Ongeveer LDN935

Toon hier je fotografische resultaten
Plaats reactie
Bericht
Auteur
SimonW
Berichten: 90
Lid geworden op: 31 mar 2020 11:38
Contacteer:

Ongeveer LDN935

#1 Bericht door SimonW » 23 sep 2020 12:42

Beste allemaal,

Na de traktatie van afgelopen week (veel heldere nachten) ben ik aan de slag gegaan. na enige opstart problemen (defecte USB kabel). Toch de handel aan het draaien gekregen.
De wekker gezet om 3 uur nachts om de dark's sessie aan te zetten. Ik weet dat dit geautomatiseerd kan, maar ik heb er een beter gevoel bij als de deksel op de telescoop zit. zo dat er geen lek licht in de telescoop kan komen.
Misschien is het genoeg als de shutter voor de CCD zit. Als iemand mij hier meer over kan vertellen hoor ik dat graag.

Om 3 uur aan gekomen blijkt dat ik al een behoorlijke tijd geen guide ster meer had. En dat meer dan de helft van de opnames niet gelukt is. maar goed de dark sessie aan gezet. En weer lekker gaan slapen.
's morgens in de sterren wacht zag ik dat er maar 5 darks waren geschoten. Want Windows was blijkbaar herstart :shock: :shock:

Maar goed. toch nog een soort van resultaat. heb geen flats geschoten om dat ik van mening was dat het toch niks zou worden. vandaag toch nieuwschirurg naar de data, De data gestackt en door PI gerold.
ik was niet onaangenaam verrast dus wou het graag delen met jullie.

Ongeveer LDN935 bedoel ik mee dat hij niet top geframed staat

wel merkte ik op dat er nog wel een probleem is met een gekanteld beeld. maar dat is voor de komende dagen een mooie klus om mee aan de slag te gaan.
En de camera gaat al snel Bloomen, maar ben er achter dat DeepSkyStacker dit weg haalt. (deels blijf je het wel een beetje zien.)

Gebruikte Hardware en opname specs:

PI
DeepskyStacker

5x 420sec L
5X 420sec D
Geen flat frames

10" Schmit Newton
NEQ6 Pro
STL11000m Met alleen een LPv4 Filter
Bijlagen
LDN935.JPG
LDN935.JPG (182.03 KiB) 10292 keer bekeken

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 749
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Ongeveer LDN935

#2 Bericht door gerard van den braak » 23 sep 2020 13:55

Mooi dat de eerste foto gemaakt is. Jammer dat je wat pech had. Weet je dat er anti blooming software is?
Ik vraag me af of het niet beter kortere opnames te maken. De camera is gevoelig genoeg en je hebt het voordeel dat je meer kans hebt op voldoende goede opnames. Je hebt minder kans op blooming, zichtbare volgfouten en de ruis gaat met stacken wel weg. Toen ccdops (van sbig) gebruikte kreeg ik altijd een waarschuwing de telescoop af te dekken voor de start van het maken van darks. En mijn ST had ook een shutter.
Je kan de dark ed ook een dag later maken als het weer bewolkt is.

SimonW
Berichten: 90
Lid geworden op: 31 mar 2020 11:38
Contacteer:

Re: Ongeveer LDN935

#3 Bericht door SimonW » 23 sep 2020 14:11

Als ik de tek cooling weer werkend heb, dan ga ik dark library's maken. alleen gaat dat nu niet.

"Ik vraag me af of het niet beter kortere opnames te maken. De camera is gevoelig genoeg"
dat ben ik ook aan het testen. ik ben aan het uitzoeken wat een beetje de sweet spot is voor opnames. zo kan je in Ha wel een uur belichten zonder blooming te krijgen.
"Weet je dat er anti blooming software"
Welke software is dat dan ? ben ik wel benieuwd naar.
maar verder gewoon weer leuk om bezig te zijn!

Ronn Franken
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 dec 2018 13:08

Re: Ongeveer LDN935

#4 Bericht door Ronn Franken » 23 sep 2020 18:10

Mooi man , eindelijk weer eens wat van jou. Hoop binnenkort weer mooie plaatjes van je te kunnen bewonderen.

