goede resultaten mee behalen, hoor ik het graag.
PSF Image.png
PSF Image.png (326.98 KiB) 7244 keer bekeken

Arie
Berichten: 409
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

Re: PI-Tip: Maken van een PSF-file

#2 Bericht door Arie » 08 okt 2020 19:26

De EZ-Deconvolution heeft het bij mij ook nog niet gedaan.
De andere scripts zijn best wel goed vind ik.
En handig.

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: PI-Tip: Maken van een PSF-file

#3 Bericht door Wjdrijfhout » 09 okt 2020 14:15

Ah, goed te horen dat je goede ervaringen hebt met de andere scripts. Ik heb de denoise een keer geprobeerd en kwam wel redelijk uit. Maar toch vind ik het wel prettig om zelf een beetje meer stuur te hebben over zoiets kritisch als denoising.

SimonW
Berichten: 90
Lid geworden op: 31 mar 2020 11:38
Contacteer:

Re: PI-Tip: Maken van een PSF-file

#4 Bericht door SimonW » 12 okt 2020 10:03

Bedankt voor de Tip! kende hem niet. ook in pi nog nooit gebruikt!

Plaats reactie