STF 180 BC (Gamma Ari)

Dubbelsterren zijn Deepsky maar verdienen een eigen subforum!
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

STF 180 BC (Gamma Ari)

#1 Bericht door gerard van den braak » 09 nov 2020 11:03

We hadden op ons forum wat discussies over Gamma Ari en ik dacht die voor de aardigheid, aan het einde van mijn fotosessie, nog even vast te leggen. Wat direct opvalt is dat de sterren niet gelijk zijn, terwijl we dat wél hebben waargenomen. De foto klopt niet met de waarneming! Wat me ook opvalt was dat de heldere gele ster wat ellipsvormig is met een oriëntatie noord-zuid. Na wat gepuzzel blijkt dat ik de componenten BC heb gefotografeerd met een separatie van 216,5". De componenten waar we het visueel over hebben staan op 7,5" en dat is op een opname van 30 seconden niet te scheiden. Ik had ook een opname van 1 seconde maar ook daar kan ik de componenten AB niet scheiden. Helaas is het de komende tijd weer bewolkt om AB met nog kortere belichtingstijden gescheiden te fotograferen. Op de foto staan dus de componenten BC.
.
wds_stf_180bc_2020-11-08_gvdb.jpg
wds_stf_180bc_2020-11-08_gvdb.jpg (419.25 KiB) 6668 keer bekeken

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: STF 180 BC

#2 Bericht door Bob » 09 nov 2020 11:59

Fotografie is toch ook leuk!
Ik verbaas me alleen over de kleuren in deze foto.
A en B zijn witte sterren, spectraalklasse A, dus zelfs tegen blauwwit aan.
C is een K-ster, dus behoorlijk richting 'oranje'.
Op de foto is dat andersom, hoe komt dat tot stand?

Voor de duidelijkheid nog even een plaatje van welke nu eigenlijk C is en wat je ziet is feitelijk AB-C
Ook nog een plaatje met de spectraalklasse van de sterren vertaald naar visuele weergave.
-
gamma_ari_Gerard.JPG
gamma_ari_Gerard.JPG (32.87 KiB) 6664 keer bekeken
-
gamma_ari_kleuren.JPG
gamma_ari_kleuren.JPG (14.51 KiB) 6664 keer bekeken
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: STF 180 BC

#3 Bericht door gerard van den braak » 10 nov 2020 09:17

Over het tot stand komen van de sterkleuren ben ik met Han in conclaaf gegaan en dit is mijn conclusie:
• De CCD pixels van een one-shot-colour camera hebben kleurfilters in een door de camera fabrikant bedacht patroon, een Bayer pattern.
• Na het (monochroom) stacken van de foto's wordt het resultaat voorzien van een Bayer pattern om er een kleurenfoto van de maken.
• Er moet vooraf vastgesteld worden welk Bayer pattern bij je camera hoort omdat dit de kleur bepaald.
• In ASTAP kan je kiezen uit de volgende Bayer patterns:
o Auto
o GRBG
o BGGR
o RGGB
o GBRG
o X-Trans.
• Het is mogelijk om nog een kleine kleurcorrectie toe te passen door een vermenigvuldigingsfactor aan RGB toe te kennen. Dat is tricky want dat gaat heel snel fout.
De belangrijkste reden voor de miskleuren van de foto is het gebruik van het IDAS nevel booster filter. Eigenlijk is dit filter niet geschikt voor sterfotografie maar voor nevels. Ik had het er dus uit de lichtweg moeten halen.
Na veranderen van Bayer pattern en verwijderen van de RGB correctie factor is deze foto het resultaat.
.
IDAS Nevel Booster.JPG
IDAS Nevel Booster.JPG (120.17 KiB) 6653 keer bekeken
.
Gamma-Ari_gvdb.jpg
Gamma-Ari_gvdb.jpg (424.64 KiB) 6653 keer bekeken

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: STF 180 BC

#4 Bericht door Bob » 10 nov 2020 11:01

T!
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: STF 180 BC

#5 Bericht door Alnilam » 11 nov 2020 18:56

Ik vind de foto mooi, de rest gaat mij (nog) boven de pet..... :D :mrgreen:
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Plaats reactie