Juli 2020 - IC 4665

Elke maand een voor iedereen toegankelijk object
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Juli 2020 - IC 4665

#1 Bericht door gerard van den braak » 18 jun 2020 12:05

Object van de maand juli 2020
Op de eerste dag van juli staat de bijna volle maan op 22:30h in het zuiden, gelukkig wordt dit elke dag wat later. Op 6 juli komt de maan om 23:30 op en kunnen we weer voorzichtig gaan waarnemen. De nachten zijn ‘grijs’, we moeten dus gebruik maken van het einde van de burgerlijke- en begin van de nautische schemering. Naarmate we verder in juli komen wordt het gunstiger.

Het oog van de waarneemcommissie is voor de maand juli gevallen op IC 4665. Op 15 juli om 23:45h staat IC 4665 pal in het zuiden op ongeveer 42 graden boven de horizon. Dit is een gunstige positie om met de verrekijker te zoeken en te observeren.
IC 4665 staat in het sterrenbeeld Ophiuchus, de slangendrager. Deze bevindt zich tussen het enige sterrenbeeld Serpens dat bestaat uit twee delen, namelijk Serpens Caput en Serpens Cauda, de kop en de staart van de slang. Ophiuchus draagt de slang op zijn schouders met de kop aan de westkant en de staart oostelijk. Op een planisfeer (draaibare sterrenkaart) staat IC 4665 met name genoemd.

Om IC 4665 te vinden zoek je eerst α-Oph en β-Oph met respectievelijke magnitudes van 2,02 en 2,76. Als je β-Oph (Celbalrai, de schouder van Ophiuchus) in de verrekijker hebt, staat IC 4665 er ook in.
IC 4665 is een open sterrenhoop in een enorm grote gloed van wel twee maandiameters. Die gloed is moeilijk te zien en die vergeten we. We kijken naar de sterrenhoop die, afhankelijk van het waarneeminstrument, uit 10-25 heldere sterren bestaat. De sterren staan in een configuratie die je ongetwijfeld aanleiding geeft er ‘wat in te zien’. Het is een uit heldere sterren bestaande, mooi ruime open cluster. Eenvoudig te vinden en een lust voor het oog.
Ook de telescoop laat IC 4665 zien al moet je dan wel een lage vergroting gebruiken. Hoe lager hoe beter want dan zie je de sterrenhoop in z’n habitat. Een beeldveld van 1,5 graad laat het mooi zien.

In de omgeving van IC 4665 staan nog meer interessante objecten. Zo staat in de sterrenhoop de dubbelster STF 2216, die met een kleine telescoop goed te scheiden is en misschien met een (grote) bino net te scheiden. De afstand tussen de componenten is 27” en de magnitudes zijn 8 en 10.
In hetzelfde verrekijkerbeeldveld van IC 4665 staat Barnard’s star (mag 9,5), een 'runaway star'. Het is een rode dwerg en op het Alpha Centauri stelsel na de meest nabije ster, op het noordelijk halfrond is het de meest nabije ster die we kunnen zien. Wél een bijzondere ster dus maar géén bijzondere waarneem-ster. Hij ziet er maar gewoontjes uit en is moeilijk te onderscheiden van de andere sterren. Het is leuk om hem een keer gezien te hebben en je moet er goed naar zoeken.
.
IC4665.jpg
IC4665.jpg (395.42 KiB) 8905 keer bekeken
.
Barnard's star.jpg
Barnard's star.jpg (206.37 KiB) 8905 keer bekeken
.
STF 2216JPG.JPG
STF 2216JPG.JPG (78.83 KiB) 8905 keer bekeken

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Juli 2020 - IC 4665

#2 Bericht door Bob » 22 jun 2020 08:07

Waargenomen tijdens de "Midzomerstarparty" op 20 juni (die ging zowaar door!).
Mooi groepje dat met de verrekijker makkelijk is te lokaliseren nabij Beta Oph.
Mooi om te zien met de 13cm AstroPhysics bij 20x, en ook nog heel aardig bij 55x. Met 55x is dubbelster STF 2216, die zich in de sterrenhoop bevindt, goed te zien en te scheiden.
In de nabije omgeving is ook dubbelster STF 2223 goed te zien met 55x. Nog iets verder is de meest nabije ster die we op noordelijk halfrond kunnen zien te vinden, Barnard's ster.
Hier moet je wel even precies weten waar hij staat natuurlijk om hem te kunnen herkennen. Hij is mag 9, staat nabij 66 Oph en een goed herkenbaar figuurtje van sterren wijst de weg.
Barnard's ster is een rode dwerg maar helaas is de rode kleur bij deze waarneming niet te zien.
4,5 graad ten zuiden van IC 4665 is ook sterrenhoopje Cr 350 te zien. Een wat onbeduidend groepje met een aardige dubbelster er in, STF 2221.
1 graad ten oosten van Cr 350 zie je de heldere en wijde dubbelster S 694, die is met heel lage vergroting al opvallend.
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Juli 2020 - IC 4665

#3 Bericht door gerard van den braak » 25 jun 2020 20:42

In Friesland op een camping kijk ik om 01:05h naar IC 4665.
Ik zoek met het blote oog naar Altair en Arcturus omdat mijn zoekkaartje laat zien dat IC 4665 even onder de lijn Altair-Arcturus staat. Vervolgens gezocht met de verrekijker 10x50 in de hand. Eerst vergiste ik me omdat ik naar de hoger gelegen ster Rasalhague keer. De ster die ik moet hebben is Cebalrai, die is net wat zwakker en staat lager. Toen ik die in de bino had staan zag ik direct de open sterrenhoop. Deze is écht groot en is niet te missen. De sterren zijn in de 10x50 zwak. De open cluster is arm aan sterren want ik zie individuele sterren staan, vooral perifeer. Perifeer kijken met twee ogen is trouwens ook iets wat je moet keren! Wat me verwondert is dat ik het beter zie met de 10x50 dan met de 15x70. Zou dit komen omdat de hemelachtergrond te licht is en dat een groter objectief daar last van heeft?

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Juli 2020 - IC 4665

#4 Bericht door Alnilam » 28 jun 2020 14:18

Op woensdag 24-06 was ik met Bob op de waarnemings site in Gasteren. Daar heb ik o.a. gekeken naar het object vd maand Juli, te weten IC 4665 The Summer Beehive. Deze niet verwarren met M44 de Beehive!
De "Summer Beehive" is werkelijk prachtig om naar te kijken! Ik keek er naar door mijn MAK 127/1500 met een 20mm oculair. Bij een beehive denk je aan een honingraat en met wat fantasie is dat er wel in te zien. Of een bij, het lichaam en 2 vleugels. Net wat je er zelf van maakt. Het was op dat moment nog goed helder dus het cluster was goed waarneembaar. Een uiterst interessant schouwspel om naar te kijken. Een aanrader voor iedereen, makkelijk te vinden en goed waarneembaar. Dank voor de suggestie Bob en Gerard! Was een genoegen om naar te kijken.
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Plaats reactie