Ra, ra, wat staat er op m'n foto

Toon hier je fotografische resultaten
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Ra, ra, wat staat er op m'n foto

#1 Bericht door gerard van den braak » 27 dec 2019 10:01

Eerste Kerstdag werd ik overvallen door een een heldere hemel, opende direct de koepel in een poging NGC 1909 te fotograferen. De helderheid was echter van korte duur want na een uur was de pret alweer over.
De opnames roepen veel vragen op. Op bijna elke sub staan strepen die van west naar oost bewegen :roll: Als ze in het oosten van de foto verdwenen zijn komen er in het westen weer nieuwe. De eerste foto is z'n sub.
De schamele oogst heb ik toch is astap gestackt en daar zie ik de strepen niet maar wel een stralenkrans in het zuidoosten in gedefragmenteerde kleuren rood, groen en blauw. :shock:
Wat zie ik hier en waarom? Wie heeft er een vermoeden of weet het?
-
sub.JPG
sub.JPG (450.47 KiB) 9140 keer bekeken
-
ra-ra-wat-is-dit.jpg
ra-ra-wat-is-dit.jpg (1.69 MiB) 9140 keer bekeken

Arie
Berichten: 409
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

Re: Ra, ra, wat staat er op m'n foto

#2 Bericht door Arie » 27 dec 2019 14:01

Star-Link?
Of die Tesla van Elon Musk die de richtingaanwijzer aan heeft laten staan?

En die lichtstralen is natuurluurlijk van de ster van Bethlehem. Die stond net buiten beeld.
Het was uiteindelijk eerste Kerstdag.

:(

Han
Berichten: 297
Lid geworden op: 27 dec 2018 09:52

Re: Ra, ra, wat staat er op m'n foto

#3 Bericht door Han » 03 jan 2020 15:37

De stralenkrans lijkt gefocuseerd dus redelijk scherp. Dat duid er op dat de stralenkrans gekoppeld is aan de telescoop. Maar vervuiling/vocht op de spiegels is normaal niet in focus.Zit het werkelijk op alle opnames?

Of was het een zoeklicht/laserstraal die door de vochtige hemel zwaaide? Het komt wel van links onder. Dat lijkt me het meest waarschijnlijke

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Ra, ra, wat staat er op m'n foto

#4 Bericht door Wjdrijfhout » 03 jan 2020 17:24

Vreemd. Het lijken twee verschillende fenomenen. De horizontale lijnen lijken inderdaad satelliet-achtig. Ik kom dit soort stippellijnen regelmatig tegen. En zoveel...tja ik ben bang dat we Starlink en aanverwanten nog vaak op de foto gaan zetten.
En tja, met kerst natuurlijk niet raar opkijken dat de lichten naar het oosten reizen....

De stralenkrans lijkt me haast iets anders. Misschien diffractie van een locale lichtbron met reflectie in de koepel/scope of zo?
Heb je het sindsdien nog weer gezien?

Gr. Willem Jan.

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Ra, ra, wat staat er op m'n foto

#5 Bericht door gerard van den braak » 03 jan 2020 18:24

Vermoedelijk zijn de vele horizontale strepen veroorzaakt door ganzen.
Tim Schuurman mailde me over de oorzaak van de stralenkrans. Hij schrijft dat het komt door de heldere ster, nét buiten beeld. Opgelost dus 👍
.
D6C499B3-FBD4-40C7-AA01-E9029A6428E7.jpeg
D6C499B3-FBD4-40C7-AA01-E9029A6428E7.jpeg (191.65 KiB) 9076 keer bekeken

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Ra, ra, wat staat er op m'n foto

#6 Bericht door Wjdrijfhout » 13 jan 2020 09:09

Gerard, nog even terugkomend op de discussie van afgelopen vrijdag. Het blijkt dat de tweede set van 60 Starlink satellieten op 11 november is gelanceerd. Dat is een aardige tijd vòòr jouw waarnemingen. Maar het blijkt dat de satellieten in het begin in een hele lage baan gehouden worden, om te verifiëren dat alles werkt: https://www.skyandtelescope.com/astrono ... astronomy/
In zo'n lage baan zijn ze natuurlijk behoorlijk helder. Hoeft nog steeds niet te betekenen dat het de Starlink satellieten zijn geweest natuurlijk, maar het patroon wat je zag komt er wel mee overeen.
Overigens is op 6 januari j.l. de derde set gelanceerd, dus mocht het weer eens helder worden.... wie weet zien we ze dan weer.

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Ra, ra, wat staat er op m'n foto

#7 Bericht door gerard van den braak » 13 jan 2020 21:27

Volgens een bericht van Marco Langbroek zijn er op de 24e 60 gelanceerd. Ik heb ze ongeveer 24 later gefotografeerd. Het zou dus inderdaad de 60 satellieten van Musc kunnen zijn. Het lijkt er wel op.

Plaats reactie