Mijn 1e telescoop

Heb je wat nieuws gekocht of gewoon een mooie foto van je spullen, laat die dan hier zien.
Bericht
Auteur
Jan Peter
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 jan 2019 10:29

Re: Mijn 1e telescoop

#11 Bericht door Jan Peter » 19 sep 2019 19:22

Alnilam schreef: 19 sep 2019 09:20 Dat zijn leuke filmpjes Jan Peter.
Je hebt dus dezelfde kijker als ik enzelfs een gelijke montering.

Ben nu duk ah experimenteren. :idea: :?
Ik heb niet zo'n kijker als jij hebt. Dit zijn gewoon filmpjes die ik heb gevonden op het internet met de zoekterm "Skywatcher 150/750".

Tot nu toe heb ik een 'eenvoudige' Bresser junior 76/700 waarvan ik al veel plezier heb gehad maar ook zeer gevoelig is voor beweging en het volgen van objecten is zeer lastig. En ik heb van de club een 'elfje' overgenomen (iets als https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... -8-J-.html). Er zaten een paar krasjes op de oculairen en de oculairen zijn niet meer te krijgen, maar ik heb er een hoop van geleerd, vooral hoe om te gaan met een paralactisch montering en het balanceren. Hierdoor heb ik besloten om toch een eigen nieuwe telescoop te kopen.

Volgende week verwacht ik mijn kijker te ontvangen. Dit wordt een SW N 200/1000 PDS Explorer BD OTA op een Skywatcher Montering HEQ-5 Pro SynScan GoTo. Helaas worden de extra oculairen pas op 30 oktober verwacht dus dat wordt nog even geduld hebben. (dan duurt wachten lang).

Hopelijk ga je een hoop plezier hebben van je nieuwe telescoop. Het zal vast wel even oefenen worden maar op het internet is veel informatie te vinden, op de club kun je ook al je vragen kwijt en volgens mij is het verder 'al doende leert men'.

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Mijn 1e telescoop

#12 Bericht door Alnilam » 20 sep 2019 08:14

Muddelflut schreef: 19 sep 2019 10:23 Ik denk dat hij bedoelt dat hij hoopt dat je niet de fotografische kant opgaat, dus telkens achter je computer zit foto's te bewerken, maar lekker bij ons in het visuele kamp komt :D

Ria
Haha, ook dat zou ook kunnen ja. Ik ga eerst maar eens leren waarnemen, en vertrouwd raken met mijn kijker en montering. Daarna maar eens kijken of ik astrofotografie ga doen of niet. :lol:
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Mijn 1e telescoop

#13 Bericht door Alnilam » 20 sep 2019 08:18

gerard van den braak schreef: 19 sep 2019 11:39 Het mooie van onze hobby is dat je het kan beoefenen met én zonder hulpmiddelen. Zonder hulpmiddelen kan lezen of waarnemen met het blote oog zijn. Waarnemen mét hulpmiddelen kan met gebruikmaking van verrekijker of telescoop maar óók met een camera.
En wat ik nu het leukste vind is om alles te combineren. Dus lezen over een bepaald object, het met het blote oog of met een instrument waarnemen en ook nog eens te fotograferen. Het is bijzonder interessant de verschillen te zien. Als je een goed waarneemverslag hebt geschreven kan een foto een heel mooie aanvulling zijn. Daarnaast kan je op een foto details vinden die visueel niet te zien zijn.
Er is binnen de astronomie dus geen sprake van ‘kampen’ maar van verschillend gebruik van middelen. 🤪
Zoals reeds gezegd, eerst maar eens leren waarnemen en vertrouwd raken met de kijker en montering. Daarna zien we wel. Ik ben wel een techneut maar geen computerdeskundige. Maar goed ik zie het net als je zegt, niet als kampen maar een verschillende beleving van de astronomie. Beiden mooi en interessant.
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Mijn 1e telescoop

#14 Bericht door Alnilam » 20 sep 2019 14:46

Hij staat klaar voor polar alignment. Is gebalanceerd op RA en DEC.
Nu de wolken nog weg en de zon onder (19.35) en zien of het lukt me de ingebouwde polarscope
-
~IMG_0713(4).jpg
~IMG_0713(4).jpg (1.3 MiB) 16085 keer bekeken
-
Laatst gewijzigd door Alnilam op 20 sep 2019 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Mijn 1e telescoop

