Melkweg met een bekend plekje

Toon hier je fotografische resultaten
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Arie
Berichten: 415
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

Melkweg met een bekend plekje

#1 Bericht door Arie » 08 sep 2023 14:10

Ik ben al eventjes bezig met een iets andere vorm van fotografie. Nl. de melkweg.
In zijn geheel of een flink stuk ervan.
Hiervoor heb ik een paar ultra groothoek-lenzen aangeschaft.
Een Sigma fish-eye, die met een APS-C sensor zo'n allsky camera beeldveld heeft.
Dus 180 graden beeldhoek.
En een iRIX 15MM 2.5 groothoek.
Ik heb al een paar plaatjes laten zien.
Deze is geschoten met de Canon 7D en de Irix 15mm lens.
Wel wat langer belicht dan een single frame.
125x15 s
Geen callibratiefiles gebruikt en een flink stuk van de onderkant afgeknipt vanwege een vage boomtop die daar in beeld stond.
Opnames zijn gemaakt vanaf een gewoon statief. Niet gevolgd dus. Vandaar de 15s per frame.
Dat kan met deze brandpuntsafstand nog net, voordat je star trails krijgt.
En met RC-BlurrXterminator kom je ook nog een heel end.
Ik heb zomaar uit de losse pols wat op Deneb gemikt.
Het sterrenbeeld zwaan is, alśje weet waar je kijken moet te herkennen.
En zelfs tot mijn verbazing, iets links van Deneb is vaag NGC7000 de NoordAmerikanevel te onderscheiden.
Ik heb een klein volgplatformpje van MoveShootMove besteld.
Hopelijk dat ik dan mijn opnames kan verbeteren.
Dit is best leuk om te doen en je hebt er geen dure spullen voor nodig.



MelkwegTestShotAnnot.jpg
MelkwegTestShotAnnot.jpg (1.46 MiB) 1728 keer bekeken

Han
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 dec 2018 09:52

Re: Melkweg met een bekend plekje

#2 Bericht door Han » 11 sep 2023 12:41

T!

Ja de Melkweg is een mooi object.

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 749
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Melkweg met een bekend plekje

#3 Bericht door gerard van den braak » 11 sep 2023 17:15

Dat is een leuk project. Kan je de camera niet als piggyback monteren?

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 573
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Melkweg met een bekend plekje

#4 Bericht door Wjdrijfhout » 15 sep 2023 11:26

Leuk werk Arie, en dit soort melkweg fotos zijn inderdaad erg mooi.
Zijn dit opnames met diafragma vol open (2.4)? Heb je al eens geprobeerd diafragma een beetje dicht te doen, f/4 of zo? Mogelijk dat dit het astigmatisme in de hoeken ten goede doet komen. Nu je een klein volg-systeempje erbij hebt/krijgt kun je het gemis aan licht makkelijk compenseren met iets langere belichtingstijden.

