1st Light Nieuwe camera

Toon hier je fotografische resultaten
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Arie
Berichten: 409
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

1st Light Nieuwe camera

#1 Bericht door Arie » 29 apr 2019 12:04

Ik heb net een nieuwe camera.
Een echte CCD Atik16200 mono.
Afgezien van het feit dat de drivers niet goed werken in SGP, doen ze dat in CCDCiel wél.
Dus afgelopen nacht mijn 1st light gedaan.
Opnames in CCDCiel en gestacked met ASTAP.
Daarna beetje bewerkt in PixInsight.
Het is goed te zien in de hoeken dat de spacing tussen de sensor en de corrector niet goed is.
Allemaal radiaal gericht eliptische sterren.
2 uurtjes aan opnames slechts.
24x300s Ha -20C alleen darks gecallibreerd.
Atik16200 met 10"f/4 newton.
ElephantHa1stLightAtik16200V3Small.jpg
ElephantHa1stLightAtik16200V3Small.jpg (578 KiB) 10253 keer bekeken

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: 1st Light Nieuwe camera

#2 Bericht door Wjdrijfhout » 29 apr 2019 15:16

Da's een hele mooie. Benieuwd naar de resultaten. Merk je veel verschil in snelheid van het binnenhalen van plaatjes over USB2 vs USB3?

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: 1st Light Nieuwe camera

#3 Bericht door gerard van den braak » 29 apr 2019 16:54

Arie schreef: 29 apr 2019 12:04 Het is goed te zien in de hoeken dat de spacing tussen de sensor en de corrector niet goed is. Allemaal radiaal gericht eliptische sterren.
Dat is goed te zien Arie maar je verklaring begrijp ik niet. Zit er ruimte tussen de sensor en de corrector en waarom veroorzaakt dat elliptische sterren waarvan de lange assen naar het centrum gericht zijn?

Arie
Berichten: 409
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

Re: 1st Light Nieuwe camera

#4 Bericht door Arie » 29 apr 2019 19:15

Gerard,
Dat is een kwestie van optiek.
Daar heb jij geen last van.
De Takahashi FSQ106 geeft een plat beeld en heeft dus geen "flattener" of corrector nodig.
De meeste refractors en reflectors hebben een licht gebogen beeldveld.
De camera-sensor is vlak. De projectie van een gebogen beeld op een plat vlak geeft dus een mooi beeld in het midden en vertekening aan de randen.
Dit kan gecorrigeerd worden met speciale lenzen.
Jouw TAK heeft dat al ingebouwd.
Bij een refractor noemen ze het een "flattener" en bij een newton heet het een "coma corrector"
De ontwerpers geven aan wat de ideale afstand tussen de sensor en de voorkant van de corrector moet zijn.
Vaak is dat 55mm. Dit wordt bewerkstelligd met spacer- en opvulringen tussen de camera en de corrector.
Dit komt erg precies.
Bij mijn camera staat er een streepje op het huis dat aangeeft waar het vlak van de sensor zit.
Dan is het vervolgens met een schuifmaat uitmeten hoeveel mm ringen je nodig hebt.

De vertekening is radiaal naar buiten gericht. En in het midden zijn de sterren rond.Dat geeft aan dat het in de optiek zit.
De afstand is te groot of te klein.
Als alle streepjes dezelfde kant op waren en gelijkmatig over het hele beeld, heb je een probleem met volgen.
Wanneer je filters gebruikt moet je voor d dikte hiervan ook compenseren.
Dat is dan een kwestie van uitproberen.
Ringetje erbij, ringetje er af.

Han
Berichten: 297
Lid geworden op: 27 dec 2018 09:52

Re: 1st Light Nieuwe camera

#5 Bericht door Han » 29 apr 2019 20:37

Hallo Arie,

Ik neem aan dat je deze ovaaltjes ook op een raw ziet? (Ik vraag dat voor alle zekerheid , dat het geen stack probleem is.)

De eerste indruk van de opname is zeer goed! De 10" F4 newton is echt een lichtvanger en met de camera gaat dit mooie plaatjes opleveren!

De KAF-16200 is wel een hele grote sensor. Maarliefst 35 mm diagonaal. Dan wordt de optiek/corrector nog belangrijker. Je heb wel inmiddels top apparatuur.

Han

Plaats reactie