#15 Bericht door Alnilam » 20 sep 2019 14:51

Nou staat de foto alweer verkeerd. Kan ik dit zelf wijzigen of doet de moderator ( Bob) dat? Gister lag de andere foto ook plat en staat nu normaal. Overal op mijn cp en tablet en foon staat hij wel...
Dus hoe doe ik dat in het vervolg?
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mijn 1e telescoop

#16 Bericht door Muddelflut » 20 sep 2019 17:31

Met het "foto-draai-probleem" kan ik je niet helpen, maar ik wil je hoop delen dat het nog open trekt.
Ik heb zaterdag nog even kort van Jupiter en Saturnus kunnen genieten en dat smaakte naar meer!

Dus veel succes vanavond met je mooie combinatie en laat vooral weten of het nog is gelukt ;)

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Mijn 1e telescoop

#17 Bericht door Bob » 20 sep 2019 19:08

Alnilam schreef: 20 sep 2019 14:51 Nou staat de foto alweer verkeerd. Kan ik dit zelf wijzigen of doet de moderator ( Bob) dat? Gister lag de andere foto ook plat en staat nu normaal. Overal op mijn cp en tablet en foon staat hij wel...
Dus hoe doe ik dat in het vervolg?
Ik heb deze en de vorige foto idd aangepast.
Maar, eerlijk gezegd is voor mij ook niet duidelijk waarom dit gebeurt.
Wat ik gedaan heb is de foto's kleiner gemaakt want beide waren behoorlijk groot (in pixelafmeting wel te verstaan).
De laatste foto bijv was oorspronkelijk ruim 1200 px breed. Ik heb er 1000 px van gemaakt en dan staat hij weer netjes overeind...

Dus, volgende keer bij een staande foto iets van 1000 px aanhouden voor de breedte...
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Jan Peter
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 jan 2019 10:29

Re: Mijn 1e telescoop

#18 Bericht door Jan Peter » 20 sep 2019 20:18

Waarschijnlijk maak je je fotos met je mobiel. Bij deze foto wordt o.a. bijgehouden hoe je de foto hebt genomen (staand of liggend). Een telefoon en je (windows?)pc draaien je foto's automatisch goed.
Als je je foto gaat bewerken krijg je hem waarschijnlijk als origineel (dus gedraaid) te zien. Zet de foto dan goed en sla hem (kleiner) op.

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Mijn 1e telescoop

#19 Bericht door Wjdrijfhout » 21 sep 2019 15:57

Prachtig exemplaar. Veel waarneem-plezier (visueel of foto)!

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Mijn 1e telescoop

#20 Bericht door Alnilam » 21 sep 2019 16:49

Bob schreef: 20 sep 2019 19:08
Alnilam schreef: 20 sep 2019 14:51 Nou staat de foto alweer verkeerd. Kan ik dit zelf wijzigen of doet de moderator ( Bob) dat? Gister lag de andere foto ook plat en staat nu normaal. Overal op mijn cp en tablet en foon staat hij wel...
Dus hoe doe ik dat in het vervolg?
Ik heb deze en de vorige foto idd aangepast.
Maar, eerlijk gezegd is voor mij ook niet duidelijk waarom dit gebeurt.
Wat ik gedaan heb is de foto's kleiner gemaakt want beide waren behoorlijk groot (in pixelafmeting wel te verstaan).
De laatste foto bijv was oorspronkelijk ruim 1200 px breed. Ik heb er 1000 px van gemaakt en dan staat hij weer netjes overeind...

Dus, volgende keer bij een staande foto iets van 1000 px aanhouden voor de breedte...
Dacht dat ik ze op 1000 pixels had gezet, zal er mee experimenteren.
Ben wel een techneut maar gebruikd mijn laptop eigenlijk nooit voor fotobewerking. ik heb windows 10 pro, zit daar standaard iets in dat beter is dan het "photo" programma waarin windows ze laat zien?
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Plaats reactie