Dubbelsterren waarneming 04-11-2020

Dubbelsterren zijn Deepsky maar verdienen een eigen subforum!
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Dubbelsterren waarneming 04-11-2020

#11 Bericht door Alnilam » 07 nov 2020 14:06

Bob schreef: 06 nov 2020 12:47 Ter info:
Gamma Ari en Mu Dra staan in de AL-lijst, de gegevens zijn op onze fameuze website te vinden... ;)

Opvallend is dat Gamma Ari een veel wijdere dubbelster is (7,6") dan Mu Dra (2").
In feite is Gamma Ari daarmee een vrij makkelijke dubbelster, en bij ruim 7" afstand heeft de seeing daar geen effect meer op.
@ Nils: Heb je misschien bij de waarneming van Gamma Ari iets anders in beeld gehad, of misschien en lage vergroting gebruikt?
Of misschien de beschrijvingen verwisseld? Als je het omdraait klopt het precies. Mu Dra is met 2" een hele lastige bij slechte seeing... :mrgreen:

Voor de aardigheid nog even mijn tekening van Gamma Ari uit 2012:
-
gamma_ari_121122.jpg
Dat vermoeden heb ik Bob. Nu ik mijn aantekeningen van die avond nog even bekijk heb ik ze waarschijnlijk precies omgedraaid. Excuus aan Ria zowat op het verkeerde been gezet.
Ik zal in het vervolg 1 object per pagina doen. Kan dat in ieder geval niet meer gebeuren. DE telescoop die ik gebruikte die avond was mijn 15cm Newton met vnl de Hyperion 21mm om te zoeken (35X ) en dan kijken met de hyperion 13mm (58x)
Wellicht de hyperion 10 en/of 5mm gebruiken (75x en 150x Resp.)
Moet qua vastleggen nog een goede en duidelijke manier vinden, is natuurlijk verschillend voor een ieder. ( dank voor het mooie plaatje van jouw systeem Gerard.)
Nils
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Dubbelsterren waarneming 04-11-2020

#12 Bericht door Bob » 08 nov 2020 10:22

Voor de aardigheid gisterenavond nog weer even naar Gamma Ari gekeken, het is p.s.v.r. zo makkelijk, even de reddot erop (in dit geval de Telrad) en je hebt hem.
Deze waarneming was met de 50cm, leek me wel aardig om dat ook even te doen.
Het beeld is vrij spectaculair! Twee zeer heldere witte sterren die door de oriëntatie van het beeld ook nog in vrijwel horizontale stand staan. Gekeken met 165x en dat geeft zeer sterk het 'koplampen uit de ruimte' gevoel. Het is net geen groot licht, maar wel alsof een auto met flink felle led-koplampen aan komt rijden!
De scheiding is heel ruim. Op de eerder geplaatste tekening zie je dat bij 85x, bij 165x is die afstand natuurlijk 2x zo groot.
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Dubbelsterren waarneming 04-11-2020

#13 Bericht door Alnilam » 08 nov 2020 13:08

Heb gisteravond ok nog even gekeken met de refractor 15cm F5 deze keer.
Gamma Aries nogmaals bekeken, in het begin vd avond met de 13mm, ging het net. Later met de 10mm hyperion dus 75x ging het goed en was goed te zien. Met een nog grotere vergroting moet dat echt spectaculair zijn, zoals Bob al zegt. Ik vond dit al geweldig! Daarna nogmaals Mu Dra geprobeerd, maar de seeing was niet echt fijn, iets beter dan laatst, dus met veel geduld en fijn afstellen toch redelijk kunnen zien. Het werd erg vochtig en er kwam wat mist op zetten, dus ben op tijd gestopt..helaas. Vanavond word het waarschijnlijk niets. Maar we gaan het zien.
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Plaats reactie