verdere waarnemingen Nils

Over waarnemen en waarnemingen binnen het Zonnestelsel
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

verdere waarnemingen Nils

#1 Bericht door Alnilam » 06 mar 2020 14:33

Na een periode van regen en dichte hemels, op 4 maart toch weer even kunnen kijken. De maan stond hoog ad zuidelijke hemel en snel de MAK CG 127/1500 opgesteld 25mm Plossel erin en kijken maar. Er kwamen af en toe wel wolkjes voorbijmaar zeker 10 mi9nuten goedkunnen kijken. Daarna de kijker naar het westen gedraaid en Venus opgezocht. Kreeg hem wel te pakken, maar niet scherp, wat ik ook deed. Veel vocht in de lucht denk ik. Net toen ik in wilde pakken verdween de bewolking in het zuidwesten en kwam Orion te voorschijn. De kijker snel op Betelgeuse gericht en misschien verbeeld ik me het, maar het lijkt wel alsof die nu weer helderder aan het worden is. Om e.e.a. beter te kunnen zien de Newton opgezet, en je voelt het al aan komen. Hij stond net klaar en de boel trok weer dicht en dat was het dan voor die avond. DE omstandigheden waren 4graden, luchtdruk rond de 1007 millibar ( ja ik gebruik de ouderwetse term nog....:-) ) met een NO windje bf3/4 bij een Luchtvochtigheid van 91% en uiteindelijk toch rond de 61% bewolking..De maan was op zo'n 70% vol . Al hebben we dan niet al te veel gezien, het was een goede oefening in het snel klaarzetten van de kijkers....
Hopelijk dit weekend weer wat beter...
Tot vanavond allemaal.
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: verdere waarnemingen Nils

#2 Bericht door Muddelflut » 07 mar 2020 12:31

Leuk verslagje Nils T!
Fijn dat toch nog iemand iets heeft kunnen doen.

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Plaats reactie