Maart 2021

Het overzicht van allerlei waarnemingen die zijn gedaan door leden
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Maart 2021

#1 Bericht door gerard van den braak » 06 apr 2021 08:26

Traditioneel is maart een maand met veel waarnemingen. Ook maart 2021 was een gunstige maand al was er veel Maan en het waarneemvenster klein. Ik heb goed gebruik kunnen maken van mijn nieuw verworven ASI1600 met ECW.
Het 'VWS Waarneemalarm' heeft zijn diens bewezen want ik ben er meer dan eens er op geattendeerd dat het toch nog even helder was.
Bijgaand m'n overzicht waarbij opgemerkt dat er soms meer objecten op een opname staan.
.
meerjarenoverzicht_gvdb.JPG
meerjarenoverzicht_gvdb.JPG (61.61 KiB) 4450 keer bekeken
.
maart 2021_gvdb.JPG
maart 2021_gvdb.JPG (110.87 KiB) 4450 keer bekeken

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Maart 2021

#2 Bericht door Bob » 06 apr 2021 09:06

Voor de 'visuelen' was deze maart slecht, de heldere uurtjes waren allemaal met veel Maan. Er viel visueel dus niet veel waar te nemen.
Het is het hele jaar al wat matig en erg hoopvol ben ik ook niet over april. De komende twee weken is de gunstige 'maanluwe' periode, maar de weersomstandigheden laten niet veel mogelijkheden zien...

Hieronder een beknopt overzicht van het eerste kwartaal van dit jaar. Getalsmatig lijken de totaalcijfers redelijk, maar dat komt omdat er aardig wat maanwaarnemingen gedaan zijn, een beetje uit nood geboren... :?
Daarom in de cijfertjes onderscheid tussen 'Maan' en 'Overig'.
Januari:
Waarnemingen - 86, Maan - 29, Overig - 57
Februari:
Waarnemingen - 74, Maan - 37, Overig - 37
Maart:
Waarnemingen - 44, Maan - geen, Overig - 44

Normaal gesproken is maart, zoals Gerard zegt, een goede maand. In de cijfers van dit jaar is te zien dat het nu erg slecht is gegaan met maart.

Ter info hierbij ook mijn totaalplaatje per maand:
-
Waarnemingen per maand per mrt 2021.JPG
Waarnemingen per maand per mrt 2021.JPG (47 KiB) 4447 keer bekeken
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Plaats reactie