Adviesvraag

Heb je wat nieuws gekocht of gewoon een mooie foto van je spullen, laat die dan hier zien.
Bericht
Auteur
Jan Peter
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 jan 2019 10:29

Adviesvraag

#1 Bericht door Jan Peter » 30 aug 2019 14:52

Al een tijdje wil ik een 'echte' telescoop aan te schaffen. Na veel wikken en wegen, review doorlezen, opmerkingen meenemen vanuit de club zat ik aan het volgende te denken:

https://www.astromarket.org/telescopen/ ... to/p,20293
https://www.astromarket.org/batterijen- ... wh/p,59629
https://www.astromarket.org/oculairs/om ... ot/p,23754

Ik denk dat ik hier als beginner wel langdurig plezier van kan hebben.
Ik twijfel echter over de koffer met oculairen. Is dat een handige aanschaf erbij of kan ik er beter wachten en direct 2'' oculairen aanschaffen?

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Adviesvraag

#2 Bericht door Muddelflut » 30 aug 2019 15:20

Hallo Jan Peter

Die koffer met oculairen is misschien te heroverwegen. Ten eerste zitten er kleurenfilters ( en maanfilter) in die je in de praktijk nauwelijks zult gebruiken maar wel voor betaald natuurlijk.
Je zou eens moeten kijken naar het prijsverschil met losse oculairen en deze koffer (al is het koffertje op zich natuurlijk wel mooi en handig).
Je kunt natuurlijk direct 2" oculairen aanschaffen, maar daar zitten op zich twee nadelen aan.
Ten eerste zijn ze duurder dan de 1 3/4 en ten tweede ben je dan ook verplicht om filters die je wel nodig zult hebben, bijv. UHC filter, ook in twee inch te kopen en deze zijn flink duurder dan de 1 3/4 filters. Waarom zou je 2"oculairen willen hebben?
Ook vind ik het gat tussen 15 en 35mm wel erg groot al lost die barlow dat wel een beetje op.
Die powertank ken ik niet, ik heb zelf zoiets: https://www.astromarket.org/batterijen- ... ah/p,33245, maar dat zal wss niet zoveel uitmaken.
Verder lijkt me de telescoop en de montering een goede keus!
Als je ooit aan fotografie wilt doen denk ik dat 20 cm op deze montering op het randje is, maar daar kunnen de fotojongens vast wel iets over zeggen.

Succes met puzzelen en leuk dat je "de grote stap" gaat nemen ;)
En als je vragen hebt, gewoon blijven stellen T!

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Adviesvraag

#3 Bericht door gerard van den braak » 30 aug 2019 16:08

Jan Peter,
Zelf gebruik ik voor het veldwerk ook een HEQ5 pro en dat voldoet prima. Ook voor fotografie werkt hij goed want Han doet het daarmee. Zelf fotografeer ik met een HEQ6 pro.
De koffer met oculairs zou ik (zelf) niet kopen. Even uitrekenen welke je wilt hebben om bv drie vergrotingen te krijgen zonder Barlow. Bijvoorbeeld 50, 100 en 200x.
Filters kopen kan altijd nog, eerst vlieguren maken 😜
Wat het powerpack betreft: ik schrik van de prijs. Een eenvoudige 12V (motor) accu kost een kwart! Er zijn ook gel-accu’s die gebruikt worden in noodvoedingen voor ps’s, werken prima en kosten veel minder.
De telescoop lijkt me heel mooi voor visueel waarnemen. Mooie opening en goed hanteerbaar. Voor fotografie ben ik niet zo’n fan van Newtons. Als je ooit zover komt dat je wilt fotograferen is het aanschaffen van een kleinere lenzenkijker te overwegen. Maar ik zou voorlopig lekker gaan genieten van de sterrenhemel met je 20 cm👍

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Adviesvraag

#4 Bericht door gerard van den braak » 30 aug 2019 16:12

Mijn voeding, een motoraccu in een kistje.
36C81AC0-E29A-4E6F-8DA4-912192247917.jpeg
36C81AC0-E29A-4E6F-8DA4-912192247917.jpeg (1.47 MiB) 17937 keer bekeken

Arie
Berichten: 409
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

Re: Adviesvraag

#5 Bericht door Arie » 30 aug 2019 18:49

En let vooral op het handvat ! :roll:

Han
Berichten: 297
Lid geworden op: 27 dec 2018 09:52

Re: Adviesvraag

#6 Bericht door Han » 31 aug 2019 14:50

De HEQ5 is een goed aanschaf en kan je goed mee fotograferen.

