November 2020

Het overzicht van allerlei waarnemingen die zijn gedaan door leden
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

November 2020

#1 Bericht door Bob » 30 nov 2020 14:01

November was vanouds altijd de meest bewolkte maand van het jaar, samen met december. Officiële statistieken gaven dat aan. De maanden januari en december waren vroeger 'betere' maanden, want dan had je nog regelmatig heldere vriesnachten. Tegenwoordig is dat toch wel anders en deze afgelopen november laat dat wel zien. Bijkomend verschijnsel is helaas wel dat tegenwoordig januari en februari maanden zijn geworden waarin je nauwelijks heldere avonden kunt verwachten...
Deze november was regelmatig helder en er kon vaker waargenomen worden dan in de 'ouderwetse' novembers.
Toch was het zeker geen goede maand (voor mij althans). Het flinke aantal waarnemingen is deels ook weer te danken aan maanwaarnemingen en ook kan aan de samenstelling van 'waarnemingen per type object' goed gezien worden dat het vooral ging om dubbelsterren en maanobjecten. En dat is geen goed teken. Bij echte goede omstandigheden worden er veel meer waarnemingen gedaan aan andere soorten objecten zoals bijv. sterrenstelsels en planetaire nevels.
Kortom, een maand dus die redelijk veel 'tussendoor' opklaringen gaf, vaak ook in periodes met flinke Maan. Daardoor flink wat waarnemingen maar niet in aanmerking komend voor de omschrijving 'goede maand'.

Hier het overzicht:
-
2020_11_overzicht_waarnemingen.png
2020_11_overzicht_waarnemingen.png (33.64 KiB) 7911 keer bekeken
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: November 2020

#2 Bericht door Muddelflut » 02 dec 2020 10:01

Dat november een slechte maand was kan ik alleen maar bevestigen. Ik heb maar 1 waarneming gedaan.
De zon met de spotting scope omdat er zonnevlekken te zien waren (eindelijk weer ;) )

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: November 2020

#3 Bericht door gerard van den braak » 02 dec 2020 13:13

November viel ook bij mij tegen. Niet dat het in andere jaren in november veel beter is maar je blijft toch altijd hopen op een heldere avond. Jammer dat het wel helder was bij de volle maan en nog steeds geen camera waarin ik een H-alfa-filter kan plaatsen heb.
De weinige (fotografische) waarnemingen die ik verricht heb leverde wel veel objecten.
.
wrn_nov_2020_gvdb.JPG
wrn_nov_2020_gvdb.JPG (138.14 KiB) 7890 keer bekeken

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

November 2020

#4 Bericht door Alnilam » 27 dec 2020 15:37

Mijn bijdrage voor November:

Heb nog al wat dubbele waarnemingen gedaan in November, die ik dan maar 1x in dit verslagje heb gezet.
Ben wat laat met inleveren omdat ik veel heb gewijzigd op mijn laptop. Dat had even voorrang! :D

02 Nov.
ETA Cas dubbelster in Cassiopeia met Newton 15cm/f5 op SSIV @ 58x
Gamma And dubbelster in Andromeda met Newton 15cm/f5 @75x mooie dubbelster de een Geel de ander wit met groot verschil in helderheid

04 Nov.
Mu Dra dubbelster in Draconis met Newton 15cm/f5 @58x Separatie 2", dus dicht op elkaar, verschil in magnitude is about 0.1
Gamma Aries dubbelster in Aries. met Newton15cm/f5 @58x, Separatie 7.8" Visibility was goed voor de 2 helder witte sterren
NGC7662 Planetaire Nevel, Newton15cm/f5 @ 58x. Met verschillende oculairs gekeken naar deze prachtige blauwe bal! ik vond het schitterend!!

07 Nov.
NU2 Dra dubbelster in Draconis met Achr. Refractor 15cm/fF5 @58x moeilijk te vinden dubbelster maar de moeite waard, helaas slechte seeing op deze dag.
MU Draconis in Draconis met Achr. Refractor 15cm/f5 @75x redelijk mooie dubbelster. Nog eens terug kijken als de seeing beter is. Verschil in magnitude niet erg groot ongeveer 0,1

20 Nov.
M45 Pleiaden, met Newton 15cm/f5 @ 19x Blijft toch erg mooi om te zien zo in een mooi beeld.
M34 Spiral cluster/Open cluster met Newton 15cm/f5 @36x, Een spiral cluster volgens de synscan database, skymap pro zegt gewoon opencluster. Was redelijk goed te zien.
NGC 869 Double Cluster met Newton15cm/f5 @36x, ondanks dat seeing ineens veel slechter werd toch redelijk goed te zien
Beta Cygnus Albireo Dubbelster met Newton15cm/f5 @75x, na koffie werd de seeing weer wat beter, blijft een van mijn favoriete dubbelsterren!

22 Nov.
Maan met de bino 10x50 tewrwijl ik keek of er waargenomen kon worden vandaag.
Gamma Aries dubbelster in Aries. met Achr. Refractor 15cm/f5 @75x, het was wel erg koud maar toch was dit weer mooi om te zien, ook met de refractor!
Delta Cep dubbelster in Cepheus, met Achr, Refractor 15cm/f5 @58x Stond erg hoog maar was verder redelijk goed zichtbaar.

Toch nog redelijk wat. December zal een weinig tot niets worden.....
Fijne dagen en op naar heldere nachten en weer gezamelijk coronavrij waarnemen
Nils :mrgreen:
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Plaats reactie