Sluiernevel revisited

Over waarnemen en waarnemingen in 'Deepsky'
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Sluiernevel revisited

#1 Bericht door Bob » 14 sep 2021 08:34

Vorige week woensdagavond/donderdagnacht (8/9 sep) was het helder en werd het een gedenkwaardige waarneemsessie!
Niet omdat het zulke goede omstandigheden waren, zeker niet, de seeing was slecht en de transparantie matig, maar vanwege een ongelooflijk mooie waarneming van het Sluiercomplex met mijn 50cm Dobson!

Ik had de 50cm al vroeg klaargezet om, na het bijwonen van een nachtvlinderavond in Zuidlaren, direct van start te kunnen gaan bij thuiskomst.
Dat was rond 22.00. Vanwege de heldere hemel de nachtvlindersessie toch maar tijdig verlaten... Ik heb die avond/nacht tot 02.30 waargenomen met de 50cm, het was de moeite!

Eerst maar eventjes twee OvdM's in beeld genomen. M 15, net die zaterdag ervoor ook waargenomen met de 40cm, toch nog even met de 50cm (zie bij OvdM), maar ook M 27 'nog even' @ 165x + UHC, heel spectaculair natuurlijk...
Ik zal verder niet al teveel in details treden, er zijn natuurlijk weer enkele zeer zwakke stelseltjes de revue gepasseerd en ook weer wat dubbelsterren. Af en toe afgewisseld met een mooi helder bekend object.
Zo ook tegen 02.00 uur. IK had wat genoeg van dat gespeur en getuur naar nauwelijks zichtbare vlekjes en besloot toch maar weer eens de Sluiernevel in beeld te nemen.
Daar kreeg ik geen spijt van! De sluiernevel had ik al enkele keren met de 50cm bekeken, maar nu heel hoog aan de hemel kwam hij toch wel even heel heftig binnen...
85x + OIII liet me de meest spectaculaire waarneming die ik me sinds zeer lange tijd kan herinneren beleven!!!
Ongelooflijk, wat een prachtig gezicht, wat een details, overal die nevel slierten, de helderste delen echt heel helder en beeldvelden vol met nevelslierten en flarden.
Ook de tussenliggende delen, Pickering's driehoek en de NGC 6974/6979 delen waren heel prominent met nooit eerder vertoonde details en nuances.
Op dat moment bedacht ik dat alleen deze waarneming de kosten van het aanschaffen van zo'n telescoop al de moeite waard maken...

Ok, dan toch ook maar even het Noord-Amerika complex in beeld genomen. Deze dan met 60x + OIII. Ook heel mooi te zien natuurlijk, maar het haalt het bij lange na niet bij de Sluiernevels. De NA-nevels zijn helder en nadrukkelijk aanwezig, maar erg diffuus en zonder details.
De Sluiernevel heeft zijn positie als favoriete object flink verstevigd! Gedeelde eerste plaats met M 42 waarvan ik hoop die de komende winterperiode weer eens in beeld te kunnen nemen met de 50cm 8-)
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Sluiernevel revisited

#2 Bericht door Muddelflut » 14 sep 2021 13:35

Mooi verslag van de waarneming. Ik ben wel benieuwd hoeveel er van de Sluier in je beeldveld paste, want het totale complex is wel erg groot.
Deed je het westelijk deel en oostelijk deel enz. apart?
na het bijwonen van een nachtvlinderavond in Zuidlaren
ook dat nog :mrgreen:

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Sluiernevel revisited

#3 Bericht door Bob » 14 sep 2021 20:03

Muddelflut schreef: 14 sep 2021 13:35 Ik ben wel benieuwd hoeveel er van de Sluier in je beeldveld paste, want het totale complex is wel erg groot.
Ja, het moet in delen bekeken worden. 85x geeft een optimaal contrast en helderheid ivm de gunstige uittredepupil. Op het plaatje zie je dat beeldveld.
Ik kan ook 60x gebruiken met een groter beeldveld dan, maar dat is niet helemaal optimaal door de dan te grote uittredepupil.
Daarnaast zie je met hogere vergroting meer details. Voor de details zou ik eigenlijk 135x moeten gebruiken, dat moet nog een keertje... :D
-
beeldveld_50cm_85x.png
beeldveld_50cm_85x.png (12.77 KiB) 11214 keer bekeken
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Sluiernevel revisited

#4 Bericht door Muddelflut » 15 sep 2021 08:25

Okay heel duidelijk, dank je wel.

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Sluiernevel revisited

#5 Bericht door Wjdrijfhout » 15 sep 2021 14:17

Sluiernevel is inderdaad een prachtig object. En door een 50cm Dobson moet dit inderdaad een spectaculaire indruk maken. Bedankt voor je uitgebreide en enthousiaste verslag.

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Sluiernevel revisited

#6 Bericht door Alnilam » 16 sep 2021 18:40

Geweldig Bob! Mooi verslag weer. Zal toch eens kijken of ik er met mijn 15cmtjes iets van kan zien. OIII heb ik ...
Nils
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
StarWatcher
Berichten: 26
Lid geworden op: 02 dec 2020 20:00
Locatie: Drenthe

Re: Sluiernevel revisited

#7 Bericht door StarWatcher » 17 sep 2021 14:25

Alnilam schreef: 16 sep 2021 18:40 Geweldig Bob! Mooi verslag weer. Zal toch eens kijken of ik er met mijn 15cmtjes iets van kan zien. OIII heb ik ...
Nils
15cm moet lukken...

Ik heb de Sluier voor het eerst gezien door de Ap 130 van Bob met UHC filter
Wel wat jaaaren terug echt een wow momentje...

Plaats reactie