Als je thuis geen tuin heb en vaste opstelling niet mogelijk is, dan kan je overwegen een telescoop inclusief een vork montering te kopen Dat is mobiel handiger in gebruik dan een duitse montering als de HEQ5.

2e hands is er voldoende te koop. Daar zou ik eerst na kijken.

Aan 3 oculairen heb je genoeg. Er zijn redelijk goede 65 a 70 graden groothoek ocularen te koop voor 50 a 60 Euro tot een maximale brandpuntafstand van 20 mm. Daarboven heb je 2" nodig. Een 32mm Plössl-oculair met een hoek van maar veld 50 graden zoals in de koffer zou ik niet meer kopen. Dan kan je beter een prijsgunstige 2" 38 mm 70 graden oculair voor 100 a 130 euro kopen voor een echte spaceship window view. Daarnaast 2 stuks 1,25 inch groothoek (66 graden) voor de kortere brandpunt afstanden. 20 en 10 mm?

https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... piece.html

Jan Peter
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 jan 2019 10:29

Re: Adviesvraag

#7 Bericht door Jan Peter » 31 aug 2019 18:48

Muddelflut schreef: 30 aug 2019 15:20 ...
Ten eerste zijn ze duurder dan de 1 3/4 en ten tweede ben je dan ook verplicht om filters die je wel nodig zult hebben, bijv. UHC filter, ook in twee inch te kopen en deze zijn flink duurder dan de 1 3/4 filters. Waarom zou je 2"oculairen willen hebben?
Ook vind ik het gat tussen 15 en 35mm wel erg groot al lost die barlow dat wel een beetje op.
...
Ria
Hoi Ria,

Goeie vraag over de oculairen die ik mij nu ook stel. Ik weet eigenlijk het verschil niet tussen de 1 3/4 en de 2''. Ik heb gelezen dat bij telescopen "bigger is better", dus de logische conclusie was: als je 2'' kunt nemen, neem dan deze (want dat is beter :D ). Was is eigenlijk het verschil?

Over het gat tussen 15 en 35mm heb ik wel rekening mee gehouden. Er zitten namelijk een 10 en 20mm oculairen bij.

Ik zal mij eens gaan verdiepen in de wereld van de oculairen.
Han schreef: 31 aug 2019 14:50 Als je thuis geen tuin heb en vaste opstelling niet mogelijk is, dan kan je overwegen een telescoop inclusief een vork montering te kopen Dat is mobiel handiger in gebruik dan een duitse montering als de HEQ5.
2e hands is er voldoende te koop. Daar zou ik eerst na kijken.

Aan 3 oculairen heb je genoeg. Er zijn redelijk goede 65 a 70 graden groothoek ocularen te koop voor 50 a 60 Euro tot een maximale brandpuntafstand van 20 mm. Daarboven heb je 2" nodig. Een 32mm Plössl-oculair met een hoek van maar veld 50 graden zoals in de koffer zou ik niet meer kopen. Dan kan je beter een prijsgunstige 2" 38 mm 70 graden oculair voor 100 a 130 euro kopen voor een echte spaceship window view. Daarnaast 2 stuks 1,25 inch groothoek (66 graden) voor de kortere brandpunt afstanden. 20 en 10 mm?
Hoi Han,

De tuin is er maar de vaste opstelling is op dit moment geen optie.
Zoals ik bij Ria zei, zitten er 10 en 20mm oculairen bij. Wat voor type oculairen denk je dat dit zijn? Verder: wat zijn de voordelen/nadelen van een grotere hoek?
gerard van den braak schreef: 30 aug 2019 16:08 Jan Peter,
Zelf gebruik ik voor het veldwerk ook een HEQ5 pro en dat voldoet prima. Ook voor fotografie werkt hij goed want Han doet het daarmee. Zelf fotografeer ik met een HEQ6 pro.
De koffer met oculairs zou ik (zelf) niet kopen. Even uitrekenen welke je wilt hebben om bv drie vergrotingen te krijgen zonder Barlow. Bijvoorbeeld 50, 100 en 200x.
Filters kopen kan altijd nog, eerst vlieguren maken 😜
Wat het powerpack betreft: ik schrik van de prijs. Een eenvoudige 12V (motor) accu kost een kwart! ...
Hoi Gerard,

Ik heb besloten om te wachten met fotografen. Ik zie prachtige voorbeelden voorbij komen wat mogelijk is, maar op de verenigingsavonden geleerd dat ik daar nog even van weg moet blijven (te leuk, te verslavend, gaat wel aardig wat tijd in zitten :D ).
Over de powerpack denk ik nog even na. De autoaccu is leuk, maar er zit ook flink gewicht is. (Verder weet ik niet of er nog zulke handvaten te krijgen zijn :lol: ) Ik zit toch meer is de richting te denk wat Ria aangeeft.


