Augustus 2020 - Lyra

Elke maand een voor iedereen toegankelijk object
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Augustus 2020 - Lyra

#11 Bericht door gerard van den braak » 01 aug 2020 15:02

Mooi verslag JP, leuk dat het allemaal gelukt is.

Jan Peter
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 jan 2019 10:29

Re: Augustus 2020 - Lyra

#12 Bericht door Jan Peter » 03 aug 2020 12:08

Bob schreef: 01 aug 2020 14:47 ...
Het scheiden van eps-1 en eps-2 hangt af van de seeing en de telescoop. Je hoeft niet perse een refractor te hebben, een goede spiegelkijker die goed is gecollimeerd zal het beter doen dan een slechte refractor... Met een goede kijker en goede seeing is 100x genoeg om ze mooi te scheiden, maar met slechte seeing kan het een stuk lastiger zijn.
...
Eergisteren nog eens geprobeerd om Epsilon 1 en 2 gescheiden te zien. Dit keer direct erheen met: Nu werden de twee dubbelsterren zeer duidelijk gescheiden.

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Augustus 2020 - Lyra

#13 Bericht door Bob » 03 aug 2020 12:48

Mooi JP!
Wel erg hoge vergroting, met 5mm heb je al 200x toch?
Met de barlow dan al 400x, pffff :mrgreen:
Zonder barlow zou het ook makkelijk moeten lukken en dan ben je wel wat minder kwetsbaar voor de seeing. Probeer dat eens!
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Jan Peter
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 jan 2019 10:29

Re: Augustus 2020 - Lyra

#14 Bericht door Jan Peter » 03 aug 2020 13:44

De vorige was het met 200x ook gelukt maar ik moet de barlow ook even testen. Met barlow was de scheiding nog duidelijker :D

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Augustus 2020 - Lyra

#15 Bericht door Bob » 08 aug 2020 09:29

Gisterenavond weer een uurtje gekeken met de 13cm. Na middernacht kwam de Maan toch alweer nadrukkelijk in beeld en werd de hemel me te licht 'om leuk te zijn'.
Het is natuurlijk augustus en dus de maand van Lyra! Daarom nog wat objecten daar bekeken (met later een uitstapje naar Cygnus).
Lyra is een klein sterrenbeeld en bevat daarom niet al te veel objecten, maar eentje mogen we natuurlijk niet vergeten en dat is M 56. Dit is de tweede M in Lyra, na natuurlijk de echte topper M 57.
M 56 is een bolhoop die met kleinere kijkers niet spectaculair is, maar het is wel een helder en makkelijk object. Bolhopen worden m.i. pas mooi als je de afzonderlijke sterren echt goed kunt zien. Met een 13cm telescoop lukt eigenlijk niet.
Je kunt met flinke vergroting (150x) perifeer net wat afzonderlijke speldenprikjes oppikken, maar spectaculair is het zeker niet.
Verder heb ik nog een aantal dubbelsterren bekeken.
Bijv. ARG 84. De lijst van F.W.A. Arglander (1799 - 1875) bevat een beperkt aantal dubbelsterren die wat minder opvallend zijn. Sommige wijd en niet erg interessant, sommige vrij zwak. Het zijn iig paren die allemaal wel waarneembaar zijn en daarom bij mij 'in de planning' staan. ARG 84 valt onder de categorie 'zwak': 10,4 - 11,5; 27" en is met 55x wel subtiel om te zien. Aardig is ook dat nabij (zelfde beeldveld) STF 2512 is te zien, ook een heel aardige dubbelster.
Nog zo'n subtiel paar dubbelsterren is STF 2444 met BU 52. Beide met vrij zwakke B's die met 75x perifeer zijn te zien. En als we het toch over subtiel hebben: In diezelfde omgeving zijn ook STF 2459 en STF 2480 te zien, beide met 75x fraai en subtiel om te zien 8-)
Een bijzonder geval (eigenlijk bijzonder oninteressant) is Lorenzin 18. Dit is een paar sterren die ver uit elkaar staan, met de verrekijker al te ver uit elkaar om het als dubbelster te kunnen betitelen. De lijst Lorenzin is opgesteld door Tom Lorenzin, geen wetenschapper maar een zeer actieve amateur die o.a. een boek heeft geschreven (1000+ The Amateur Astronomer's Field Guide to Deep Sky Observing). Met de telescoop bij hele lage vergroting is het toch wel aardig om te kijken, de twee sterren hebben kleur: A is opvallend geel en B neigt iets naar blauwig. Daarnaast zijn er wat sterren omheen te zien die een leuk figuurtje vormen dat mij aan het sterrenbeeld Leo doet denken. Lorenzin 18 zou m.i. beter thuishoren in een lijst met asterismes.
Toch misschien wel leuk om even te kijken, m.n. vanwege de kleuren. Ook staat Lorenzin 18 in Deepskylog (daar had ik hem ook uit opgepikt), en kun je dus weer een objectje loggen... :mrgreen:
Daarom hieronder een kaartje met de positie, Lorenzin 18 vormt een driehoek met Albireo (Beta Cyg) en Sulafat (Gamma Lyr):
-
Lorenzin18.JPG
Lorenzin18.JPG (48.5 KiB) 11696 keer bekeken
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Augustus 2020 - Lyra

