Eerste Jupiter-foto

De plek voor maan- en planeetfoto's e.d.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Eerste Jupiter-foto

#1 Bericht door Wjdrijfhout » 14 sep 2020 20:50

Gisteren naar Gasteren geweest en geprobeerd Jupiter te fotograferen. Het was leuk om weer een keer in Gasteren waar te nemen. Daar was ik al heel lang niet meer geweest. De lage stand van Saturnus/Jupiter betekent dat ze bij mij thuis achter de huizen staan, dus ik zocht een plek met ruim zicht op de zuidelijke hemel. En daarvoor is Gasteren natuurlijk ideaal.
Al een hele tijd geleden had ik voor maan/planeten een keer de nodige spullen verzameld, maar het was er nog nooit van gekomen om ze daadwerkelijk uit te proberen. Dus voordat Saturnus en Jupiter dit seizoen weer verdwijnen wilde ik toch een keer een poging wagen.
Er kwam redelijk wat trial en error aan te pas, maar uiteindelijk had ik dan toch Jupiter in mijn beeld. Diverse opnames gemaakt (SER-filmpjes) om thuis later te stacken. Naast mijn absolute beginners-stadium als het gaat om planeet-fotografie, was het weer helaas ook niet geweldig. Erg veel vocht in de lucht. Maar belangrijkste was om het een keer te proberen en te kijken waar ik op uit kon komen.
Bijgaand een foto zoals ik die uit 3000 frames heb kunnen halen.
Apparatuur: 130mm f/7.7 refractor, ASI224MC camera + Powermate 4x.
Er is niet bijster veel detail te zien. Om eerlijk te zijn vraag ik me af of een 4x Powermate niet een beetje teveel van het goede is. Misschien beter 2x en dan digitaal wat verder uitvergroten? Focus is natuurlijk de andere vraag, maar ik heb op nabijgelegen ster gefocusseerd, en dat bleek steeds vrij constante waarden op te leveren. Afijn, commentaar en tips van harte welkom.
Jupiter OA.jpg
Jupiter OA.jpg (32.42 KiB) 8979 keer bekeken

Plaats reactie