Midzomer 'starparty'

Belangwekkende verschijnselen en info over veldsessies
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Midzomer 'starparty'

#1 Bericht door Bob » 13 jun 2019 07:45

We halen de traditionele midzomerbijeenkomst weer uit de kast. Traditioneel gepland maar in de praktijk incidenteel uitgevoerd...

Maar eens kijken of het komende periode een goede gelegenheid geeft om bij Gasteren onder een zeer grijze hemel toch even bij elkaar te komen!

Ik denk daarbij aan vrijdagavonden of zaterdagavonden en daarvan zijn deze wel geschikt:
21 of 22 juni
28 of 29 juni
5 of 6 juli

We kunnen gerust zeggen dat het raar en onbetrouwbaar weer is, dus veel verwachtingen heb ik zelf niet. Maar goed, zes mogelijkheden, dus je weet maar nooit.

Uiteraard hangt het ook van de belangstelling af, laat dat dus even weten!

Als het weer niet meewerkt of er is geen belangstelling dan schuiven we gewoon door tot na de vakantieperiode en tot in de zwarte nachten!
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Midzomer 'starparty'

#2 Bericht door Muddelflut » 13 jun 2019 07:52

Ik heb zeker wel belangstelling.
We hebben toch al een paar geweldige Midzomer-starparty's gehad. Denk aan vorig jaar, zelfs met de maan.
Altijd leuk en gezellig!

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Midzomer 'starparty'

#3 Bericht door Bob » 25 jun 2019 13:15

Sterrengluurders,

Er is een goede kans dat het komende vrijdag- en/of zaterdagnacht helder wordt!
Tijd dus voor de midzomerstarparty!

We gaan hiervoor weer naar Gasteren, tijd van ongeveer 23.00 tot ... (laten we zeggen 02.00 :mrgreen: )
Er is geen Maan, maar het wordt natuurlijk ook niet donker. Evengoed is er veel moois te zien, dat hebben we al op eerdere midzomerwaarneemnachten kunnen ervaren!
M 13 staat bijna in het zenith en dat geeft beslist een fraai beeld!
Ook zijn Jupiter en Saturnus te zien, erg laag in het zuiden, maar met wat geluk qua seeing is het toch mooi die weer eens te kunnen bekijken.

Als je belangstelling hebt laat het dan even weten!
Hoe het verder gaat lopen, of, en zo ja, wanneer we gaan wordt hier vermeld zodra er duidelijkheid is over de weersituatie en de belangstelling!

En, vergaat niet: Dit is een 'gezelligheids-waarneemnacht', erg serieus waarnemen is niet de bedoeling. Het gaat om het samenkomen en vrijblijvend wat aan de hemel te kijken en daarmee het seizoen af te sluiten!
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Midzomer 'starparty'

#4 Bericht door gerard van den braak » 25 jun 2019 14:25

Goede vooruitzichten, helaas kan ik er niet bij zijn. Maar dat vind ik wel jammer. Dan zien er elkaar weer op ZONdag, de 7e.
Veel waarneemplezier!

Rico
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 dec 2018 16:39

Re: Midzomer 'starparty'

#5 Bericht door Rico » 27 jun 2019 23:45

Ik heb vanaf vrijdag een auto dus hoeft mijn meuk niet mee op de fiets. Nu nog die wolken aan de kant.

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Midzomer 'starparty'

#6 Bericht door Bob » 28 jun 2019 13:07

We gaan het zaterdagavond/zondagnacht doen!

Het lijkt een geheel wolkenloos weekeinde te worden en de keuze valt op zaterdag omdat daarvoor een aanmelding is.
(@ Rico: ik ga ervan uit dat het voor jou niets uitmaakt omdat je geen specifieke avond hebt genoemd)

Ja, je leest het goed, er is 'een' aanmelding...
1 aanmelding, naast de reactie van Rico, Ria is natuurlijk ook van de partij en Gerard vdB is verhinderd, maar verder, doodse stilte...
Ja, ja, lekker enthousiast clubje zijn we toch!
Maar goed, geeft niet, wij gaan er die avond/nacht van genieten en mocht je je nog bedenken dan kun je altijd alsnog langs komen!
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Midzomer 'starparty'

#7 Bericht door Muddelflut » 28 jun 2019 13:14

Helemaal goed! T!

