MureDenoise in PXI

Alles over techniek; Hardware en Software zaken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

MureDenoise in PXI

#1 Bericht door Wjdrijfhout » 08 apr 2019 11:11

Wat gebruiken jullie voor noise-reductie in PXI? Tot dusver gebruikte ik meestal MLT of TGVDenoise, maar werd onlangs door iemand gewezen op MureDenoise, een wat nieuwere tool. Het duurde even voordat ik eruit was wat de juiste camera-parameters waren, maar moet zeggen, ik ben erg onder de indruk van het resultaat. Benieuwd of jullie ervaring hiermee hebben en wat die zijn.
Anders dan de andere technieken, die primair gericht zijn op een vorm van uitsmeren, maakt deze techniek gebruik van een statistische benadering van het karakteriseren van ruis. Het lijkt een beetje op de techniek gebruikt bij noice-cancelling koptelefoons. Ben nog steeds een beetje aan het puzzelen met de beste instelling van parameters, niet teveel (je krijgt zeker artefacten als je niet uitkijkt), niet te weinig etc., maar vooralsnog een mooie tool.
Bijgaand een stack van volledig onbewerkte Luminance data met en zonder MureDenoise.
Bijlagen
WithMure.jpg
WithMure.jpg (204.88 KiB) 9094 keer bekeken
WithoutMure.jpg
WithoutMure.jpg (658.22 KiB) 9094 keer bekeken

Arie
Berichten: 409
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

Re: MureDenoise in PXI

#2 Bericht door Arie » 09 apr 2019 12:00

Dank je wel om hier de aandacht op te vestigen.
Ik had hem wel zien staan maar nog niet echt gebruikt.
Wel een beetje mee zitten spelen,maar was niet onder de indruk.
De parameters stonden wellicht verkeerd en dat is in PI wel belangrijk.
Wat je laat zien is inderdaad veelbelovend.
Moeten we maar weer eens induiken.

Han
Berichten: 297
Lid geworden op: 27 dec 2018 09:52

Re: MureDenoise in PXI

#3 Bericht door Han » 09 apr 2019 17:31

Van die relatieve donkere pixels heb ik ook last. Een typisch CMOS probleem. Dithering helpt daar tegen. ASTAP heeft ook een "dark spot" filter. Zie

https://www.astroforum.nl/forum/astrofo ... -wegwerken

Han

Plaats reactie