IC434 Horsehead mosaic

Toon hier je fotografische resultaten
Bericht
Auteur
SimonW
Berichten: 90
Lid geworden op: 31 mar 2020 11:38
Contacteer:

Re: IC434 Horsehead mosaic

#11 Bericht door SimonW » 06 mar 2021 13:07

Wjdrijfhout schreef: 04 mar 2021 10:21 Helder en logische overwegingen.
Ben met je eens dat 40s lang wachten is voor een frame. Ik heb nu een paar maanden de 6200 in gebruik en ondanks dat het USB3 is, geeft het bestanden van 122Mb en ook die nemen tijd. In mijn reguliere server/client opzet betekende dat voor elk plaatje ongeveer 25-30 seconden wachten voordat hij via WiFi de laptop was binnengekomen. Na verloop van tijd begint dat toch te vervelen, dus de laatste tijd draai ik de acquisitie-software op de telescoop en log ik in via beeldscherm-emulatie (VNC). Download-tijden zijn nu minder dan 3 seconden en dat is een stuk prettiger.
Ik was nooit zo'n fan van beeldscherm-emulatie, want vond het scherm behoorlijk 'laggy' en doorgaans maar beperkt aantal, meest lagere, schermresoluties beschikbaar. Het blijkt dat als je een HDMI-dongletje in de telescoop-computer steekt, je kunt kiezen uit zoveel resoluties als je wilt, die allemaal ook een stuk sneller werken. Het is nog steeds niet hetzelfde als direct op je laptop, maar komt toch een stuk dichterbij.
Dan is mijn USB1 met 29 sec nog niet eens zo traag als ik dit lees. goed het zijn maar files van 13 MP.. maar dat vond ik al best wel traag. maar afgezien van het bereik van deze camera had het ook wel 60 sec mogen duren. ik zet hem aan en hoef er niet meer naar om te kijken. en met focussen werkt hij met een subframe en dat gaat super snel met focusmax

Arie
Berichten: 409
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

Re: IC434 Horsehead mosaic

#12 Bericht door Arie » 07 mar 2021 20:35

Het vervangen van de Atik16200 is ook nog maar een overweging.
De camera geeft hele mooie beelden.
Sensor heeft maar een paar defecte columns, wat eenvoudig te verhelpen is.
De sensorkamer is hermetisch afgesloten en met argon gevuld. Blijft dus altijd schoon en vocht/ijsvrij.
Hij koelt tot -50C.
Dus waarom weg doen?
Het argument van Willemjan, dat die nieuwe camera's met hun vele MP's ook 30s nodig hebben, snijdt wel (drijf)hout.
En ik moet nog maar eens goed uitvogelen hoe ik met subframes toch snel kan focussen en platesolven.
Tenzij iemand heel graag de Atik16200 van me wil overnemen. . . . .


Voor Simon heb ik er nog wat frames bijgeschoten.
Voornamelijk 600s frames deze keer.
Horsehead_Ha_Mosaic_SS2.jpg
Horsehead_Ha_Mosaic_SS2.jpg (1.89 MiB) 5986 keer bekeken

SimonW
Berichten: 90
Lid geworden op: 31 mar 2020 11:38
Contacteer:

Re: IC434 Horsehead mosaic

#13 Bericht door SimonW » 08 mar 2021 07:00

Arie schreef: 07 mar 2021 20:35
Voor Simon heb ik er nog wat frames bijgeschoten.
Voornamelijk 600s frames deze keer.

Horsehead_Ha_Mosaic_SS2.jpg
Speciaal voor mij? :oops: dankjewel!

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: IC434 Horsehead mosaic

#14 Bericht door Wjdrijfhout » 08 mar 2021 22:04

Voor die USB3 cameras hangt de transfer-tijd erg af van hoe je het systeem hebt opgezet. De 30s is voor een 60MP sensor (120MB files) met WiFi verbinding tussen camera/server en computer. Een IMX571 sensor met 26MP zoals in jouw Touptek zal daar ongeveer de helft van zijn. En als je focust en mount-modelt met bin2, kun je daar nog een keer een 75% vanaf halen, dus kom je waarschijnlijk uit op zo'n 4-5s. Maar als je de camera rechtstreeks in de computer steekt, zijn de volledige 120MB in ongeveer 2s binnen. Bij jouw ATIK16200 is de USB-verbinding de bottleneck, dus ook bij rechtstreekse aansluiting aan computer duurt het even.
Maar had jij niet een ethernet-kabel naar je koepel liggen? Dan zal het allemaal aanzienlijk vlotter gaan.

Hoe dan ook, je hebt helemaal gelijk dat 30-40s wel begint te vervelen. Daarom draai ik momenteel het meeste rechtstreeks op de telescoop-computer, en bestuur ik die via scherm-emulatie.

Maar die ATIK16200 blijft een hele fraaie camera en zulke mooie grote pixels kom je in CMOS niet vaak tegen.

SimonW
Berichten: 90
Lid geworden op: 31 mar 2020 11:38
Contacteer:

Re: IC434 Horsehead mosaic

#15 Bericht door SimonW » 09 mar 2021 06:58

Wjdrijfhout schreef: 08 mar 2021 22:04 Voor die USB3 cameras hangt de transfer-tijd erg af van hoe je het systeem hebt opgezet. De 30s is voor een 60MP sensor (120MB files) met WiFi verbinding tussen camera/server en computer. Een IMX571 sensor met 26MP
is het niet al dat er gewoon via USB word gewerkt. dus maakt het toch niet uit hoe je files binnen krijgt?

het is toch Camera---> PC---> Netwerk en niet Camera---> Netwerk---> PC dus de download tijd zal altijd de maximale usb snelheid houden?

Ben even benieuwd hoe dat zit.

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: IC434 Horsehead mosaic

#16 Bericht door Wjdrijfhout » 09 mar 2021 08:06

Hangt een beetje van je opstelling af. In mijn geval werk ik met INDI in een server/client configuratie. Dus in jouw schema ziet het er als volgt uit:
Camera--->PC1 (server)--->Netwerk--->PC2 (acquisities computer).
Daarbij is PC1 een headless PC op de telescoop en PC2 de laptop in de huiskamer.
Van Camera naar PC1 is het met USB3 supersnel. Maar PC1 naar PC2 is afhankelijk van de snelheid van het netwerk (sterk/zwak WiFi, ethernet kabel).
Als die netwerk snelheid beperkend wordt, kun je twee dingen doen: of je laat de bestanden gewoon op de server staan en haalt ze op een later tijdstip binnen, of je maakt van PC1 ook je acquisitie computer en gebruikt PC2 alleen om naar het scherm van PC1 te kijken.

Arie
Berichten: 409
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

Re: IC434 Horsehead mosaic

#17 Bericht door Arie » 09 mar 2021 08:37

Hier krijgt zelfs een paard hoofdpijn van......
We drijven een beetje off topic.
Ik begin even een nieuw draadje bij Techniek.

Plaats reactie