Messier 21 is de buur van de Trifid nevel (M20). Op zich geen heel spectaculair open cluster, maar wel mooie heldere jonge, blauwe sterren.
Voor details over opname en bewerking kun je zoals altijd terecht op mijn website.
_
Er zijn 1006 resultaten gevonden
- 02 jun 2026 14:03
- Forum: Messier
- Onderwerp: Messier 21
- Reacties: 0
- Weergaves: 20
- 01 jun 2026 10:51
- Forum: Messier
- Onderwerp: M80, NGC 6093
- Reacties: 2
- Weergaves: 40
M80, NGC 6093
M80 is een redelijk klein en compact cluster in Schorpioen. Daarnaast staat hij ook redelijk laag aan de hemel met een declinatie van -22°. Hierbij een opname in RGB.
Zoals gebruikelijk kun je alle details over opname en bewerking terugvinden op mijn website.
_
Zoals gebruikelijk kun je alle details over opname en bewerking terugvinden op mijn website.
_
- 30 mei 2026 14:13
- Forum: Astrofoto's - Deepsky
- Onderwerp: 533-Sadr
- Reacties: 2
- Weergaves: 48
Re: 533-Sadr
Welkom op het forum! Welke persoon gaat er schuil achter de naam TheChief? Gefeliciteerd met een hele mooie opname met erg veel detail. Ben ook wel nieuwsgierig hoe de originele opname eruit ziet, dus zonder de kanalen gesplitst. Mooie compacte setup met de ACL200, dat is echt een hele mooie breedbe...
- 30 mei 2026 14:03
- Forum: Astrofoto's - Deepsky
- Onderwerp: Een kosmische zeester (LDN 1089) en nog wat LDNs (1094 - 1100) in Cepheus
- Reacties: 1
- Weergaves: 24
Re: Een kosmische zeester (LDN 1089) en nog wat LDNs (1094 - 1100) in Cepheus
Prachtige opname, Tim. Dat is een ontzettend lange belichting, 25 uur en dan f/3.5! Schitterend hoe die donkere wolken doorkomen.
- 28 mei 2026 16:27
- Forum: Astrofoto's - Deepsky
- Onderwerp: LBN 80
- Reacties: 4
- Weergaves: 44
Re: LBN 80
Oh, ja, prachtige verbetering, die heeft zeker mijn voorkeur.
- 27 mei 2026 19:42
- Forum: Astrofoto's - Deepsky
- Onderwerp: LBN 80
- Reacties: 4
- Weergaves: 44
Re: LBN 80
Dat is een indrukwekkende opname, Gerard. Zoveel gaande en zoveel mooie deel-structuren. Heel fraai.
Voor mij zou de verzadiging in het rood een tandje minder mogen, maar dat is een kwestie van smaak en erg persoonlijk.
Voor mij zou de verzadiging in het rood een tandje minder mogen, maar dat is een kwestie van smaak en erg persoonlijk.
- 26 mei 2026 16:04
- Forum: Messier
- Onderwerp: Messier 88
- Reacties: 4
- Weergaves: 52
Messier 88
De volgende uit de Messier-lijst en dit keer M88, één van de mooiere spiraalstelsels uit de catalogus. Bijzonder puntje aan dit stelsel is dat hij een blauw-verschuiving heeft. Hij komt dus steeds dichterbij. Botsen zal er wel niet inzitten, want met een afstand van 57 miljoen lichtjaar staat hij ve...
- 25 mei 2026 13:44
- Forum: Messier
- Onderwerp: Focus op M110
- Reacties: 8
- Weergaves: 16935
Re: Focus op M110
Ja Tim, denk dat je gelijk hebt. Jij begint ook al die korrelige structuur te zien.
- 22 mei 2026 21:45
- Forum: Messier
- Onderwerp: Focus op M110
- Reacties: 8
- Weergaves: 16935
Re: Focus op M110
Op Astrobin kwam ik een discussie tegen over het al dan niet kunnen waarnemen van sterren in andere sterrenstelsels. Het lijkt er toch op dat de meeste waarnemingen van sterren in andere stelsels sterhopen blijken te zijn, geen sterren. Dat is ook wel logisch. Maar één van de deelnemers aan de discu...
- 20 mei 2026 14:41
- Forum: Messier
- Onderwerp: M49, Arp134
- Reacties: 2
- Weergaves: 44
M49, Arp134
Het volgende Messier object is M49, een elliptisch stelsel in het Virgo cluster. Het object staat ook in de Arp lijst, onder nummer Arp134. Dit is een gebied waar ontzettend veel stelsels staan, dus vooral ook de moeite waard om eens even in te zoomen en de andere stelsels te bekijken, zoals bijvoor...