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 573
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Ongeveer LDN935

#5 Bericht door Wjdrijfhout » 25 sep 2020 22:52

Mooie foto, Simon! Geen ervaring met shutters voor de CCD, maar ik gebruik meestal een dark filter (gewoon een stuk zwart plastic in een filterhouder), i.c.m. een flip-flat die automatisch de buis afsluit.

SimonW
Berichten: 90
Lid geworden op: 31 mar 2020 11:38
Contacteer:

Re: Ongeveer LDN935

#6 Bericht door SimonW » 26 sep 2020 09:48

Wjdrijfhout schreef: 25 sep 2020 22:52 Mooie foto, Simon! Geen ervaring met shutters voor de CCD, maar ik gebruik meestal een dark filter (gewoon een stuk zwart plastic in een filterhouder), i.c.m. een flip-flat die automatisch de buis afsluit.

Wat ik zou kunnen doen is met tape 1 slot van het filterwiel dicht tapen met zwarte isolatie tape. even als test. maar goed. als ik de Tec cooler weer werkend heb kan ik gewoon overdag een lading darks maken met de deksel op de camera.

Han
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 dec 2018 09:52

Re: Ongeveer LDN935

#7 Bericht door Han » 30 sep 2020 14:31

Mooi resultaat!

De felle sterren hebben een beetje een halo. Ligt dat aan het filter of 'PI?

Han

Arie
Berichten: 414
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

Re: Ongeveer LDN935

#8 Bericht door Arie » 03 okt 2020 17:07

Dat is een fraaie "misser" :D

Darks neem ik gewoon overdag met bijv. een schroefdop in de camera.
Dan weet je zeker dat het donker is.
Ik ontdekte bijv dat er (bij mij) heel veel licht langs de focusser binnekomt.
Dus een kap voor op de telescoop is alleen niet afdoende.
Dan maak ik meteen een bibliotheek van master-darks bij verschillende belichtingstijden. en evt. temperaturen.
Maar ik gebruik alleen -10C voor de ASI en -20C voor Atik CCD camera.
De Atik camera heeft een mechanische shutter die overigens wel lichtdicht is.
Die kan ik instellen in de ascom driver dat die dicht moet blijven om darks te maken.
Dan doen we de bias ook er achteraan.

Dat doe ik dan 1x per jaar of minder.

SimonW
Berichten: 90
Lid geworden op: 31 mar 2020 11:38
Contacteer:

Re: Ongeveer LDN935

#9 Bericht door SimonW » 04 okt 2020 17:17

Han schreef: 30 sep 2020 14:31 Mooi resultaat!

De felle sterren hebben een beetje een halo. Ligt dat aan het filter of 'PI?

Han
ik denk dat de halo door het filter komt? in ieder geval niet door pi

SimonW
Berichten: 90
Lid geworden op: 31 mar 2020 11:38
Contacteer:

Re: Ongeveer LDN935

#10 Bericht door SimonW » 04 okt 2020 17:21

Arie schreef: 03 okt 2020 17:07 Dat is een fraaie "misser" :D

Darks neem ik gewoon overdag met bijv. een schroefdop in de camera.
Dan weet je zeker dat het donker is.
Ik ontdekte bijv dat er (bij mij) heel veel licht langs de focusser binnekomt.
Dus een kap voor op de telescoop is alleen niet afdoende.
Dan maak ik meteen een bibliotheek van master-darks bij verschillende belichtingstijden. en evt. temperaturen.
Maar ik gebruik alleen -10C voor de ASI en -20C voor Atik CCD camera.
De Atik camera heeft een mechanische shutter die overigens wel lichtdicht is.
Die kan ik instellen in de ascom driver dat die dicht moet blijven om darks te maken.
Dan doen we de bias ook er achteraan.

Dat doe ik dan 1x per jaar of minder.
als ik de Tec cooling weer aan de praat heb ga ik dat ook zo doen. dat scheelt in iedere geval een hoop werk.
ik heb ook een mechanische shutter maar vraag me af of die afdoende is. maar ik kan ook even de afdek plaat er op schroeven dan is hij 100% ligt dicht.

Plaats reactie