Wederom een paar dubbelsterren op 22-11-20 in Odoorn

Dubbelsterren zijn Deepsky maar verdienen een eigen subforum!
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Wederom een paar dubbelsterren op 22-11-20 in Odoorn

#1 Bericht door Alnilam » 23 nov 2020 11:06

Het was gelukkig weer wat helder gisteravond, dus de Newton buiten gezet.
Eerst even Gamma Aries op gezocht om te kijken hoe het ging en of de 10mm Hyp 75x, gebruikt kon worden.
Daarna gekeken naar Xi Cep, was niet echt makkelijk met de seeing zolas die was. Keek er wat raar tegen aan. Kleuren wat verwarrend , wit en geel en iets daar tussen in. Het leek wel een soort van multiple ster. Hij stond vrij hoog rond de 70 graden in richting 320 graden. Als ik SkyMap kijk dan zie ik inderdaad 3 sterren vlak bij elkaar Was nog al verwarrend. Gekeken met Hyp 10mm dus 75 x.
Daarna Delta Cep opgezocht stond nog iets hoger, voor mij in de Newton stond de witte ster boven en de geel/oranje ster er rechts onder. Hij stond op 75gr. Alt hoog en Az 302
Daarna weer naar Gamma Aries die stond wat makkelijker voor mijn nek.... Az 135 en Alt ongeveer 50 graden en mooi zichtbaar.
Helaas begon de kou toe te slaan en heb ik na nog wat blikken op Mars de boel maar weer binnen gezet.

Al met al toch weer even fijn gekeken, :mrgreen: :D
Nils
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Wederom een paar dubbelsterren op 22-11-20 in Odoorn

#2 Bericht door Bob » 23 nov 2020 12:24

Ja, mooi dat het nog weer even helder was, althans, meer gesluierd-helder...
Delta Cep is inderdaad geel-wit. De gele is A en de witte B, die is een stuk zwakker dan A.
Bij Xi Cep is het een beetje raadselachtig, het zijn in werkelijkheid maar 2 sterren. Dat je in Skymap 3 sterren ziet is een effect dat alleen bij heel ver inzoomen optreedt omdat Xi Cep ook als SMA 69 wordt weergegeven en in de WDS-database is de positie dan ietsje anders en zie je een extra ster die er in werkelijkheid niet is. Het beste is om je beeldveld van telescoop+oculair te projecteren en dan ongeveer zo ver inzoomen, dan krijg je een reëel beeld van wat je ziet.
Misschien een effect van slechte seeing icm een moeilijke inkijkhoek dat je 'iets' extra's meende te zien. Dat is niet ongewoon, zeker als je met een bril kijkt.
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Wederom een paar dubbelsterren op 22-11-20 in Odoorn

#3 Bericht door Alnilam » 23 nov 2020 13:12

Bob schreef: 23 nov 2020 12:24 Ja, mooi dat het nog weer even helder was, althans, meer gesluierd-helder...
Delta Cep is inderdaad geel-wit. De gele is A en de witte B, die is een stuk zwakker dan A.
Bij Xi Cep is het een beetje raadselachtig, het zijn in werkelijkheid maar 2 sterren. Dat je in Skymap 3 sterren ziet is een effect dat alleen bij heel ver inzoomen optreedt omdat Xi Cep ook als SMA 69 wordt weergegeven en in de WDS-database is de positie dan ietsje anders en zie je een extra ster die er in werkelijkheid niet is. Het beste is om je beeldveld van telescoop+oculair te projecteren en dan ongeveer zo ver inzoomen, dan krijg je een reëel beeld van wat je ziet.
Misschien een effect van slechte seeing icm een moeilijke inkijkhoek dat je 'iets' extra's meende te zien. Dat is niet ongewoon, zeker als je met een bril kijkt.
Dank Bob, duidelijke uitleg. Had al gekeken met het beeld van het oculair dat ik gebruikt heb. Maar ben blij dat het niet aan mij of de telescoop+ lag. Was wel mooi maar raar om te zien.
Ben inmiddels mijn Messier en AL dubbelster lijsten aan het updaten, die stuur ik je dan nog voor het upodaten vd Rood/Groene blokjes.... Je zou me trouwens ook nog bij SkyVistas zetten...
Heb ik er ook al een paar van dacht ik. :mrgreen: :geek:
Nils
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Wederom een paar dubbelsterren op 22-11-20 in Odoorn

#4 Bericht door Bob » 23 nov 2020 13:38

Alnilam schreef: 23 nov 2020 13:12 .... Je zou me trouwens ook nog bij SkyVistas zetten...
Daar sta je al bij hoor! AL een hele tijd, maar ik weet zo niet meer welke je al gezien hebt... ;)
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Wederom een paar dubbelsterren op 22-11-20 in Odoorn

#5 Bericht door Alnilam » 23 nov 2020 15:09

Bob schreef: 23 nov 2020 13:38
Alnilam schreef: 23 nov 2020 13:12 .... Je zou me trouwens ook nog bij SkyVistas zetten...
Daar sta je al bij hoor! AL een hele tijd, maar ik weet zo niet meer welke je al gezien hebt... ;)
Ik heb het gezien nu. Zal even opzoeken wat ik al heb en dan mail ik je dat wel.
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Wederom een paar dubbelsterren op 22-11-20 in Odoorn

#6 Bericht door gerard van den braak » 23 nov 2020 18:55

Alnilam schreef: 23 nov 2020 11:06 Daarna gekeken naar Xi Cep, was niet echt makkelijk met de seeing zolas die was. Keek er wat raar tegen aan. Kleuren wat verwarrend , wit en geel en iets daar tussen in. Het leek wel een soort van multiple ster. Hij stond vrij hoog rond de 70 graden in richting 320 graden. Als ik SkyMap kijk dan zie ik inderdaad 3 sterren vlak bij elkaar Was nog al verwarrend. Gekeken met Hyp 10mm dus 75 x.
Bij mijn waarneming van Xi Cep had ik hetzelfde probleem met die 'derde ster'. Dit was mijn wrn verslag van 26 aug 2014:
-64x: De kijker staat heel erg hoog zelfs door het zenit. Het oculair (van de 10"newton) is daardoor moeilijk bereikbaar, zelfs de hoogste traptrede is te laag om ontspannen te kunnen kijken. Het is te zien dat het een dubbelster is, niet gescheiden maar 'touching or kissing'.
-128x: duidelijk gescheiden als 'split by a hair'.
-256x: Nu wordt het eigenlijk pas echt duidelijk. De scheiding is 'fairly close' De verschillen in helderheden zijn behoorlijk groot. TheSky6 brengt me in verwarring want daar staat nog een derde -heldere- ster in het beeldveld terwijl die in werkelijkheid niet zie! Het blijkt dat die 'missende derde' op 0,5" afstand niet bestaat, het wordt veroorzaakt door het verschil in positie uit verschillende catalogi.

Plaats reactie