Bedankt alvast voor de adviezen / opmerkingen enz. Dit geeft mij weer genoeg stof tot aanschafdenken.

Han
Berichten: 297
Lid geworden op: 27 dec 2018 09:52

Re: Adviesvraag

#8 Bericht door Han » 02 sep 2019 05:46

Groothoek oculairs geven een groter kijkhoek en daardoor blikveld. De allereerste oculairs gaven de indruk alsof je door een smalle koker kijkt. E.g. ouderwetse Kellner's geven een kijkhoek van 40 graden maar die komen vrijwel niet meer voor. Plössl komen veel voor en hebben een redelijke kijkhoek van 50 graden en goede afbeeldingscherpte. Plössl's vind je tot 32 mm brandpuntafstand. De groothoek oculairs 66 graden vindt je tot een maximale brandpunt afstand van circa 20 mm.

Wil je een groter blikveld dan met een 32 mm Plössl, dat lukt alleen met een 2" oculair maar daar moet je er wel voor ingericht zijn met adapters etc.

De kwaliteit van oculairs zit hem vooral in de randscherpte. d.w.z. de scherpte van de afbeelding buiten het centrum van het blikveld. Verder zijn er zaken als oogafstand en of focuseren nodig is bij omwisselen.

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Adviesvraag

#9 Bericht door Bob » 02 sep 2019 07:56

Goed plannen Jan Peter, en al goede adviezen!

Ik kan iig beamen dat je die oculairkoffer niet moet kopen. Zit veel teveel spul in dat je niet nodig hebt en dat maakt ook dat alles van heel matige en misschien wel behoorlijk slechte kwaliteit is.
Beste is 3 of 4 goede oculairs te selecteren, waar dan vooral je budget een rol moet spelen bij de keuze. Echte goede oculairs zijn erg duur, maar met niet al te dure oculairs van middenklasse kun je ook heel plezierig waarnemen.
Het is al wel allemaal gezegd, maar toch nog even: 2" oculairs heb je alleen nodig voor lage vergroting icm groot beeldveld. Zou je dat serieus willen dan heb je wel geld nodig ;-) Er zijn zat goedkopere oculairs met groot beeldveld, maar die halen het niet bij de goede dure oculairs, het beeldveld is dan wel groot, maar behalve in het centrum van het beeld zijn ze niet goed scherp en hebben ook een slecht contrast.
Hou bij de keuze van oculairs ook rekening met de oogafstand (eye-relief), als je een bril draagt bij het waarnemen is dat van groot belang. Als je geen bril draagt of geen astigmatisme hebt (dan kun je nml je bril gewoon afzetten) dan is de eye-relief niet echt van belang.

Overigens heb ik slechte ervaringen met powerpacks van Celestron. Ik heb er ooit twee geprobeerd, wel van heel ander (ouder neem ik aan) type. De eerste was veel te zwak en zo leeg maar die kon ik gelukkig zo omruilen bij Ganymedes voor een zwaardere, toen iets van 250,-. Maar ook die voldeed niet, ik heb er uiteindelijk niks aan gehad en kon de boel na een paar jaar 'weggooien', de accu die er in zat deed niks meer en was VEEL te duur om te vervangen!
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Adviesvraag

#10 Bericht door Muddelflut » 02 sep 2019 09:34

Als je een groot beeldveld wilt en een comfortabele inkijk dan zijn Hyperion oculairen misschien iets voor jou.
Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken maar ze zijn van het midden segment zeg maar.
Ik stel dan deze voor: https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... weite.html
Ik kies bewust nu deze site omdat Wolfie deze oculairen per paar aanbiedt met wat korting. Je zou dan bijvoorbeeld 2x 2 oculairen kunnen kiezen. Bijv. de 24, 13, 8 en 5, gezien de twee oculairen die je al krijgt (die 10 en 20). Je heb dan een hele mooie reeks. Bijkomend voordeel van de Hyperions is dat er al schroefdraad op zit, waarmee je d.m.v. een t-ring ook je camera er op aan kunt sluiten (voor later).

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Plaats reactie