Cursus PixInsight

Een overzicht van de gehouden lezingen en andere bijeenkomsten, in het veld of in de 'huiskamer'
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Arie
Berichten: 415
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

Cursus PixInsight

#1 Bericht door Arie » 03 feb 2024 17:54

De afgelopen 4 donderdagavonden hebben we met een aantal enthousiaste astrofotografen van onze vereniging, een cursus/workshop PixInsight gehouden.
Met enkele wat meer doorgewinterde en een paar novices op dit gebied, hebben we onder begeleiding met tekst, uitleg en toelichting, kennis gemaakt met het fotobewerkingsprogramma PixInsight.
Helaas heeft Gerard vanwege ziekte (beterschap Gerard) 2 avonden verstek moeten laten gaan, en kwam Willem Jan er pas afgelopen donderdag, wegens verblijf in het buitenland, pas achter dat we al begonnen waren.
We hebben een aantal basistechnieken geoefend en ik heb wat shortcuts en handigheidjes kunnen laten zien.
Na afloop was iedereen het er wel over eens dat het een bijzonder nuttige en leerzame besteding is geweest van de 4 donderdagavonden in het Theehuisje.
Ik vond het ook erg leuk om te doen.

Zeker voor herhaling vatbaar.
Arie
s_luminance.jpg
s_luminance.jpg (2.31 MiB) 782 keer bekeken

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 452
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Cursus PixInsight

#2 Bericht door Muddelflut » 04 feb 2024 09:30

Geweldig en goed gedaan Arie T!

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
Astrovirus
Berichten: 223
Lid geworden op: 10 mar 2020 22:15

Re: Cursus PixInsight

#3 Bericht door Astrovirus » 04 feb 2024 14:18

Goed initiatief Arie T!

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 573
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Cursus PixInsight

#4 Bericht door Wjdrijfhout » 05 feb 2024 10:29

Zoals Arie al aangaf had ik de eerste lessen helaas moeten missen i.v.m. verblijf in het buitenland. Maar gelukkig toch de laatste les meegemaakt. Ontzettend leuk! Geweldig voorbereid, Arie, daar heeft ook nog heel veel werk in gezeten!
Mooi om te zien hoe iemand anders een bewerking van een foto van start tot finish uitvoert. Veel tips geleerd en handige tooltjes opgedaan. En een hele mooie setting om samen met de andere cursisten ervaringen uitwisselen. Erg blij dat ik deze laatste sessie toch nog heb kunnen bijwonen.
Het heeft onmiddellijk geïnspireerd om afgelopen weekend wat oude data opnieuw te processen. Onder Deepsky objects op dit forum kunnen jullie de resultaten zien.
Dank je wel, Arie, geweldig gedaan!

Gr. Willem Jan.

Plaats reactie