Sterrenstelsels jagen

Over waarnemen en waarnemingen in 'Deepsky'
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Sterrenstelsels jagen

#1 Bericht door Muddelflut » 24 apr 2019 10:12

Het was wat twijfelachtig of gisteravond (23-04-2019) de omstandigheden gunstig zouden zijn voor een veldsessie.
Aan het begin van de avond waren er wat sluiers, er stond veel wind en ook het Saharazand zou roet in het eten kunnen gooien.
Toch zijn we er met zijn drieën op uit getrokken.
Bob, Gerard en ik waren tegen 22:00 uur op onze vaste waarneemstek bij Gasteren.
Bob had zijn 13cm Starfire bij zich, Gerard zijn 20cm Celestron en ik mijn 25cm dob.
Ik denk dat we er geen van drieën spijt van hebben gehad en ik al zeker niet!
Ik heb aardig wat Herschel 400 van mijn lijstje kunnen afstrepen, maar de mooiste objecten gisternacht waren wat edge-on stelsels.
M104, de Sombrero, heb ik gezien, maar verbluffend waren de Whalegalaxie (groot) en the Needle (scherp).
Ook een hoogtepunt was the Ghost of Jupiter, een mooie heldere planetaire nevel in Waterslang.
We hadden wel wat last van het Saharazand, want in de onderste regionen was eigelijk niets te zien. Het licht werd als het ware weerkaatst tegen het zand, althans zo leek het.
Maar het was lekker weer, de wind viel mee en ook geen vocht en beslagen oculairen en spiegels, dus eigenlijk prima omstandigheden.
Oh aan het eind hebben Bob en ik ook nog een Lyride gezien, net nadat ik had gevraagd of iemand nog een meteoor had gezien. Dit completeerde perfect de avond!

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

michael777
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jan 2019 19:06

Re: Sterrenstelsels jagen

#2 Bericht door michael777 » 24 apr 2019 19:28

Mooie waarnemingen Ria, die edge on sterrenstelsels zijn inderdaad prachtig helder in een 25 cm. Maar daar in Gasteren zal het allemaal nog contrastrijker zichtbaar zijn in het oculair!

Plaats reactie