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Rico
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 dec 2018 16:39

Re: Midzomer 'starparty'

#8 Bericht door Rico » 28 jun 2019 13:46

Zaterdag is prima

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Midzomer 'starparty'

#9 Bericht door Muddelflut » 30 jun 2019 10:45

29/30-06-2019 Gasteren 25cm dob 22:30-01:30

Voor mij alweer de 6e keer dat ik een Midzomernacht starparty meemaak en zoals altijd erg gezellig.
Ondanks de grijze nacht verbaas ik me iedere keer dat er nog zoveel te zien is.

Toen ik aan kwam rijden hingen de mistflarden al laag over de velden. Met de ondergaande zon erbij al een leuk plaatje, maar ik zag ook nog twee reetjes en dat was prachtig.
Starparty 29-06-2019.jpg
Starparty 29-06-2019.jpg (42.91 KiB) 21240 keer bekeken
Ik was de eerste van de “sterrenkiekers” die aankwam, maar Bob volgde al snel en zijn we begonnen onze spullen op te bouwen. Bob had zijn 40cm dob bij zich en ik mijn 25cm dob.
Toen arriveerden Rico, Petra en Roderick en was de groep compleet (Rico met een 12,5cm ETX en Petra en Roderick met een 15cm ETX).
We konden direct beginnen met de opvallend heldere Jupiter. Een mooi beeld met 4 maantjes, waarvan er eentje onderaan (newton) Jupiter vast leek te zitten.
Ik heb de hele nacht Jupiter een beetje gevolgd en vooral het spel met de maantjes is fascinerend, want aan het eind van onze sessie stond een ander maantje vastgeplakt aan de bovenkant (newton) van Jupiter.
Saturnus stond nog laag maar ik heb hem direct toch maar bekeken, je weet nooit hoe zo’n avond nog verloopt. Het blijft speciaal zo’n bol te zien met een ring er omheen. In mijn telescoop zag ik ook Titan nog en later in de nacht nog twee maantjes. Bij bob in zijn 40cm heb ik er 4 kunnen zien, maar hij als expert zag er nog eentje extra.

Aan het begin had iedereen zo zijn problemen. Bob was zijn comacorrector vergeten en zijn verloopstuk van 2 inch naar 1 ¼. Die heeft de hele nacht maar met 2 oculairen kunnen werken.
Petra en Roderick moesten eerst hun telrad afstellen en dat heeft ze ook wel een uurtje gekost.
Rico heeft even moeten puzzelen hoe de go-to ook maar weer werkte, maar ook die kreeg het voor elkaar en bij mij ging tegen het einde de stroom er even af en ben ik zonder go-to verder gegaan, wat natuurlijk ook prima gaat, al duurt het dan iets langer voordat je iets gevonden hebt.

We werden ook nog getrakteerd op een spectaculaire vuurbal. Een felle groene flits, helderder dan Jupiter ontlokte kreten bij iedereen (behalve Rico, die zat er net met zijn rug naar toe).
Behalve de highlights zoals M13, M31, M27 en M57 heb ik ook nog twee delen van de Sluiernevel gezien. Zo mooi en zo groot, echt geweldig! Ook nog twee planetaire nevels NGC 6781 en NGC 6572, de Racketball, waarbij ik er vanmorgen achter kwam dat ik die tot mijn verbazing nog nooit had gezien. Dus ook nog een nieuwe waarneming erbij, super!

Ondanks de hele warme dag had ik het inmiddels zo koud gekregen, dat ik tegen half 2 ben gestopt. Ook Rico, Petra en Roderick hielden het voor gezien. Een beetje jammer voor Bob, die had nog wel even door gewild, maar ja, als alle autolampen aangaan en je weet dat je hooguit nog een half uurtje hebt voordat het weer lichter wordt, heeft Bob ten slotte zijn kletsnatte spullen ook weer ingepakt.

Nog even over de temperatuur, want ik had het zo koud. Toen ik in de auto stapte gaf hij aan dat het 14 graden was daar in Gasteren. Toen ik ter hoogte van Anloo reed was het daar 19 graden en terug in Groningen 23 graden. Dus niet zo vreemd dat ik het zo koud had….

Al met al weer een succes deze Midzomernachtstarparty, maar wel een beetje jammer dat er niet meer belangstellenden waren.
Volgend jaar weer, wat mij betreft!

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Rico
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 dec 2018 16:39

Re: Midzomer 'starparty'

#10 Bericht door Rico » 30 jun 2019 12:31

Ik dacht al dat ik iets hoorde druisen in het struikgewas.

Plaats reactie