IC405 Flaming Star Nebula met IDAS NB1 Nebula Booster

Toon hier je fotografische resultaten
Plaats reactie
Bericht
Auteur
NightskyNL
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jan 2019 20:29

IC405 Flaming Star Nebula met IDAS NB1 Nebula Booster

#1 Bericht door NightskyNL » 18 jan 2020 15:46

Hoi,

Begin dit jaar had ik besloten om, vanwege de toegenomen lichtvervuiling in mijn tuin, een zg. Dual Band filter te kopen, om te kijken of er nog wat mogelijk is.

Dit filter is iets vrij nieuws: het zorgt voor smalband-fotografie in kleur, simpel gezegd.
In tegenstelling tot 'normale' lichtvervuilingsfilters, die bepaalde frequentiegebieden niet doorlaten, laat dit filter juist niks door, behalve 2 gebieden, en behoorlijk smalbandig: Hb/OIII en Ha (en een beetje SII).
En zodanig dat de 'natuurlijke kleuren' goed behouden blijven bij fotografische opnames.

Ik las al positieve recensies, en ondanks dat je voor zo'n filter behoorlijk in de buidel moet tasten, heb ik het toch maar gedaan.
Vanwege mijn erg goede ervaringen met de IDAS LPS P2 en de IDAS D1 filters, heb ik gekozen voor de IDAS NB1.

Afgelopen woensdag was het een paar uur helder, dus direct deze eerste kans gepakt om het uit te testen.
Snel de set-up opgebouwd in de tuin, en een voor mij bekend object gekozen: IC405.
Omdat er de volgende dag gewerkt moest worden, en de maan ook opkwam, heb ik een kleine 2,5 uur kunnen belichten, subs van 8 minuten, met de Canon 600D, via de Quattro 200mm Newton.

Vandaag de bewerking gedaan, en zie hieronder het resultaat.
Smaakt naar meer, wat mij betreft.

Groeten,

Jan Willem
Bijlagen
IC405small-15012020.jpg
IC405small-15012020.jpg (236.8 KiB) 6675 keer bekeken

Arie
Berichten: 409
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

Re: IC405 Flaming Star Nebula met IDAS NB1 Nebula Booster

#2 Bericht door Arie » 18 jan 2020 20:09

T!
Mooie opname weer Jan Willem.
Best interessant zo'n filter.
Dank je voor het delen.

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: IC405 Flaming Star Nebula met IDAS NB1 Nebula Booster

#3 Bericht door gerard van den braak » 19 jan 2020 08:21

Mooie JW en interessante informatie. Mijn ervaring met een IDAS filter was dat er behoorlijk langer belicht moest worden. Je hebt ik 405 eerder gefotografeerd, zie je verschillen?
Ooit heb ik 405 en 410 opgenomen en toen bleek 410 aanmerkelijk zwakker (donkerder) dan 405. Als ik dat vergelijk met jouw opname komt de helderheid van jouw 405 overeen met mijn 410. Dat betekent dat bij jou 410 bijna niet te zien zou zijn.
Neemt het filter zóveel licht weg of ben je wat zuinig geweest bij het bewerken.
Het aanschaffen van een NBI is wel héél aantrekkelijk.

Han
Berichten: 297
Lid geworden op: 27 dec 2018 09:52

Re: IC405 Flaming Star Nebula met IDAS NB1 Nebula Booster

#4 Bericht door Han » 19 jan 2020 10:59

Mooi resultaat en mooie ontwikkeling voor kleurencameras!

NightskyNL
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jan 2019 20:29

Re: IC405 Flaming Star Nebula met IDAS NB1 Nebula Booster

#5 Bericht door NightskyNL » 19 jan 2020 16:34

Hoi,

Dank voor de mooie reacties!

@Gerard: ik heb alle afgelopen jaren eigenlijk al mijn deep-sky opnames met een IDAS filter gemaakt, en ben er erg tevreden over.
Als ik de opnames van dit NB1 filter met die van een IDAS LPS-P2 of D1 filter vergelijk, is het niet veel anders, eerder juist een mooiere en rustiger achtergrond.
Maar ik ga nog meer testen als het weer eens helder wordt :D , en daar zal ik verslag van doen, dus wordt vervolgd.
Ik ben ook erg benieuwd hoe galaxies er dan uit komen.

Groeten,

Jan Willem

Plaats reactie