Nazomerwaarneemavond bij Gasteren

Belangwekkende verschijnselen en info over veldsessies
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 558
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Nazomerwaarneemavond bij Gasteren

#1 Bericht door Bob » 06 sep 2023 17:08

De heldere avonden vliegen ons om de oren! Maar voor de visuele waarnemers (ja, ik weet het, die zijn er nauwelijks meer...) is er de afgelopen en ook de komende dagen nog teveel Maan.
Het weekeinde wordt dat anders en tot onze vreugde is er ook nog eens een heldere nacht voorspeld van zaterdag op zondag. Dus een uiterst geschikte kandidaat voor een waarneemsessie bij Gasteren!
De Maan komt pas na 01.00 op en is dan nog maar iets van 20%. De astronomische duisternis treedt al in tegen 22.00, dus 3 volle uren duisternis. Dat moet toch voldoende zijn voor wat leuke waarnemingen!
Saturnus staat om middernacht op 24 graden hoogte, beter krijgen we hem dit jaar niet!
Jupiter staat om 01.00 al op 28 graden hoogte, dat kon ook wel eens aardig worden om dit seizoen mee in te luiden.

Hou dit onderwerp in de gaten voor nadere berichten, zaterdag is nog ietsje ver weg en we kijken zaterdagmiddag of het definitief door kan gaan!
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 417
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Nazomerwaarneemavond bij Gasteren

#2 Bericht door Alnilam » 06 sep 2023 18:51

Top! Ik ben er met dobson als het weer het volhoud.
Nils :mrgreen:
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 749
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Nazomerwaarneemavond bij Gasteren

#3 Bericht door gerard van den braak » 06 sep 2023 19:44

Goed plan, ik ben er ook.

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 417
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Nazomerwaarneemavond bij Gasteren

#4 Bericht door Alnilam » 13 sep 2023 11:46

Nou dat was ff balen, toen ik aankwam zag ik wel wat "" witte wieven'" en heb fluks de dobson klaar gezet en uitgelijnd, toen kwan eerst in hoog tempo de mist en toen arriveerde Bob. Gerard was onderweg en die is na een telefoontje maar weer omgekeerd. Bob en ik hebben nog even wat gekletst, ik heb de dobson weer ingepakt en rons 22:15 was ik weer terug in Odoorn.
Jammer maar helaas
Volgende keer beter.

Nils :mrgreen:

PS in Odoorn was het wel helder...... :roll:
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Plaats reactie