Ra, ra, wat is dit?

Toon hier je fotografische resultaten
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Ra, ra, wat is dit?

#1 Bericht door Wjdrijfhout » 16 feb 2021 22:04

In het rijtje curieuze foto's, hierbij eentje die ik niet thuis kan brengen. Enig idee wat dit is? Starlink satellieten zouden een voor de hand liggende verklaring zijn, maar die gaan toch niet alle kanten op? Volgens mij hebben we die een keer in een foto van Gerard gezien, maar die gingen mooi allemaal 1 kant op. Deze strepen gaan alle richtingen op. Er is meer geks aan de hand, want de sterren zijn vervormd, sommigen hebben een staartje. Dat lijkt me mechanisch van oorsprong. Iets tegen de montering aan, een flinke ruk wind of zo, of misschien een kleine hapering van de montering, wie weet de kat van de buren... Hoe dan ook, zelf ben ik het niet geweest, de foto is om kwart voor drie 's gemaakt en toen lag deze jongen op één oor. Maar het vreemdst vind ik de strepen.
Het is een belichting van 3 minuten. Alle andere foto's de hele nacht door waren prima, een enkele keer 1 streep, sterren prima rond, etc. Iemand enig idee?

Willem Jan.

Rare strepen_2000px.jpg
Rare strepen_2000px.jpg (406.78 KiB) 6155 keer bekeken

SimonW
Berichten: 90
Lid geworden op: 31 mar 2020 11:38
Contacteer:

Re: Ra, ra, wat is dit?

#2 Bericht door SimonW » 17 feb 2021 07:55

Wat je hier ziet is onze toekomst in astrofotografie :( :(
maar dit kan goed starlink zijn. uiteindelijk gaat het een grit vormen.

maar kan natuurlijk ook wat anders zijn :D

maar ik denk zelf echt dat het een User error is :) zie afbeelding 2
Bijlagen
fernando1.png
fernando1.png (185.45 KiB) 6144 keer bekeken
Knipsel2021.JPG
Knipsel2021.JPG (45.92 KiB) 6144 keer bekeken

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Ra, ra, wat is dit?

#3 Bericht door gerard van den braak » 17 feb 2021 09:45

Waarschijnlijk een combinatie van oorzaken. Aan de sterren kan je zien dat er een mechanische verplaatsing is geweest kort na aanvang van de belichting. Deze verplaatsing zie je ook terug in sommige sporen. Dan zie je rechts een zwakke lijn en links de heldere, net zoals en even groot als de sterverplaatsing. De sporen zijn hoogst waarschijnlijk veroorzaakt door satellieten. Helaas zei je tegenwoordig bijna geen foto meer zonder satelliet sporen, gelukkig vallen die weg bij het stacken.
Niettemin had het een mooie foto kunnen worden. Ik zie M84 en M86 rechts staan en NGC 4435 en NGC 4438 in het midden.

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Ra, ra, wat is dit?

#4 Bericht door Wjdrijfhout » 17 feb 2021 16:24

Jullie hebben waarschijnlijk gelijk, en Simon, ik had me inderdaad niet gerealiseerd dat Starlink als netwerk waarschijnlijk niet allemaal netjes 1 kant op beweegt.
En de ster-vervormingen lijken inderdaad een mechanische interventie.
Daarmee zijn het twee onafhankelijke events.

Wat blijft knagen is dat de gehele nacht geen van beide fenomeen op welke foto dan ook is gezien (een enkel single satelliet-spoor daargelaten), dan dat op 1 frame van 3 minuten, 's nachts om kwart voor 3 beide onafhankelijke events optreden. Het zou logischer zijn als er toch een verband zou zijn. Maar ja, de wereld is niet altijd logisch....

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Ra, ra, wat is dit?

#5 Bericht door Bob » 17 feb 2021 16:48

Wjdrijfhout schreef: 17 feb 2021 16:24 Wat blijft knagen is dat de gehele nacht geen van beide fenomeen op welke foto dan ook is gezien (een enkel single satelliet-spoor daargelaten), dan dat op 1 frame van 3 minuten,
Dit geeft toch wel aan dat de strepen NIET verklaard kunnen worden door satellieten...
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Arie
Berichten: 409
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

Re: Ra, ra, wat is dit?

#6 Bericht door Arie » 17 feb 2021 20:37

Komt vaker voor hoor.
Dit overkwam mij vorig jaar in 15 minuten.
3x5minLumSattelitetrailsSmall.jpg
3x5minLumSattelitetrailsSmall.jpg (390.33 KiB) 6116 keer bekeken
Die wormpjes zie ook wel vaker.
Hier heb d'r twee :D
Tadpoles Ha.jpg
Tadpoles Ha.jpg (136.72 KiB) 6116 keer bekeken
Het is duidelijk dat je telescoop een tik heeft gekregen.
Kan het een kabel zijn die haakte en weer vrij kwam?

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Ra, ra, wat is dit?

#7 Bericht door Wjdrijfhout » 18 feb 2021 12:18

Ah, zo'n kabel, ja dat zou goed kunnen. Volgende keer even goed opletten.

Plaats reactie