#16 Bericht door Bob » 10 aug 2020 17:08

Gisterenavond weer redelijk helder en weer een uurtje Lyra gedaan. Deze keer maar even de 40cm buiten gezet, dan kun je toch net even meer dan met een 13cm... :mrgreen:
De Maan kwam tegen 00.00 alweer op en begon de wat grauwe hemel flink te verlichten. Nadat ik 22.30 begonnen was met waarnemen daarom maar om 00.00 ook weer gestopt.
Het ging me vooral om wat lastige dubbelsterren, dwz, ofwel erg nauw, ofwel behoorlijk zwak en ook wel combinaties daarvan. Dat zijn dus dubbelsterren waaraan ik met de 13cm niet begin.
Maar natuurlijk eerst de twee 'grote jongens' van Lyra, M 56 en M 57.
De bolhoop M 56 is met een 40cm wel zeer fraai en komt prachtig uit met vele, vele speldenprikjes van sterren er in. Je kunt hem dan gerust vergelijken met M 13 zoals je die met een 20 of 25cm ziet.
Tja, die Ringnevel... Met 415x groot en erg helder! De ring is dik en zeer helder, maar het 'donkere gat' is ook helder. Het 'gat' zou op zichzelf al een helder object zijn en vertoont ook een wat rommelige struktuur.
De centrale ster is niet te zien, ook weinig kans met een 40cm en suboptimale omstandigheden. Ik heb de ster tot nu slechts een enkele keer kunnen zien met de 50cm.
Na enkele lastige dubbelsterren bekeken te hebben heb ik ook nog een half uurtje Cygnus gedaan. Afgesloten met de absolute topper, de Sluiernevel. Met OIII filter en een vergroting van 77x is vooral de westelijke sluiter (NGC 6992/5) ongekend mooi, zelfs met de wat grauwe hemel en de Maan alweer een stuk boven de horizon!
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Augustus 2020 - Lyra

#17 Bericht door Muddelflut » 10 aug 2020 21:39

Oh een heerlijk verslag Bob. Ik kan me helemaal inleven.
Met de 40 cm lijkt het me heerlijk waarnemen en gelukkig zie je dan, ondanks de omstandigheden, toch meer als met een 20 of 25 cm,
Je beschrijving van de Ringnevel is gewoon om jaloers op te zijn!
T!

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Augustus 2020 - Lyra

#18 Bericht door Alnilam » 13 aug 2020 12:02

Kort verslag van mijn waarneming gisternacht van het object vd maand en wat andere mooie dingen. :D
De 15 cm F5 Newton stond klaar rond 20.00 om even mijn neuwe 9x50 zoeker uit te lijnen en rond 22.00 was het donker genoeg om de kijker uit te lijnen en begon met
1) Jupiter met het standaard 28mm oculair en de hyperion 13 mm ( 36x en 58x resp.) 4 manen waren goed zichtbaar maar geen verdere detaillering.
2) Saturnus met de 13mm. staat nu verder weg , maar desondanks toch weer leuk om te zien, hoe klein het ook is.
3) M57 ( obj. vd maand ) was moeilijk waarneembaar met de hyp 21mm ( 35x), maar na stug doorzoeken uiteindelijk toch gevonden! Het was allemaal wat vaag maar wel interessant om te zien. Wellicht een ander soort oculair nodig????
4) Hierna Lyra maareens verder verkend, en Epsilon 1 en 2 waren goed zichtbaar. Had initeel de gedchte dat ik niet goed kon scherp stellen, maar zie nu dat het een dubbele dubbelster is... 4 voor de prijs van 2 ... :lol: Verder gehopt naar Zeta 1 en 2 en ook Beta en Gamma waren prima te zien. En dat alles met een bescheiden 15cm en 36x ...
5)Van Lyra toen nog even naar Albireon gehopt. Sinds Bob met die heeft laten zien in een vd veldsessies kijkik er regelmatig naar. Zo mooi om te zien!!! :mrgreen:
6) Na het lezen van Bob's verslag heb ik toen ook even Lorenzin 18 opgezocht en ik denk ook gevonden... nog een keer proberen en dan weet ik het zeker.
Daarna gestopt met waarnemen en achterover in een stoel naar de meteoren storm van Perseus gekeken. Leuk om te zien maar niet het enorme schouwspel dat ik verwachtte na alle commentaren on line etc. Maar goed toch altijd leuk om te zien!

Het was een prima avond, en veel gezien en ook weer geleerd. De goto sloeg op hol, weet niet waarom maar dat hebben we inmiddels weer opgelost.
Hoop jullie allen gauw weer te zien tijdens een waarneem sessie of gewoon weer bij een lezing etc..... :roll: T!
mvgr Nils
Laatst gewijzigd door Alnilam op 19 aug 2020 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Augustus 2020 - Lyra

#19 Bericht door Bob » 13 aug 2020 13:13

Goed bezig geweest Nils, en mooi verslag!
We hadden je al gemist bij Gasteren, maar nu is het duidelijk, je had belangrijk werk te doen :mrgreen:

M 57 moet je eens met een hogere vergroting bekijken, bij voorkeur nog meer dan de 58x van de 13mm, als je daarvoor een geschikt oculair hebt!
Dat geldt ook voor Epsilon 1 en 2, ik denk niet dat je die met 35x echt als 4 afzonderlijke sterren hebt kunnen zien (of was dat wel het geval?). Met iets van 100x kun je ze wel netjes als 4 afzonderlijke sterren zien en dat is erg mooi om te zien.
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Augustus 2020 - Lyra

#20 Bericht door Muddelflut » 13 aug 2020 13:58

Goed bezig geweest Nils T!
We hadden je inderdaad gemist gisteren, maar nu is volkomen duidelijk waarom.
Heerlijk om zo dingen te ontdekken en te bekijken.
Inderdaad viel de meteorenregen een ietsje tegen. Ik had zelf ook meer verwacht maar toch was het mooi om te zien en natuurlijk was het buiten beter dan binnen ;)

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Plaats reactie