PI-Tip: Noise reduction

Alles over techniek; Hardware en Software zaken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

PI-Tip: Noise reduction

#1 Bericht door Wjdrijfhout » 06 okt 2020 10:15

Veel van de fotografen binnen onze club gebruiken voor (een deel van) hun processing PixInsight. En hoewel het een prachtig stuk software is, is het bepaald geen makkelijk gereedschap. Ondanks dat ik vanaf het begin PI heb gebruikt, zit ik regelmatig te stoeien met de verschillende processen, hun instellingen en de vraag welke tool wanneer gebruikt kan/moet worden. Maar zo af en toe kom je technieken en oplossingen tegen die je weer een sprongetje verder helpen, die beter inzicht geven in hoe iets werkt, of die gewoon het totale proces aanzienlijk versnellen. Het leek me leuk om via dit forum dergelijke oplossingen te delen onder de noemer 'PI-Tip'. Zelf zal ik proberen af en toe iets te posten, en als anderen ook PI-Tips hebben, zou leuk zijn als die ook geplaatst worden. De eerste gaat over Noise Reduction.

Noise Reduction
Er zijn ontzettend veel verschillende tools om ruis uit je foto's te krijgen. Maar een bijwerking van veel tools is dat ze de foto softer/minder scherp maken. Ook wil ruisonderdrukking nog wel eens tot vreemde artefacten leiden in de achtergrond met wormachtige structuren of vreemde vlekken. Een tijdje geleden was ik redelijk gecharmeerd van het script MureDenoise. En hoewel de tool goed kan werken, is het in de praktijk vaak erg lastig om de parameters precies goed te krijgen. Bijvoorbeeld de 'Variance Scale' is een gevoelig knopje. Het beste is om een hele serie previews te maken, met allemaal verschillende settings en dan te bekijken welke je het beste vindt. Best wel omslachtig.
Onlangs stuitte ik op een techniek die door Benjamin Csizi op Astrobin werd gebruikt en die uiteindelijk bij Jon Rista (https://jonrista.com/the-astrophotograp ... on-part-2/) vandaan komt en uitermate simpel werkt. De techniek maakt gebruik van het proces MultiscaleMedianTransform. Het kan toegepast worden op zowel linear als non-linear foto's. De stappen zijn als volgt:

1. Maak een Mask door een clone te maken van de foto die je wilt bewerken.
2. Als je beeld nog linear is, stretch dan je mask, bijvoorbeeld met Process>IntensityTransformations>MaskedStretch.
3. Stretch dan je mask nog verder totdat de piek van het histogram van je luminance ligt rond de 50% (als je foto linear is), of rond de 75% (als je foto non-linear is). Dit doe je met Process>IntensityTransformations>HistogramTransformations. Dit ziet er ongeveer als volgt uit:
Stretching the mask.png
Stretching the mask.png (109.87 KiB) 4569 keer bekeken
4. Vervolgens pas je op je mask een contrast-verlaging toe met Process>IntensityTransformations>CurvesTransformation, ongeveer met de instelling zoals in bovenstaand screenshot.
5. Je mask is nu klaar en kan over je foto gelegd worden. Inverteer nu je mask.
6. Voer nu de noise-reductie uit met de tool Process>NoiseReduction>MultiscaleMedianTransform. Hierbij worden 8 layers gekozen, elk met de settings also op de volgende screenshot:
MMT parameters.png
MMT parameters.png (144.97 KiB) 4569 keer bekeken
7. Kijk naar het resultaat en beoordeel of je er tevreden mee bent.

De sterkte van het effect kun je het makkelijkst aanpassen door de stretch in je mask aan te passen. Let erop dat je mask geïnverteerd wordt, dus hoe lichter de mask, hoe minder noise-reductie; hoe donkerder de mask, hoe meer noise-reductie. Met je curves adjustment kun je nog wat selectiviteit aanbrengen en het effect selectief meer/minder in donkere/lichte delen toepassen.
Mijn laatste drie foto's heb ik op deze manier bewerkt, en de settings zoals hier beschreven werkten in beide gevallen prima. Het MMT process met de instellingen heb ik inmiddels opgeslagen, en kan ik dus zo oproepen als ik het nodig heb, zonder dat ik voor 8 layers de instellingen hoef in te voeren.
Om een beetje idee te geven van het effect, hier een voorbeeld van voor (links) en na (rechts) noise-reduction op deze manier. De scherpte in de foto blijft nagenoeg geheel in tact, terwijl de noise echt een heel stuk is opgeknapt.
Je kunt hierna nog verder gaan en bijvoorbeeld TGVDenoise toepassen voor high-frequency noise, maar in de toepassingen die ik nu heb gezien was dat niet nodig.

Example.png
Example.png (1.19 MiB) 4569 keer bekeken

Arie
Berichten: 409
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

Re: PI-Tip: Noise reduction

#2 Bericht door Arie » 08 okt 2020 19:27

Handzame uitleg.
Nuttig om het weer eens opnieuw te zien.
Dankjewel hiervoor.

Plaats reactie