Even snel wat dubbelsterren en wat anders

Dubbelsterren zijn Deepsky maar verdienen een eigen subforum!
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Even snel wat dubbelsterren en wat anders

#1 Bericht door Bob » 18 jan 2021 14:15

Gisterenavond ook nog even gebruik gemaakt van de (wat onverwachte) opklaring.
Toen het begon op te klaren, zo rond 21.00, was ik aan het fietsen. Langzamerhand verscheen de winterse sterrenhemel steeds beter. Maar ook was het erg nat en buiten de dorpen flink mistig. Ik had nog niet het idee dat het echt goed zou worden om waar te nemen...
Maar uiteindelijk rond 22.00 was ik weer thuis. Ik had inmiddels gezien dat er alleen laag boven de horizon, ver weg dus, wat bewolking was en besloot ondanks de vochtige, mistige atmosfeer de 13cm Starfire toch even in stelling te brengen.
Tegen 23.30 kwamen er wat wolkjes opzetten en heb ik ingepakt. Het klaarde nog wel weer op daarna, maar ik vond het ook wel weer mooi geweest.
Paar dubbelsterren bekeken, waarvan hieronder een voorbeeld van een aardige 2-in-beeld situatie.
Ook wat mooi en bekend spul zoals de Eskimo nevel, Castor en Tegmeni.
Tegmeni AB-C is een prachtig stel dat met niet al te hoge vergroting goed te zien is. A-B is wat anders, die zijn oha niet te scheiden want ze zijn beide flink helder en staan slechts 0,9" uit elkaar. Door de immer slechte seeing overstralen de sterbeelden elkaar vrijwel altijd. Zo ook nu, met 360x was duidelijk het sneeuwmannetje te zien, maar geen echte scheiding.
Aardig was dat momenteel vlakbij Tegmeni de planetoïde 15 Eunomia is te vinden. Eunomia is behoorlijk helder, mag 8,4, en met 20x al makkelijk te zien.
De getekende dubbelsterren betreffen een 'onbekend' stel in Monoceros. Niks bijzonders, maar vanwege de samenstand (bij 155x nog in 1 beeldveld) wel aardig.
(In het zelfde beeldveld is ook dubbelster BAL 1325 te zien maar die is niet te scheiden)
-
HJ2335_BAL1322 Mon_AP13_155x.jpg
HJ2335_BAL1322 Mon_AP13_155x.jpg (61.44 KiB) 9590 keer bekeken
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Plaats reactie