#15
Bericht
door Wjdrijfhout » 14 mar 2021 09:46
Kijk, dat is nou één van die dingen die zo leuk is aan deze hobby. Net als je denkt dat er een onderdeeltje is dat je denkt te begrijpen, kan een simpele fundamentele vraag dat hele gevoel weer onderuit halen. En is verdere studie en experimenteren noodzakelijk.
Heb het een en ander gegoocheld over RGB vs LRGB, en het antwoord hier lijkt nog lang niet zo eenduidig. Sterker nog, soms lees je zelfs dat de ene of de andere variant meer een soort mode-trend is met fans aan beide kanten.
Hoe dan ook, als je door alle meningen en hypes doorleest lijken een paar voorzichtige conclusies als volgt:
- Geen van beide is fout, beide kan, oftewel je doet het altijd goed (geruststellende gedachte)
- Als je LRGB schiet is de algemene 'regel' dat 50% van totale exposure L is en 50% verdeeld over R, G en B
- Als je LRGB schiet, zoals Gerard zegt, kun je bijvoorbeeld R, G en B binnen, omdat resolutie daar niet kritisch komt. Dan hoef je je exposure niet te verlengen, dus je krijgt meer signaal in dezelfde tijd (ga ik eens proberen, tot nu toe verlengde ik de exposure altijd t.o.v. L). Uiteindelijk moet je dan inderdaad weer matchen met L zoals Arie zegt, upsamplen van RGB lijkt dan het meest logisch
- Maar met LRGB krijg je uiteindelijk minder kleur-informatie binnen, dus voor meer intensieve kleuren zijn er juist liefhebbers van RGB. Dus de vraag is: wil je focussen op structuur of kleur? Dit kan per target verschillend zijn. Een bolvormige sterrenhoop kun je zo misschien beter in RGB schieten, waar een zwakke nevel misschien beter gebaat is bij LRGB.
- Niet helemaal zeker, maar het gevoel bekruipt dat voor CCD-cameras en een donkere lucht RGB een goede optie is, en LRGB vooral voordelen biedt voor CMOS-cameras en lichtvervuiling. Het idee is hier dat een voordeel van Luminance is dat je veel korte opnamen maakt om tegen de lichtvervuiling in te zwemmen, iets wat voornamelijk bij CMOS cameras goed werkt.
Zoals altijd is wat je ook doet vaak voor een groot deel weer te compenseren in post-processing.
Eén van de kritische stappen bij LRGB is het samenvoegen van L aan RGB. Hier gaat het vaak fout en daardoor wordt de roep om meer kleur groter. Bij hoge luminance waarden verdwijnt kleur (bij lage ook overigens). Zo werkt ons oog nou eenmaal. Dus als je luminance te sterk is, krijg je een erg flets beeld, wat je vervolgens met saturation weer op moet werken, maar mooie oranje of blauwe sterren blijven vaak wit. Dit kun je op allerlei manieren tegengaan (MaskedStretch ipv HistogramTransformation, aanpassen lightness/saturation levels in LRGBCombination in plaats van Standaard 50/50, in lijn brengen exposure via LinearFit, of all of the above...).
Bij RGB mis je een luminance kanaal waar je structuur, scherpte, deconvolution, etc kunt fine-tuning. Maar die kun je wel maken. Je kunt bijvoorbeeld met PixelMath een nieuw bestand maken door voor elke pixel de hoogste waarde van de drie (R, G en B) te kiezen. Dit komt redelijk in de buurt van een oorspronkelijk luminance.
Afijn, opties te over dus. Ik ga hier zeker eens wat meer mee experimenteren. Leuk onderwerp Simon, en blij dat je dit opgebracht hebt. Zo zie je maar weer, er is niks vanzelfsprekend in deze hobby.