Abell 2151

Toon hier je fotografische resultaten
Bericht
Auteur
Arie
Berichten: 414
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

Re: Abell 2151

#11 Bericht door Arie » 06 sep 2020 16:32

Topaz DenoiseAI is gemaakt voor normale fotografie en zeker niet voor astrofotografie.
Maar soms is het een handig hulpmiddel.
Je moet het wel met mate (gauw te veel) en op het goede moment toepassen anders krijg je inderdaad "plastic" effecten en vervormde kleine sterretjes.
Deze software weet niet wat sterren en nevels zijn, dus hij doet maar een gooi.
Je kunt ook niet normaal met maskers werken, hij behandelt de hele opname naar eigen goeddunken.
Soms pakt dat goed uit, maar soms ook niet.

Een van de eerste bewerkingen in PI is deconvolution, om wazige sterretjes mooi rond en scherp te krijgen.
Daarna ga je verder met de opname te bewerken.
Topaz z'n Artificial Intelligence snapt daar geen barst van. Die zoekt naar voor hem bekende structuren om die dan te verbeteren.
Maar bomen, bloemetjes en gezichten kom je daarboven niet zo veel tegen.
Hij denkt dat die kleine sterretjes een soort ruis zijn en probeert ze te verdoezelen.
Dan ga je dus met een vervormd beeld verder bewerken. dat is niet de bedoeling.

Het is dus zeker niet de ultieme oplossing. Dat is ook de mening die je vindt bij andere gebruikers op de grote-jongens forums.
Drukke sterrenvelden, zoals in Cygnus, zijn niet te voor Topaz, maar met grote nevels en lege ruimtes kan ie beter overweg.
Ik heb eens geprobeerd om met PI helemaal geen ruisonderdrukking te doen, maar van het begin af alles met Topaz.
Het resultaat was redelijk, maar niet super. Het contrast en "crisp" dat PI kan geven lukt mij niet met Topaz.
Ik blijf het zeker gebruiken naast PI om bijv. helemaal op het laatst evt. nog wat kleur-ruis weg te poetsen.
Zoals ook veel mensen nog even naar Photshop hoppen voor een finishing touch.
Naast de Denoise versie heb ik ook de Sharpen versie. Die probeer ik dan beiden.

Ik ga ook eens proberen of ik in PI met pixelmath opnames uit elkaar kan pellen.
Voorgrond scheiden van achtergrond en zo en dan apart bewerken om ze later weer samen te voegen.
Maar zo ver ben ik nog niet.

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 573
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Abell 2151

#12 Bericht door Wjdrijfhout » 11 sep 2020 20:21

Dank voor je uitleg, Arie. Zo zie je maar... horses for courses.
Inderdaad, het is zeker handig als de software 'weet' waar het aan werkt. Onze astronomie is voor veel software maar een raar beeld.
Als het met name de sterren zijn die het onderspit moeten delven bij Topaz DenoiseAI, zou je misschien eens StarNet++ kunnen proberen in PI. Sterren eruit halen, ruisonderdrukking in het 'achterveld' met Topaz DenoiseAI, en dan de sterren weer terug?

Plaats reactie