Nog een paar AL's

Dubbelsterren zijn Deepsky maar verdienen een eigen subforum!
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 558
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Nog een paar AL's

#1 Bericht door Bob » 17 aug 2023 19:46

In de AL-lijst heb ik er nog een paar waarvan geen tekening is gemaakt, het is daarom een todo-lijstje van mij om dat nog te doen.
De twee afgelopen heldere avonden van deze week heb ik er een paar in beeld genomen en getekend. De tekeningen zullen binnenkort op de website bij het waarneemprogramma AL-dubbelsterren geplaatst worden.
Degenen die ik bekeken heb zijn Theta Ser (Alya), Alpha en Beta Cap en 94 Aqr. Daarnaast heb ik ook STF 2958 van de MN-lijst getekend.
Alya is 1 van mijn favorieten, een zeer makkelijk paar, geschikt voor lage vergroting, een echte aanrader voor beginnende dubbelsterwaarnemers.
Aplha-1 en Alpha-2 Cap vormen een extreem wijd paar, je kunt eigenlijk niet meer spreken van een dubbelster. Maar ja, ze staan in de AL-lijst dus toch maar meegenomen. Heel aardig is wel dat beide sterren diepgeel zijn en bij ook allebei is dichtbij een zwakke ster te zien waarvan onduidelijk is of dat gewoon achtergrondsterren zijn of er misschien wel bij horen. Alles bij elkaar toch een leuk beeld.
Beta Cap is ook erg wijd en helder met ook een mooi diepgele A.
94 Aqr is een zeer fraaie dubbelster met een heldere gele A, een mooi verschil in helderheid met B en een ruime afstand waardoor hij vrij makkelijk is waar te nemen.
STF 2958 is subtieler, door de onderlinge afstand van 4" is meer vergroting nodig, met 155x is het dan ook een fraai paar. Beide laatste paren staan in nogal 'lege' gebieden waardoor er weinig andere sterren in het beeldveld staan, dat is dan wel weer jammer.
Met 61 Cyg is dat anders, die heb ik ook weer eens bekeken en ben (net als eerder...) weer tot de conclusie gekomen dat het niet te doen is deze te tekenen, het beeldveld staat vol met sterren, prachtig om te zien maar ondoenlijk om te tekenen :mrgreen:
-
Alya_Ser_AP13_55x.png
Alya_Ser_AP13_55x.png (43.37 KiB) 987 keer bekeken
-
Alpha_Cap_AP13_55x.png
Alpha_Cap_AP13_55x.png (41.3 KiB) 987 keer bekeken
-
Beta_Cap_AP13_55x.png
Beta_Cap_AP13_55x.png (40 KiB) 987 keer bekeken
-
94_Aqr_AP13_110x.png
94_Aqr_AP13_110x.png (40.74 KiB) 987 keer bekeken
-
STF2958_Peg_AP13_155x.png
STF2958_Peg_AP13_155x.png (40.3 KiB) 987 keer bekeken
-
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Plaats reactie