26 maart; 50 cm "diep in de Sky"

Over waarnemen en waarnemingen in 'Deepsky'
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

26 maart; 50 cm "diep in de Sky"

#1 Bericht door Bob » 27 mar 2020 15:15

Gisterenavond weer eens de 50 cm in actie gebracht. Het was weer mooi, maar ook weer tegenvallend...
Het was mooi omdat je met een 50 cm natuurlijk zoveel meer ziet dan met een 13 cm (waar ik toch vaak mee kijk), tegenvallend omdat ik de hemel erg licht vond en erg zwakke objecten moeilijker, zo niet onzichtbaar, waren. Het verschil met een echte donkere hemel was toch wel bedroefend... Ik hoop dat het ook te maken heeft met matige transparantie, maar vrees toch voor toenemende lichtvervuiling die ook in Drenthe de laatste jaren wel erg zichtbaar wordt.

Maar goed, het was toch wel weer leuk en het bekijken van zwakke stelsels die ik vroeger met de C14 goed kon zien moet ik maar wat achterwege laten. Wat 15 jaar geleden met een C14 goed te doen was lijkt nu met een D20 (!) nauwelijks meer haalbaar.
Het was niet erg koud, het vroor zelf niet en er was geen wind. Wat dat betreft dus best prettig. Na 3 uur (non-stop) waarnemen ben ik gestopt, maar dat was vooral vanwege de tegenvallende hemel en niet vanwege de kou.
Leuk is dat ik een lijst heb van dubbelsterren (o.a. STF's) die niet met de 13cm haalbaar zijn. Dat heeft vooral te maken met zwakte van de componenten. Meestal gaat het om de B die te zwak is voor de 13cm (i.c.m. nabijheid van de A), maar soms ook omdat A en B beide zwak zijn en dan kan je oog ze niet meer uit elkaar 'krijgen'. Ga je dit soort paren met de 50 bekijken dan lijken het ineens heldere en makkelijk paren te zijn... 8-) . Daarvan heb ik dus een aantal van de lijst kunnen schrappen. Wel lastig is dat dit soort zwakke/moeilijke paren niet opgenomen zijn in de bestanden van de ArgoNavis computer. Dit betekent dat ze via starhop gevonden moeten worden. Een 'leuke' uitdaging met een 50 cm.
In de buurt van waargenomen dubbelsterren ook naar een aantal sterrenstelsels gekeken, of andersom, een sterrenstelsel via de ArgoNavis gevonden om vandaar naar een zwakke dubbelster te hoppen.
Zo kwam ik ook bij UGC 5364 uit. Heel interessant, maar ook heel lastig! UGC 5374 heet ook LEO III, het is een zeer zwak en diffuus stelsel uit de lokale groep. Met veel moeite, perifeer en met bewegen van de kijker kwam er een grote zwakke waas tevoorschijn.
Komeet C/2019 Y4 was er natuurlijk ook, en best mooi, zie daarvoor het betreffende onderwerp.

Voor vanavond wordt het nog even nadenken, ik zie dat de hemel nu erg melkachtig is en verre van mooi helder blauw. Ik ben bang dat als ik de 50 weer ga neerzetten het wederom een teleurstelling wordt door de slecht hemel die we hier hebben...
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: 26 maart; 50 cm "diep in de Sky"

#2 Bericht door Muddelflut » 27 mar 2020 15:29

Nou toch lekker bezig geweest begrijp ik. Jammer dat de hemel wat tegen viel. Ik heb ergens gelezen dat de hemel merkbaar "schoner" was door de crisis maar dat heb je blijkbaar niet kunnen merken.
Ga je dit soort paren met de 50 bekijken dan lijken het ineens heldere en makkelijk paren te zijn... 8-) .
Hahaha dat zou ook niet best zijn als het anders was ;)

Maar in ieder geval fijn dat je het grote beest weer eens in stelling hebt gebracht T!

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: 26 maart; 50 cm "diep in de Sky"

#3 Bericht door gerard van den braak » 27 mar 2020 15:41

Dat je de 50 cm van stal hebt gehaald gebeurt ook niet elke maand :) Mooi dat je die moeilijke dubbelsterren hebt kunnen scheiden, dat kan ik wel vergeten met m'n 106 mm
We komen wel aan onze trekken deze week.
Vannacht voorlopig de laatste, dan hebben we het zeven nachten op rij helder gehad. Uniek, maar dan zijn we wel weer aan wat rust toe.

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: 26 maart; 50 cm "diep in de Sky"

#4 Bericht door Bob » 28 mar 2020 12:48

Gisterenavond (27 mrt) weer 50 cm diep de 'Sky' in gegaan.
Het viel tegen, de omstandigheden waren verslechterd. De lange droogte en wind zorgen voor veel stof in de lucht en de transparantie was slecht. Ook bleef de wind tot laat in de avond aanhouden waardoor de seeing ook nog eens slecht was.
Pas tegen 23.30 ging de wind liggen en was direct te zien dat de seeing verbeterde. Maar ja, toen had ik er al bijna 4 uur opzitten en was er wel klaar mee.
De komeet weer even bekeken, maar door de mindere omstandigheden was die niet geweldig. Wel leuk was de samenstand van de komeet met dubbelster STF 1208.
Weer een mix van dubbelsterren en sterrenstelsels bekeken. Daarbij geen echte zwakke stelsels vanwege de slechte transparantie en geen echte nauwe dubbelsterren vanwege de slechte seeing... Beetje aanmodderen dus :mrgreen:
Hoewel...
35 Com kwam ik 'toevallig' langs en AB is een helder en nauw paar, mag 5,2 en 7,1 met afstand 1". Dit soort heldere sterren overstralen elkaar gauw en zijn met 1" afstand heel moeilijk te scheiden. De 50cm haalde ze echter met 460x netjes uit elkaar.
De groep Hickson 44 (NGC 3190, 3193, 3185 en 3187) liet zien dat er niet zoveel eer te behalen viel aan zwakke stelsels. De zwakste, 3187, was maar nauwelijks te zien. De waarneming was niet beter dan ik ooit met de C14 heb gedaan, en die is maar 35cm...

Nu maar op naar de volgende heldere nacht, maar eerst flink wat administratie te doen in Access en Deepskylog... 8-)
-
~administratie.jpg
~administratie.jpg (421.27 KiB) 11481 keer bekeken
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: 26 maart; 50 cm "diep in de Sky"

#5 Bericht door Muddelflut » 28 mar 2020 13:29

Nou ondanks de matige omstandigheden heb je toch veel om te loggen T!

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Plaats reactie