Eerste Saturnus-foto

De plek voor maan- en planeetfoto's e.d.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Eerste Saturnus-foto

#1 Bericht door Wjdrijfhout » 14 sep 2020 21:24

Naast Jupiter natuurlijk ook Saturnus geprobeerd. Grote lijnen zelfde verhaal. Helaas nog minder structuur. Ik heb gewoon een regenboog in de ringen zitten. Heeft iemand een idee of dat waterdamp in de lucht is, of misschien een optisch probleem ergens in de telescoop/powermate/camera?
Dit keer heb ik ook geprobeerd wat selectiever te zijn in het aantal frames wat meegenomen werd in de uiteindelijke stack (200 van de 3000), maar dit maakt voor het eindresultaat met deze dataset niet veel uit.
Saturn.jpg
Saturn.jpg (23.76 KiB) 8696 keer bekeken

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Eerste Saturnus-foto

#2 Bericht door Bob » 15 sep 2020 06:52

Tja, het is eigenlijk geen doen om planeten bij zo'n lage positie te fotograferen (geldt natuurlijk ook voor visueel bekijken...)
Veel te dikke, vochtige atmosfeer waar je doorheen moet.
En ook belangrijk, dat zorgt voor het regenboogeffect, is de atmosferische dispersie. Visueel zie je dat ook bij lage objecten. Licht van verschillende golflengtes wordt meer/minder afgebogen door de lange weg die het maakt door de atmosfeer. Voor fotografie kun je daar een dispersie corrector voor kopen (ADC), dat kan nuttig zijn voor die enkele keer dat de lucht heel rustig en schoon is dat je toch zo laag nog een redelijk beeld kunt krijgen.
Zelf zou ik zeggen 'wegblijven van laag staande planeten!' :mrgreen:
Bij de werkgroep maan en planeten heb ik wel een enkele aardige foto zien langskomen van een laagstaande Jupiter, gemaakt bij uitzonderlijk goede omstandigheden en met een ADC. Maar dan nog halen die foto's het niet bij wat je hoger aan de hemel kunt maken van zo'n planeet.

Tip: Ga zeker oefenen met de planeten, want de komende Marsoppositie wordt supergoed, Mars komt hoog en staat dichtbij, het wordt de beste oppositie sinds decennia en voor de komende decennia!
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Eerste Saturnus-foto

#3 Bericht door Wjdrijfhout » 15 sep 2020 08:35

Dank je Bob, voor je toelichting. Het wachten op hoger staande planeten lijkt me een prima advies. Net even gekeken, en het wordt elk jaar ietsje beter, maar voor echt hoge standen moeten we nog een jaar of 3-4 wachten voor Jupiter en voor Saturnus nog langer. Mars lijkt op basis van je informatie een aantrekkelijk object om eerst te proberen.
En wil deze opstelling toch ook een keer proberen om de maan van dichtbij te gaan fotograferen.

Arie
Berichten: 409
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

Re: Eerste Saturnus-foto

#4 Bericht door Arie » 16 sep 2020 18:51

"En wil deze opstelling toch ook een keer proberen om de maan van dichtbij te gaan fotograferen."

Ga je dan op het platte dak zitten?
Of huur je een hoogwerker . . . . . :lol:

Ik vind dit al best goed voor een eersteling T!

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Eerste Saturnus-foto

#5 Bericht door Wjdrijfhout » 19 sep 2020 10:21

Arie schreef: 16 sep 2020 18:51 Ga je dan op het platte dak zitten?
Of huur je een hoogwerker . . . . .
Ha, da's een goeie. Nee, ik zat meer de denken aan de oplossing uit 'Verschrikkelijke Ikke'. Gewoon krimpen en in je zak stoppen... :D

Gebruikersavatar
Astrovirus
Berichten: 218
Lid geworden op: 10 mar 2020 22:15

Re: Eerste Saturnus-foto

#6 Bericht door Astrovirus » 19 sep 2020 11:44

Wjdrijfhout schreef: 19 sep 2020 10:21 ........ Gewoon krimpen en in je zak stoppen... :D
Ohhhh, dan hebben we het hele jaar door nieuwe maan.... :D

Plaats reactie