Tja, kleur-calibratie, dat is een flinke 'can of worms' en ik ben absoluut geen expert op dat gebied, maar vanuit de fotografie wel mee te maken. Hierbij wat gedachten:
Er zijn grofweg twee redenen om dit te doen:
1. Om kleuren 'echt' te laten zijn
2. Om kleuren bij de ontvanger hetzelfde te laten zijn zoals jij ze als maker hebt bedoeld.
Ad 1. Dit is primair van belang bij reproducties, product foto's, modefotografie etc. Je kunt een referentiekaartje mee-fotograferen en hierop kalibreren. Voor de meeste andere foto's zul je zien dat met toepassen van profiles, aanpassen witbalans etc sowieso 'echte' kleuren niet meer bestaan, maar om welke sfeer je wilt laten uitstralen. In Astrofotografie, waarin we lustig erop los combineren met verschillende kleurenfilters, verschillende belichtingstijden, background extracties, colour-calibration, etc. is 'echt' ook slechts een relatief begrip. Laat staan narrow-band images.
Ad 2. Dit lukt eigenlijk alleen als je weet wie je ontvanger is. Zodra je iets op het internet plaatst en mensen bekijken het door hun bril met blauw-filter tegen schadelijke scherm-straling op hun 'True Tone' telefoon die 's avonds de kleuren voor de sfeer wat warmer maakt, weet je zeker dat men de foto nooit zo ziet als jij hem hebt bedoeld. Eigenlijk onbegonnen werk. Het kan natuurlijk wel als het je erom gaat dat bij jezelf de foto's er op je eigen systemen er consistent uitzien. Eén voorbeeld waarbij je wel weet wat de ontvanger gaat zien (min of meer) is prints. Als je gaat printen is kalibreren zeker van belang. Dan moet je het wel door het hele proces doen, dus zowel de monitor, maar ook de printer zelf met een specifiek kleur-profiel voor die printer op dat papier, en zonder dat de printer-driver daar met zijn vingers nog aan zit.
Ondanks de beperkingen zoals boven genoemd zijn er natuurlijk wel een aantal stappen te nemen die je resultaten kunnen verbeteren.
1. Het bewerken van de foto's in de juiste kleurruimte, grofweg in sRGB voor foto's die je via computers/internet/telefoons verspreidt en in AdobeRGB voor prints.
2. Je monitor minder fel zetten. De meeste monitors staan te helder. Vaak klagen mensen als ze een foto uitprinten dat de print te donker is. In werkelijkheid is het het scherm dat te licht is. Jij hebt me hier zelf een keer op geattendeerd toen ik een nieuwe monitor had gebruikt en nog niet de juiste instellingen had ingesteld. Op mijn scherm was er genoeg detail in de donkere delen, maar op jouw monitor was de foto veel te donker. Dat moest ik dus aanpassen. Een goede vuistregel is om je monitor op ongeveer 30-40% helderheid te zetten.
3. Je kunt natuurlijk zeker je monitor kalibreren met een calibrator zoals jij hebt. In ieder geval begin je dan met een juiste basis en mag je ervan uitgaan dat downstream de verschillen minder groot zijn. Wat ik meekrijg uit de fotografie-wereld is dat de X-Rite i1Display Pro een goede calibrator is (zie onder voor link). Ik zag dat je hem ook kunt huren. Dat is een interessante/goedkope oplossing, want ondanks dat monitoren in de loop van de tijd kunnen verlopen, gaat dat niet heel snel en is eens per jaar of zo meer dan genoeg.
Zelf gebruik ik een monitor die claimt 'referentie-monitor' te zijn, met ingebakken 'Factory-gekalibreerde' kleur-profielen voor de verschillende kleurruimtes en toepassingen. Hoe 'echt' dat is, valt natuurlijk te bezien, maar ik gebruik het voor mezelf graag als argument om niet met aparte kleur-kalibrator aan de slag te hoeven gaan.
Ongetwijfeld nog veel meer over te zeggen, dit is een heel lastig onderwerp. Hoop dat je aan bovenstaande wat hebt.
Gr. Willem Jan
https://www.kamera-express.nl/product/1 ... 363730339d