Eindelijk weer: Een prachtige waarneemavond!

Over waarnemen en waarnemingen in 'Deepsky'
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Eindelijk weer: Een prachtige waarneemavond!

#1 Bericht door Bob » 22 sep 2019 08:59

Ja, heel letterlijk een waarneemavond...
Helaas kwam de halve maan al om 23.30 op en dat ga je al om 23.00 zien aan de oostelijke hemel.
24.00 is de hele hemel dan alweer erg licht. Dus heb ik vanaf 21.00, invallen van de duisternis, tot 24.00 waargenomen.
Je kunt bij halve maan natuurlijk nog tientallen fraaie dubbelsterren bekijken, maar dat heb ik maar even zo gelaten. Begin van de avond aardig wat dubbelsterren bekeken, na invallen van de echte duisternis nog wat zwakke sterrenstelsels en als je dan bij opkomen van de Maan merkt dat de sterrenstelsels beginnen weg te vallen is het ook weer mooi geweest (zeg ik nu achteraf toch met enge spijt... :mrgreen: )

Om eerst weer even te wennen heb ik deze keer de 'kleine' 40cm buiten gezet en de 50cm nog maar even in de 'stalling' gelaten. Het was behalve erg helder ook erg aangenaam, helemaal niet koud en ook niet vochtig.
Alles liep goed en gesmeerd en ik heb met veel genoegen aardig wat mooie waarnemingen kunnen doen. Ben er direct klaar voor om door te gaan! Maar helaas lijkt het qua weer voor de komende nieuwe maan periode weer niks te worden.
Behalve dubbelsterren en wat dubbelsterren en een paar sterrenstelsel is ook de ondiepe hemel aan bod gekomen, uiteraard zou ik haast zeggen!
Michael meldde laatst al de aardige samenstand van Neptunus met de heldere, gele Phi Aqr. Dat heb ik uiteraard bekeken. Met 77x zijn beide in 1 beeldveld te zien. Met 150x wordt Neptunus echt mooi, een klein, subtiel, lichtblauw bolletje, Phi staat dan echter buiten beeld, van een nauwe samenstand is dus niet echt sprake.
Daar beneden in Aqr kwam ik ook nog planetoide 36 Atalante tegen, die stond dichtbij dubbelster STF 3016 die nog op mijn lijstje stond.
Maar mooiste was dat er nu in And een leuke komeet is te zien!
C/2018 W2 Africano staat nml. vlakbij Delta And, heel makkelijk te vinden dus. Ook is deze komeet verrassend helder, heel makkelijk te zien met de 40cm. Het is een middelgroot diffuus vlekje, maar wel met centraal een sterachtige kern. met 300x goed te zien!

Hopelijk valt het met dat slecht weer de komende periode wat mee... :roll:
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Han
Berichten: 297
Lid geworden op: 27 dec 2018 09:52

Re: Eindelijk weer: Een prachtige waarneemavond!

#2 Bericht door Han » 22 sep 2019 09:39

Ja het was een mooie avond. Seeing was alleen iets minder dan normaal.

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Eindelijk weer: Een prachtige waarneemavond!

#3 Bericht door Bob » 22 sep 2019 15:42

Klopt van die seeing, die was behoorlijk slecht. Geen goede avond dus voor nauwe dubbelsterren...
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Eindelijk weer: Een prachtige waarneemavond!

#4 Bericht door Muddelflut » 22 sep 2019 16:45

Lekker dat je weer bezig bent geweest en duidelijk hebt genoten.

Eergisteravond was het op Terschelling ook helder. Wat is het daar toch mooi. Andromeda met het blote oog, dat is gewoon kicken.
M33 in de verrekijker, waarbij nu vooral op viel dat de "kern" wat dichter was dan het omliggende gebied en zo groot.
Ook als voorbeeld van de mooie hemel M76, die gemakkelijk zichtbaar was (met de 13 cm), wat in andere omstandigheden soms een echte uitdaging kan zijn.
Uiteraard mochten Jupiter en Saturnus ook niet ontbreken. Helaas heb ik totaal Uranus en Neptunus vergeten, maar wie weet komt dat nog.
Verder nog een paar open clusters en planetaire nevels, gewoon relaxed genieten :)

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Ronn Franken
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 dec 2018 13:08

Re: Eindelijk weer: Een prachtige waarneemavond!

#5 Bericht door Ronn Franken » 23 sep 2019 13:13

Ja als jullie het over de afgelopen zaterdag nacht op zondag hadden , inderdaad was het echt helder. Ik had mijn astro buddy Michel mellink uit Winterswijk over voor een nachtje , visueel en daarnaast mijn scope in de sterrenwacht aan het fotograferen. best of two worlds.
Ik kon de Melkweg met het blote oog waarnemen en had voor deze nacht ook weer eens mijn lightbridge van stal gehaald. Die wist niet wat hem overkwam na 5 jaar in de schuur te hebben gestaan. Echter had ik mij de tijd moeten nemen voor de collimatie , de sterren waren niet echt puntjes. Maar gelukkig had Michel zijn scope beter af gesteld. En het was voor mij een mengeling van kijken sterrenwacht in , subs controleren,kijken , etc.
Zondag morgen kwam ik er achter dat ik de helft van mijn opnames kon weg gooien , waren niet echt scherp. Mede veroorzaakt door de matige seeing in combinatie met verkeerd object , dat in de vroege morgen niet ver van het dak van ons huizenblok stond.( warmte-uitstraling).
En vergeten de dew lint aan te zetten. Maar des al niet te min , een fantastische nacht gehad.
Ronn

Plaats reactie