ijskristallen op de camerasensor

Alles over techniek; Hardware en Software zaken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Han
Berichten: 297
Lid geworden op: 27 dec 2018 09:52

ijskristallen op de camerasensor

#1 Bericht door Han » 24 mar 2020 14:37

Gisteren had ik weer ijskristallen op de sensor van de ASI1600-MM-cool camera. Er worden langzaam zwarte uitstekels zichtbaar aan de randen van het beeld (zie onder). Camera gedemonteerd en met een zaklantaarn als verlichting zag al snel de ijskristallen aan de rand van de sensor. De camera opwarmen helpt tijdelijk. Tijd om de desiccant/droogmiddel te vervangen.

Dit is al de tweede keer in 3.5 jaar. De eerste desiccant tabletten hebben het 2.5 jaar uitgehouden. De tweede slechts 1 jaar. Misschien de deksel nog vaster schroeven? De camera is wel permanent geïnstalleerd in de sterrenwacht.

Verwisselen gaat wel redelijk makkelijk. Kop van de camera afschroeven en de vier tabletten (circa 10x7 mm) vervangen. Tegelijkertijd de sensor en het venster schoongemaakt. Normaal is het schonnmaken van de sensor niet nodig, maar er zat een streepje op van waarschijnlijk opgedroogd vocht. De sensor eerst schoongemaakt met een nat brillendoekje, opgepoetst met een zachte doek, schoongeblazen met lucht en dan stofvrij gemaakt met een gel-stick. Het venster doe ik ook met natte brillendoekjes. Wel een paar keer herhaald want er zaten snel stofdeeltjes op het venster. Waarschijnlijk kan je het beter buiten dan binnen doen vanwege huisstof.

De tabletten regenereer ik in de elektrische oven, 215 graad Celsius, 60 minuten.

Wat zijn jullie ervaringen met de levensduur van deze desiccant/droogmiddel tabletten?


Han

Ijskristallen:
ice_crystals.jpg
ice_crystals.jpg (1.56 MiB) 6710 keer bekeken

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: ijskristallen op de camerasensor

#2 Bericht door gerard van den braak » 24 mar 2020 15:31

Ook ik heb daar last van zelfs na montage van een dauwring tegen het platte vlak van de camera. Mij SBIG-camera heeft een desiccantpatroon en die legde ik 1/jaar in de magnetron gedurende 4 uur op 135 graden C.
Misschien kunnen we dit probleem samen oplossen (kopen van reserve materiaal).
Ijskristallen op camera_gvdb.JPG
Ijskristallen op camera_gvdb.JPG (1.47 MiB) 6705 keer bekeken

Han
Berichten: 297
Lid geworden op: 27 dec 2018 09:52

Re: ijskristallen op de camerasensor

#3 Bericht door Han » 24 mar 2020 23:50

Hallo Gerard,

Youw foto duid op een beslagen venster. Dat zit zeer waarschijnlijk aan de buitenkant. Dat los je op met de opplak verwarming. Ik heb daarvoor een verwarmingslintje om de camerahuls.

De vier tabletjes kosten Euro 23,- plus verzendkosten. Een reserveset had ik er bij gekregen dus met regeneren kan ik nog even vooruit. De kosten om de tabletjes te maken is waarschijnlijk euro 0,05 of nog minder. Desnoods hang ik er een zakje silicagel in of pers de tabletjes zelf van silicagel. :)

Han

Later de tabletjes kosten in de groothandel US $0.0038/ Piece
https://wisepac.en.made-in-china.com/pr ... ccant.html

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: ijskristallen op de camerasensor

#4 Bericht door gerard van den braak » 25 mar 2020 00:15

Zo,n opplak verwarming zit er op!!! En staat maximaal.
Of het komt omdat ik er nog een filter ingeschroefd heb waardoor vocht tussen filter en ccd blijft zitten.

Plaats reactie