Arie
Berichten: 415
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

Re: Melkweg met een bekend plekje

#5 Bericht door Arie » 15 sep 2023 16:12

Dank jullie wel voor de commentaren.
Piggy Back monteren op de newton, met het voordeel van de 10M montering.
Klinkt logisch en heb ik dus ook overwogen.
Mijn koepel is erg krap en met de 10” newton is er niet veel ruimte over boven op de teleskoop.
Dan moet de camera ook nog helemaal voorop komen ivm de groothoeklens.
De shutter opening is niet zo heel breed. Om dan de balans weer goed te krijgen moet de newton een heel eind naar achter worden geschoven. Maar daar is geen ruimte voor vanwege de dome rotatiemotor waar hij dan tegen aan (kan) loopt.
Alternatief is extra gewichten op de achterkant van de newton om het gewicht van de camera te compenseren.
Maar dan moet ook het counterbalance gewicht aangevuld worden met dubbel dat gewicht.
Dat wordt me wat erg zwaar.
Nog even geprobeerd met de camera op de plaats van het zoekervoetje. Maar die zit schuin aan de zijkant en dan valt het hele kakkie in een niet te ondervangen onbalans. Het leek me eenvoudiger om een simpel volgplatformpje aan te schaffen. De pooluitlijning en volgsnelheid zijn bij deze extreme groothoeklenzen niet erg kritisch. Oftewel: Ergens in de buurt is goed genoeg. Pooluitlijning doe je met een lasertje dat je op Polaris richt. Dat zegt genoeg over de nauwkeurigheid.
Het lensdiafragma wat knijpen om het sterbeeld te verbeteren is mij niet vreemd.
Het oorspronkelijke plan is evenwel om met de ZwO ASI071 OSC camera te fotograferen. Die heb ik al een tijd niet meer gebruikt.
(Lag bij Niels)
Met een adapter kun je M42 van de camera aansluiten op de EF bajonet van Canon.
Nu hebben de meeste DSLR lenzen een electronische focus en diafragma instelling.
Die werken dus niet in mijn geval. Ik moet dus een lens gebruiken die manual focus heeft.
Die zijn er genoeg en die heb ik dus een. Maar een manual aperture instelling heb ik niet kunnen vinden.
Dat houdt in dat het diafragma derhalve gewoon helemaal open staat. Met de astigmatie-problemen die daarbij horen. Je kunt niet alles hebben.
Fotolenzen zijn geen teleskopen. En zelfs teleskopen hebben speciale correctie optiek nodig.
De astigmatie van de Irix lens is overigens aanzienlijk minder dan de lenzen van Samyang en Sigma die ik heb uitgeprobeerd (en weer teruggestuurd naar camera.nu) Dit is dus een trade-off.
Wil ik toch wat met het diafragma, dan moet de Canon7D er weer op. En dan reist weer de vraag: Moet ik hem laten astro-modificeren?
Dat is ie vroeger in mijn begintijd overigens wel geweest. Maar ik heb hem weer laten terugbouwenn toen ik met een astro-camera begon.

Zo zie je maar weer. Genoeg om over te praten en na te denken. Helaas komt het op onze clubavonden het er niet echt van.
Dan maar een lang verhaal hier.

Ben je d’r nog?
Bedankt voor het lezen.
Arie

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 749
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Melkweg met een bekend plekje

#6 Bericht door gerard van den braak » 15 sep 2023 17:54

[quote=Arie post
Helaas komt het op onze clubavonden het er niet echt van.
Arie
[/quote]

Dat is iid jammer en daarom organiseren we een ‘werkavond’. Helaas komt er dan niemand.

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 573
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Melkweg met een bekend plekje

#7 Bericht door Wjdrijfhout » 18 sep 2023 14:21

Tja, altijd een heel gepuzzel dit soort dingen.
Voor wat betreft het ‘manual’ instellen van het diafragma in een automatische lens is een truucje. Als je de lens op je Canon plaatst, en instelt op het juiste diafragma, druk dan de Scherptediepte knop in en schroef de lens van de camera af (dus terwijl de camera gewoon aanstaat). In de meeste canon lenzen blijft het diafragma dan staan op de instelde waarde. Weet niet zeker of dit voor de Irix ook zo is, maar het proberen waard. Je moet dus om een ander diafragma te kiezen steeds de lens weer even op je Canon zetten. Maar waarschijnlijk is een paar keer genoeg om het optimale diafragma te kiezen, waar hij dan altijd op blijft staan.

Btw, helemaal eens met het sentiment: leuk om over dit soort zaken te bomen op een club avond. Welke werk avond heb ik gemist?

Groeten, Willem Jan

Arie
Berichten: 415
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

Re: Melkweg met een bekend plekje

#8 Bericht door Arie » 19 sep 2023 19:09

Willem Jan,
Ik heb de truc met het diafragma van de Irix lens geprobeerd en het lijkt te werken!
Nu nog een heldere nacht (avond mag ook) om het te testen.
Ik heb het diafragma op 3.5 gezet.

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 417
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Melkweg met een bekend plekje

#9 Bericht door Alnilam » 19 sep 2023 20:42

Mooi verhaal Arie!
1 kleine opmerking het is NIET Niels maar Nils. :o :D

Prachtige foto van de melkweg zeker met NGC 7000mzo mooi daar in..
Succes met het puzzelen daar.
Groet
Nils :mrgreen:
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 573
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Melkweg met een bekend plekje

#10 Bericht door Wjdrijfhout » 22 sep 2023 13:51

Arie schreef: 19 sep 2023 19:09 Willem Jan,
Ik heb de truc met het diafragma van de Irix lens geprobeerd en het lijkt te werken!
Nu nog een heldere nacht (avond mag ook) om het te testen.
Ik heb het diafragma op 3.5 gezet.
Ah, gelukkig maar. Succes en ben erg benieuwd naar het resultaat.

Plaats reactie